Keskiviikko 18.1.2017 – Gridihengailua ja konebongailua

Kun välillä aina saan vinkkejä ja toiveita mitä voisi kuvata ja mistä voisi kirjoittaa, niin nyt sanon toiveen säiden haltioille: voisitteko kiltit lähettää sellaista säätä, ettei aina tarvitsisi aloittaa päivää sanomalla: ”sinistä taivasta ja heikkoja nostoja”. Tänään sitä oli tiedossa taas, Benallan päällä oli pilvinen rintama, jonka odotettiin siirtyvän pois tehtäväalueelta pohjoiseen. Mutta juuri pilvisyyden vuoksi lentopäivän syntyminen oli vähän epävarmaa jo aamusta asti, sillä lämpötilan pitäisi nousta muutama aste aamusta jotta keliä syntyisi ja pilvisyys estäisi lämpenemisen tehokkaasti.

Tästä tuli siis gridauspäivä. Koska täällä on 115 konetta (tai 113 nyt kun kaksi konetta on poissa pelistä), hinausten kestoon pitää varata aikaa ja sitten vielä lähtölinjojen avautumiseen varataan aikaa ja tietysti tehtävän lentämiseen varataan aikaa. Gridissä kuunneltiin taas kuinka hinausten ensin sanottiin alkavan vaikka 13.30 ja sitten heti perään hinausten alkavan 13.40, joskus hinauksia kyllä siirrettiin puolikin tuntia kerrallaan. Kun kello alkoi lähestyä uhkaavasti kahta iltapäivällä, 18 m ja Avoimen luokan päivät peruttiin. 15 m luokka jäi vielä kentälle odottamaan.

Sain Mönkkösen Kaitsulta vinkin käydä ottamassa kunnon ”kuvareportaasi” uusista koneista, kuten Raptureista, EB29:stä ja Ventus 3:sta.

Tänään onnisti sikäli, että Jonkerin veljekset olivat hinausjonossa ensimmäisenä, joten he olivat gridissä paikalla. Näin ollen sain otettua toisesta koneesta kuvat ”edestä ja takaa, sivulta ja sisältä”. Attie Jonker kertoi että hän ei ole ihan täysin tyytyväinen koneeseen, ja mainitsi muun muassa että rungosta ulos tulevat hyttysputsarit eivät ylety siivenkärkeen asti ja lisäksi hän oli yhden päivän lentänyt kuunnelleen telineluukun läpätystä koska jousi oli irronnut tai löystynyt.

Itse hämmästelin konetta siinä missä muitakin, mutta huomasin että yksi tyhmä kysymys oli tuloillaan… Yleensähän koneen sivuvakaajaan kiinnitetään pitot/staattisen paineen putket, ja silloin kun ne eivät ole paikallaan, ne on koneen ohjaamossa esim. sivutaskussa. Niin Attiellakin putket olivat vielä koneen ohjaamossa. Mutta…tyhmä kysymys oli se, että koneen sivuvakaajassa ei kertakaikkiaan näkynyt yhtään paikkaa mihin putket voisi laittaa, eikä siis koko pyrstössä näkynyt sopivaa paikkaa niille. No, kysyvä ei tieltä eksy ja rohkeasti kysyin ”mihinkäs nuo [putket] sitten laitetaan”. Attie sanoi että ne tulevat korkeusvakaajan molempiin etukulmiin ja hän laittaa ne aina viime hetkellä paikalleen, sillä ihmiset eivät ole tottuneet niiden sijaintiin ja helposti törmäilevät niihin kentällä. Ymmärrettävää.

Kävin kuvaamassa myös vähän muutakin, mutta gridissä ei oikein voi mennä availemaan vieraan ihmisen koneen kuomua tai ottamaan kuomupeittoa pois ja kuvaamaan esim. ohjaamoa. Sillä täällä homma toimii niin että ihmiset odottelee omaa hinausvuoroaan jossain ilmastoidussa tilassa ja tulevat paikalle vasta viime hetkillä. Siinä ei oikein voi mennä väliin linssin kanssa.

Illalla taas ollaan jossain muualla, tekemässä ruokaa tai parkkeeraamassa omia koneita, joten silloinkaan ei oikein ehdi lähtemään muiden luokse. Meidän joukkue on täällä aika minimimiehityksellä liikkeellä ja kaikki saavat tehdä mitä vain ikinä osaavat. Tämä ei ollut tarkoitettu vuodatuksena vaan ihan vain harmistuneena toteamuksena. Kisassa on tekemistä niin paljon, että aina on sellainen olo että jossain muualla menee jotain jännää sivu suun koska kaikki asiat tapahtuvat aina samaan aikaan.

Mutta olen kyllä sopinut tapaavani Steven Jonesin jossain vaiheessa, ja ehkäpä saan hänen koneestaan kuvia sinne koti-Suomeen. Tai sitten täytyy antaa tehtävä vaikkapa jollekin meidän piloteista siksi aikaa kun itse olen muissa hommissa.

Niin, lentopäivä sitten peruttiin myös 15 m luokassa ja siirryimme Purjelentoklubin terassille miettimään seuraavia siirtoja. Pilvimassa väistyi ja aurinko alkoi lämmittämään, ja katsottiin että JS3:sta ilmeisesti tehtiin jotain videota tai kuvauksia, sen verran omituisia liikkeitä ja laskeutumiskuvioita kone teki kentän päällä.

Illalla mentiin Golfklubille syömään, jossa pitäisi olla myös kenguruita ilta-aikaan liikkeellä. Nyt valitettavasti saatiin ihailla niitä vain kaukaa, oltiin ilmeisesti liian ajoissa liikkeellä.

Katja

Close Menu