WGC 2024 Uvalde, Texas
29.8.2024, 10.kilpailupäivä
Tahmea päivä
Päivä alkoi sateiden jälkeen hieman kosteampana kuin aiempina päivinä on totuttu. Aurinko ei paistanut, vaan pilvikatto varjosti maata. Tiesimme kuitenkin jo, että aurinko kyllä kuivattaa aamu”usvan” pois tieltään ja tiedossa olisi kelvollista purjelentokeliä. Eilisen ”maastolaskun” jäljiltä oli aamulla koneen kasaus ja puunaus, joten lähdimme koneelle jo 7:30, jotta kaikki saadaan varmasti kuntoon. Kone normaalisti gridiin 9:15 mennessä ja valmistautumaan Briefingiin. Täällä päivät venyvät helposti melko pitkiksi, yleensäkin koneelle lähdetään 8:30 ja takaisin hotellille päästään normaalisti 20:30 jälkeen, eilen 21:30.
Vuorossa oli jälleen nopeuslentotehtävä 577,8km ja lähtö olisi n. 14 aikaan. Keli alkoi hieman ennen 12:30 haistelijan huudellessa 4500ft pilvikorkeutta ja 2-4kt nostoja, joten hinaukset aloitettiin 12:30 tehtävälapun mukaisesti. MH pääsi hyvin ylös ja valmistautumaan pääsemään hyviin lähtöasetelmiin.
Lähtölinja avautui 13:45. TS, joka oli tuloksissa MH takana lähti ensin 13:47, mutta tuli takaisin. 2AS (tuloksissa edellä) lähti 13:52, AXC 13:53, L 13:55 ja AXO 14:03. MH lähtöikkuna avautui ja MH lähti taipaleelle 14:04. Takaisin tullut TS lähti uudelleen n. 14:07. Alkumatka meni hyvin ja aiemmin lähteneitä tuli vastaan ”perä edellä”. MH lähti (poiketen omasta strategiasta) AXO:n kanssa samaan suuntaan hieman reitistä vasemmalle, vaikka vaisto vei oikealle. Tämän päätöksen johdosta MH ajautui välikerrokseen, jossa nostot olivat heikompia kuin ylempänä. Tahmeana jatkunut matka ei oikein päivän missään vaiheessa lähtenyt paranemaan vaan muutamaan otteeseen MH ajautui melko alas, josta taas hivenen ylös jne. Matalalla n. 300-400 metristä rimpuiltua ylös huonossa nostossa oli pääjoukko päässyt jo karkaamaan 3okm päähän. Liiallinen ”takaa-ajo” johti keskikerroksessa rimpuiluun ja lennolta puuttui rentous ja flow. Lopputulokset puhuvat puolestaan ja sijoitus tulostaululla heikkeni 2 pykälällä. Kuin kirsikaksi kakun päälle, kuljetuspyörä hajosi kun konetta oltiin siirtämässä rullaustieltä takaisin hallille. Onneksi melkein kaikki olivat tulleet jo maaliin, jotta hässäkältä vältyttiin. Kone takaisin ruohikolle, ja lainaamaan kuljetuskalustoa. JT:n kuljetuspyörä ei toiminut, mutta haistelijan kuljetuskalustolla kone saatiin takaisin hallille. Näillä mennään myös vielä huominen, joka on viimeinen lentopäivä. Sitten edessä on päättäjäiset illalla klo 20:00 alkaen, sekä lauantaina 09:00 palkintojen jako. Kilpailun lähestyessä loppuaan FAI:n lippu oli kadonnut jo toistamiseen viime yönä. Rennosta ja letkeästä meinigistä joka organisaatiolla on koko kisojen ajan ollut kertoo myös se, että päivävoittaja avustajiksi palkittiin mysteerihahmot, jotka olivat lipun varastamisessa onnistuneet. Järjestäjät olivat järjestäneet Briefinkiin myös päivävoittopalkinnot avustajille, jos joku olisi halunnut ottaa kunnian. Mark lupasi jopa ettei sanktioita tule, toki lukon omistaja, jolla lippu oli lukittu tankoon, haluaisi lukkonsa takaisin ja pientä avustusta lipputangon takaisin paikoilleen asentamiseen… Suomalaiset tai Britit eivät olleet asialla, sillä Annex Z mukaan virallinen ”peliaika” alkaa vasta huomenna aamusta.




28.8.2024, 9.kilpailupäivä

Tiedossa oli sadekuuroja ja ukkosta. Jo hinausten alkaessa sadekuuroja näykyi siellä täällä. Silti tehtäväksi oli asetettu nopeuslentotehtävä, suurimmaksi syyksi ehkä, että AAT tehtäviä oli annettu kilpailuiden alussa sellaisinakin päivinä kun nopeuslentotehtävä olisi kenties ollut parempi eikä säässä ollut niin paljon epävakaisuutta. PEV-lähtö oli kuitenkin jätetty pois, jotta kaikilla olisi mahdollisuus lähteä heti kun mahdollista. Vain muutama kone lähti reitille heti lähtölinjan aukeamisen jälkeen, määosa joukosta odotteli vielä hetkisen. Ensimmäinen käännepiste meni kaikilta ilman suurempia ongelmia. Toiselle käännepisteelle mennessä sadekuurot olivat alkaneet kasvamaan jo paikoin ukkoskuuroiksi j a ja tehtävä alueen keskellä etelä-pohjois suunnassa oli saderintama, jonka väleissä vielä näkyi pieniä reikiä. Toisesta käännepistettä lähestyttäessä osa joukosta lähti kiertämään sadealuetta etelän kautta mm. JT ja L. MH, AXO ja muut etenivät sateiden keskellä suoraan toiselle käännepisteelle ja kävivät kääntämässä. Kiertävät koneet havaitsivat ettei käännepisteelle ollut asiaa etelän kautta ja ajoivat takaisin mistä tulivatkin. Yhteensä n. 45km. 3.käännepisteen suuntaan ei näkyvissä ollut lainkaan lennettävää keliä, joten kääntäneet ottivat pitkän liidon etelää kohti, melkein 180 astetta pois reitiltä. Jälkiviisaana on helppo sanoa, että pitkä liuku 3.käännepisteen suuntaan ja siellä käynnistys olisi todennäköisesti ollut se paras ratkaisu. Kukaan ei kuitenkaan halunnut riskeerata liikaa ja kaikilla todennäköisesti oli ajatus sadealueen liikkumisesta pikkuhiljaa pohjoiseen, jolloin olisi ollut teoreettisia mahdollisuuksia jatkaa tehtävää pidemmälle. Sateet kuitenkin levittäytyivät vain enemmän ja lopputulemana kaikki käynnistivät tai laskivat maastoon samoissa paikoissa. Piste-erot jäivät marginaalisiksi. Myöskään 18m luokasta kukaan ei ajanut tehtävää läpi ja avoimestakin vain 1 pilotti, SA(Claudio Schmidt) joka oli ja on vieläkin tulostaulun viimeinen luokassaan.








26.8.2024, 8.kilpailupäivä
Hei hulinaa
Terveisiä jälleen Uvaldesta. Pariin päivään ei ole ehtinyt juuri kirjoitella. Lauantaina oli ensin 450km nopeustehtävä, jonka aikana maatiimi järjesteli ja hankki tarvikkeita illalla ollutta kansainvälistä iltaa varten. Sunnuntaina oli ennalta ilmoitettu lepopäivä, joka oli kelillisesti ehkä paras päivä tähän mennessä. Kentällä oli erittäin hiljaista ja päätimme tehdä säätöjä ja huoltotoimenpiteitä Arcukseen tehtaan puuhamiehen toimiessa nokkamiehenä. Kone oli juuri käynyt 5-vuotishuollossa, mutta ilmeisesti siihen ei kuulu vesijärjestelmänkään huolto ja tarkistus. Huoltotoimien jälkeen joukkueenjohtajan oli toki käytävä tekemässä koelento ja samalla tehtävä ilmatiedustelua lepopäivän pitopaikasta.
8.kilpailupäivä alkoi miellyttävän viileänä ja ilmassa oli enemmän kosteutta kun aiempina päivinä. Saattaa olla että Suomalaiset istuttivat lepopäivänä kilpailunjohtajan päähän ajatuksen aikaisemmasta hinausajasta ja tänään kaikki aikataulut olikin siirretty 30min aikaisemmaksi. Kone pikaisesti valmiiksi klo 8:00, kone puntarin kautta gridiin ja pikaiselle aamiaiselle lentokentän kahvioon. Pari aamiais tacoa naamariin ja Briefingiin. Ennusteissa idästä/koilisesta oli tulossa matalapaineen tuoma saderintama ja tästä johtuen kaikille luokille 3,5h AAT.
Koneet radalle klo 11:00 ja keli oli valmis 11:30, jolloin hinaukset alkoivat. MH päästi muutamia koneita lähtemään reitille aikaisemmin ja MH starttasi tehtävälle 12:44. Samoihin aikoihin, muutaman minuutin perään lähti luokan johdossa oleva L sekä vanavedessä muutama muu. Näin jälkikäteen sadealue ei tullut tehtäväalueelle ja hieman myöhäisempi lähtöaika olisi ollut parempi. Päivänvoittanut AXO (Woolley & Gateley) lähtivät 13:04 ja toiseksi tullut MD (Rubaj & Matkowski) 13:05.
Ensimmäisellä käännealueella MH käänsi hieman keskipistettä etelämmällä. L lensi etelään takarajalle ja AXO alueen kaakkoiskulmaan, oppikirjan mukaisesti.
Idästä lähestyvää sadetta ja rintamaa pidettiin silmällä sekä koneessa, että Suomen leirissä. Toisen legin puolessa välissä korkeudet hupenivat alle 650m AGL. Tästä kuitenkin päästiin ihan mukavasti ylös ja puolalaisten live-tulostaulla MH oli hyvissä asemissa. Toinen käännealue käännettiin koiliskulmassa, jossa pääsi 1900 metriin.
Vähän ennen kolmatta käännealuetta ei nostoja meinannut millään löytyä, keli ylikehittyi ja edessä hyvännäköiset pilvet hajosivat toinen toisensa perään silmien edessä. MH ajautui erittäin alas. Toki maasto on mäkisempää, mutta korkeutta eilisen OX Ranchin kiitotien päällä oli enää alle 200m Agl. Hieman heikommassa ensin muutama 100m korkeutta ja vaihto paremman pilven alle, josta löytyikin kelvollinen 4,0 m/s. Pikahissillä pilvenpohjiin n. 2200m korkeuteen ja matka jatkui. Loppulento etenikin mukavasti ja alun hyvää tahtia ilman ongelmia. 4-minuuttia yliajalla maaliin ja keskinopeudeksi 131,04 km/h. Oikein hyvä nopeus ottaen huomioon tuon matalalla rämpimisen. AXO ja MD olivat päivän selvästi nopeimmat reilulla erolla muihin, 144 km/h.
Huominen sää ei näytä kovin hyvälle. Grid järjestys on julkistettu, mutta gridiaikaa ei vielä ole, se ilmoitetaan huomenna klo 07:00. Vielä on tiedossa kuitenkin muutama lentopäivä ennen kilpailuiden päättymistä.
23.8.2024, 6.kilpailupäivä







Haastava, mutta hyvä päivä
Lähtölinja aukeaa 13:35
Tehtävä on tänään sen verran pitkä, että kaikkien oletetaan lähtevän tehtävälle melkein heti lähtölinjan auettua. Kahta konetta lukuunottamatta kaikki 20m luokan koneet pyörivät samassa nostossa aivan lähtölinjan takana.
MH lähti n. 13:43-13:44 Tracking tökki sen verran ettei tarkkaa lähtöaikaa nähnyt. L livahti lähtölinjan yli ensimmäisenä, hieman lähtölinjan eteläpuolelta. Muut lähtivät laumana muutamia minuutteja perään. Nyt vaan kovaa ajoa!
MH lensi tänään hienosti. Välillä paremmin kun maailman kärki, toki välillä hieman jääden. Normaalia purjelennossa, varsinkin vaikeassa kelissä. Ensimmäisellä oli kuivaa ja huonoja nostoja. MH pysytteli porukassa keon päällä. Toisella legillä porukka meni pääosin kasassa ja pilviä alkoi poksahtelemaan hiljalleen. Nostot olivat n. 2-2,5m/s. Porukka rupesi hajoamaan ja leviämään sekä pituus että leveyssuunnassa. Käännön jälkeen 3-legi näytti tosi hyvälle, reitillä oli hyvännäköisiä pilviä, mutta nostot alkoivat paranemaan selkeämmin vasta legin puolivälissä. Pohjat nousivat n. 2600 metriin. Tämän jälkeen kärkiporukka pysyi aika hyvin kasassa, MH siinä mukana. Tämän jälkeen käännyttiin vastatuuli legille, jolla oli mittaa reilu 214km. Kello jäljellä olevaan tehtävään nähden alkoi olla jo melko paljon. Etelään mennessä Uvalden tasalla pilviä edelleen oli, mutta ne eivät enää toimineet kovin hyvin eikä nostot olleet enää aiemman kaltaisia. n. 60km ennen viimeistä käännepistettä pilvet harvenivat ja melkein katosivat, jotka johtivat pitkiin huikkoliitoihin. Korkeuserot alkoivat kasvamaan, mutta MH sinnitteli kuitenkin kärkijoukon mukana. Lähestyttäessä käännepistettä korkeusero oli kuitenkin kasvanut sen verran suureksi, että etujoukko pääsi kääntämään käännepisteen ennen noston ottamista ja MH, joutui hakemaan korkeuksia samasta nostosta, mutta ennen kääntämistä. Nosto kuljetti puljaa kotiin päin, MH:ta ajatellen siis hieman väärään suuntaan. Riskillä lennettäessä teoreettisestihan käännepiste olisi pitänyt kääntää ennen noston ottamista, mutta alas valuminen kellon lähestyessä 19, olisi ollut liian suuri riski ja kotiin pääseminen oli kuitenkin pisteiden kannalta tärkeämpää. Voisi sanoa, että keli oli jo sen verran heikkoa ja keli Texasissa loppuu yleensä ”kuin kellon lyömällä” tai ainakaan ylös ei pääse enää alhaalta. Kotiin pääseminenkin ennen teknistä auringonlaskua 20:26, näytti melko haastavalta. Hienosti kuitenkin kaikki kaivoivat tarvittavat korkeudet ja kaikki 20 metrin luokan koneet pääsivät turvallisesti kotiin ajoissa. Samaa ei voi sanoa 18m ja avoimen luokasta. Kaikki toki laskivat turvallisesti, mutta Suomalaisten istuskellessa kentän ”keitaassa” Grotossa, muutama laski minuutilleen 20:26 ja trackerin mukaan tässä vaiheessa vielä ainakin 3 konetta oli vielä taivaalla. Kaikki toki jo maaliympyrässä, mutta vielä ilmassa.
Huomisesta Briefingistä saattaa tulla mielenkiintoinen. Vielä illalla organisaatio ilmoitti, että huolimatta pitkästä päivästä huomenna lennetään, mutta grid on siirretty klo 13:00 ja ensimmäinen oletettu hinaus on 13:30. Myös kansainvälinen ilta on huomenna alkaen klo 20:00, joten odotettavissa on melko lyhyt tehtävä…

22.8.2024, 5.kilpailupäivä







Sää, päivärutiinit ja sitä myötä aikataulut ovat melko muuttumattomia. Ensimmäisten päivien autojen tyhjäkäynti-kokoontumisten jälkeen organisaatio on antanut luvan koota gridi aikaisintaan klo 12:00, mutta viimeistään 30 minuuttia ennen ensimmäisiä hinauksia. Tänään hinaukset (18-metriset) on tarkoitus aloittaa klo: 13:00 ja tämän myötä gridi kootaan kiito- ja rullaustielle 12:30 mennessä. Siinäkin on vielä 1h aikaa odotella 20-metristen hinauksia, mutta pienellä tiedustelulla kentältä on löytynyt myös tarvittaessa sopiva ilmastoitu toimisto jossa odotella. Lisäksi erään (ilmastoidun) hallin sisältä löytyy kisailijoiden käyttöön jäitä, vettä sekä urheilujuomia. Tätä ei ole juurikaan mainostettu, mutta Suomalaiset ovat olleet korvat höröllä ja tämäkin käännepiste on aamuisin lisätty päiväohjelmaan.
20m lähtölinja aukeaa 14:18
AXO 14:28, 2277m AGL
L 14:32, 2060m AGL
MH lähtö 14:38, 2240m AGL
13km lähtölinjasta ensimmäinen nosto 5,4m/s.
Ensimmäisellä käännealueella L ja AXO käänsivät toisistaan tietämättä aivan samassa kohtaa. AXO ajassa 14:58 ja L 15:06. MH käänsi käännealueen hieman aikaisemmin 15:09.
Heti kääntämisen jälkeen L pyöri nostossa, jossa MH otti myös muutaman kierroksen, mutta päätyi jatkamaan matkaa. Lima jäi pyrimään ja trackerin 60s keskinosto näytti jonkin aikaa 4,1m/s
Hetken pääst L ja MH jatkoivat samoja latuja L kuitenkin n 500m ylempänä.
Toisella legillä L oli ajanut AXO:n kiinni, Adamilla näytti olevan hieman vaikeuksia lentää kärjessä yksin, sillä 3km sivuttaisetäisyydellä toisistaan Adamilla oli 1100m AGL ja Limalla 1900m AGL. TSK joka lähti vain hetki ennen Suomalaisia oli pyyhältänyt myös Adamin ja Liman ohi, mutta oli kääntänyt aivan ensimmäisen käänealueen pohjoispäässä ja oli tällä hetkellä 1500m korkeudessa.
Myös 3, MH ja UC, jossa toisessa ohjaamossa löytyy myös Suomalaisverta, saavuttivat edellä mainitun porukan. Näyttää sille,että TSK löysi kelvollisen noston, johon myös MH kääntyi kurvaamaan, UC:n jatkaessa matkaa. Vaan mikäs siinä kaarrellessa kun 60s vario näyttää (ainakin trackingissä) 3,0 – 3,8m/s. Välimatka tällähetkellä edessä kiitävään Limaan on 6,5km.
Lima näytää toki valinneen hieman paremmin kantavan linjan n.3km etelämpää, suuntana todennäköisesti kääntää hieman kauempana toisella käännealueella. Toisella käännealueella näyttää olevan katve ”lähetyksessä”, joten TC pulahtaa viilentymään.
Kolmannelta käännepisteeltä eteenpäin trackingin katve oli melko pitkä. Toisella legillä hyvin trackingin mukaan mennyt matka oli alkanut takkuilemaan ja keli heikkenemään. Vanha sanonta, jos itsellä menee huonosti niin todennäköisesti muillakin on hankalaa, piti varmaan tänäänkin paikkaansa. Kunnon ”kustot” saatiin takaisin vasta neljännen legin puolessa välissä, mutta sen verran heikkona ettei tilanteesta saanut kunnolla selvää. N. 10 minuuttia takaa lähteneet olivat ”ajaneet kiinni” aiemmin lähteneet, mutta tämä selittyy täällä perinteisellä AAT tehtävällä hyvinkin helposti. Takaa tulleet olivat viistäneet käännealueita lähinnä lyhimmän matkan mukaisesti, jotta päivä ei lopu kesken. Vielä ennen viimeistä käännealuetta, aivan alueen reunassa MH oli L:n ja UC:n kanssa melkein samoissa, mutta n. 300m alempana. Kaikki 3 lähtivät ottamaan fixiä käännealueelle samaan aikaan, MH ehkä hieman etunenässä. Tässä kohtaa olisi ehkä pitänyt malttaa hieman enemmän ja ottaa lisää korkeutta, koska matkaan lähdettiin kuitenkin nostosta. Tästä seurasi se, että MH kääntyi ja palasi takaisin nostoon, mutta L ja UC jatkoivat reittiviivan suuntaisesti matkaa kohti kotia. Viimeisen legin puolessa välissä tuo ”virhe” eskaloitui ja L sekä UC olivat tuossa vaiheessa n. 1000m korkeammalla ja hieman pohjoisempana, reittiviivan läheisyydessä. MH joutui tyytymään matkaamiseen yksin ja pyörimiseen hieman heikommissa termiikeissä kun L ja UC. He maalissa 18:54, ja MH maalissa 19:03, eroa 9 minuuttia.
21.8.2024, 4.kilpailupäivä









Normi päivä
Hinaukset alkoivat odotetun mukaisesti 14:30. Keli näytti eilistä paremmalle ja vaikka kentän lähistöllä ei pilviä ollut ja lämpötila auton mittarissa näytti 109F, horisontissa näkyi poksahtelevan kumpiaisia siellä täällä. 20-metriset hinattiin vaihteeksi rullaustieltä ennen Avointa-luokkaa, joten MH oli tänään melko edessä gridiä eikä odottelua ollut liiaksi. Linja aukesi 15:15. Kovia pilotteja lähti tehtävälle 15:30 ja MH lähti matkaan n. 15:40, hieman perässä. PEV oli jälleen tänään muuttunut. Harjoituspäivinä ja ensimmäisinä päivinä PEV oli 10/10, eilen 10/8 ja tänään 10/6. Jo ennen lähtöä ja alkumatkasta nostot veivät 3000m korkeuteen ja odotettavissa oli, että päivän edetessä päästäisiin vieläkin korkeammalle. Tästä johtopäätöksenä ennen päivän alkua jos eilen tehtävä näytti jo alkuun racing-tehtävältä, niin myös tänään ”pelkona” oli, että monet lentävät maksimimatkan.
Ensimmäisellä käännealueella, kuten muutkin tähtäyspiste melkein maksimiin ja siitä sitten eteenpäin. Ensimmäisen liun jälkeen koneet ulottivat ensimmäiselle pilville ja korkeudet nousivat. MH ajoi ”pääjoukkoa” takaa ehkä inan liian ahnaasti kelin vaikuttaessa erittäin hyvälle. Ja toisaalta olihan se sitä, mutta ei ehkä riittävän hyvää. Tämä johti matkan etenemiseen kelin ”keskikerroksessa” ei ehkä kaikista optimaalisinta keskinopeutta saavuttaen. Tiedossa oli myös, että päivän lopussa voi keli heikentyä ja tuolloin pitäisi olla lähellä kotia ja mielellään korkealla. Tehtävän pohjoisosissa nostot veivät 4000m korkeuteen ja matka taittui hyvää vauhtia. Toiselta käännepisteeltä käännettiin kotiin ja kellonaika alkoi näkymään myös nostojen voimakkuudessa, sekä harvenevina pilvinä. Monet 10 minuuttia aikaisemmin lähteneet oli melkein ”ajettu kiinni” ja nyt pitäisi päästä kotiin. Suomalaiset valitsivat hieman läntisen reitin AXO( Woolley & Gateley) ja muutaman muun kanssa, osa itäisen kuten TSK (Novak & Krejcirik) ja AXC (Jones & Coppin). L (Arnold & Striedieck) sekä pari muuta lensivät kuten kuivassa perinteisesti lennetään, luotisuoraa reittiviivaa pitkin. Tämä toimi tänään ja suoraan lentäneet pääsivät hieman irti muista ja tuloksissa korkealle. Lopulta 10.sija ja 868 pistettä. Kokonaistulos säilyi samana ja pisteero ”seuraava päänahka” 2AS (Delfosse & de Broqueville) kaventui hieman, sen ollessa nyt 186 pistettä.
Taso on kova ja tänäänkin taakse jäi pari maailmanmestaria.
Aamu alkoi kuumana, joskin ehkä hieman kosteampana kuin aikaisempina päivinä. Lämpötilaan alkaa myös jo tottua ja aamun lämötila tuntui jo oikeastaan ihan mukavalta. Päivälämpötilaksi on povattu 42 astetta, eli lämmintä piisaa. Briefingissä ”pilvirajaksi” arvioitiin 9000ft MSL, joskin SkySight arvioi että nostot saattaisivat viedä jopa 13500ft MSL. Eilisistä hieman ylipitkistä tehtävistä säikähtäneenä, päivän tehtäviksi kaikille luokille 3h 15min AAT. 20-metrisillä minimi 378,94km, keskipisteiden kautta 455,27km ja maksimimatka 534,29km. Eilisen reilun 3h gridailun sijaan tänään, vaikka tehtävälapussa lukee Grid 12:00, annettiin tiimeille mahdollisuus gridata 30min ennen ennustettua luokan ensimmäistä hinausta. Poikkeuksena toki ne koneet, jotka ovat odottelemassa stackingia middlefieldillä, eli gridien välissä hinauskoneiden laskualueella. Suunnitalma on mennä koneelle n. 13:30 ja ensimmäinen 20m luokan hinaus olisi 14:30.
Sää briefingit on täällä melko (jopa hieman liian) kattavia/pitkiä, mutta parempi enemmän tietoa kun vähemmän. Linkki tämän päivän säähän löytää täältä

20.8.2024, 3.kilpailupäivä
Se on pienestä kiinni…
Olipahan päivä… Tiivistettynä se on välillä pienestä kiinni. Kuivatermiikki kelissä ei normaalitilanteessa kannata koskaan lähteä ensimmäisenä, tänään huolena oli myöhäinen lähtölinjan avautumisaika, pitkä minimatka AAT:llä ja siihen liittyvä tekninen auringonlasku 20:00. MH lähti rohkeasti ensimmäisenä liikkeelle, koneplutuunan pyörittyä lähdölinjan takana linjan aukeamisen jälkeen ja korkeuden valuttua n. 200m alemmas kun kukaan ei halunnut lähteä ensimmäisenä. Muutaman minuutin häviö ei juuri pisteissä olisi tuntunut koko joukon kulkiessa reitin yhtessä läpi. Alku menikin hyvin, L (Arnold & Striedieck) lähti heti perään kuten oikeastaan kaikki muutkin. Ensimmäisellä legillä välimatka pääjoukkoon jopa hieman kasvoi ja matka taittui. Toiselle käännealuelle menossa pääjoukko oli jonkin verran takana ja alempana ja ajatuksena oli venyttää alueelle hieman pidemmälle, tulla ja palata takaisin pääjoukon matkaan. Tämäkin olisi ollut vielä täysin oikea ratkaisu, mutta ohjaamossa tuli omasta ajatuksesta poiketen venyttää vielä hivenen pidemmälle, koska L:n kanssa matka oli taittunut hyvin ja L venytti alueelle ”omaa ajatusta” hivenen pidemmälle. Kolmannelle legille lähdettäessä hieman huonompi linjavalinta L:n verrattuna johti siihen, että L pääsi pääjoukoon kiinni ja MH ei.
Alkoi kilpajuoksu sekä pääjoukkoa, että aikaa vastaan. Liian huonoissa ei voinut pyöriä ajanpuutteen vuoksi ja toisaalta pääjoukko olisi ajettava kiinni, koska kuivassa ei vaan yksin pärjää. Muutaman kerran (keliin nähden matalalta) sai kaivettua hyviä nostoja, jotka veivät yli 2000m, mutta pääjoukkoa ei vaan saanut kiinni. Ja niinhän siinä sitten kävi, kolmannen käännealueen kääntämisen jälkeen MH pääsi samaan pääjoukon alle, mutta korkeuseroa oli tässä vaiheessa 1000-1500m ja päivä oli jo sen verran pitkällä ettei nosto enää vetänyt niin alhaalta. Vielä hieman lisää korkeutta muutamassa nostossa ja hiljalleen kotiin päin. Korkeuden huvetessa liitäen kohti maalia, moottori ylös n. 20km ennen maalia. Ehkei niin perinteisesti, korkeutta piti ottaa moottorilla hieman normaalia enemmän jotta kotiin pääsi työntämään sen verran kovempaa, että laskuun ehti ennen 20:00, ettei kaiken päälle tulisi vielä sakkopisteitä.
L päivän 2.sijalla ja taktisen taitavasti lentänyt AXO (Adam ”meidän Aatami” Woolley & Gateley) päivävoittoon.
Koneet saatiin vihdoin hinattua taivaalle. Poikkeuksellisesti ensin hinattiin avoin, sitten 18m ja lopuksi 20-metriset. 20m ensimmäinen hinaus oli 14:30 ja MH hinattiin taivaalle 14:55. Lähtölinja aukesi 15:25, joka tarkoitti oikeastaan sitä, että AAT tehtävästä tuli racing tehtävä minimimatkalla. Trackingin mukaan MH näytti lähtevän reitille ensimmäisenä 15:29 ja muutaman minuutin sisään koko luokka. AXO näytti lähtevän reitille melkein viimeisten joukossa 15:36. Suuria eroja ei tänään todennäköisesti ole tulossa ja oletettavasti pojat halusivat varmistua siitä, ettei päivä lopu kesken. Nyt sitten jännitetään reilu 3h ja nähdään miten kävi.
Itselle uusi tuttavuus www.puretrack.io näyttää toimivan seurantaan oikein mainiosti ainakin tietokoneella. Vasemmasta yläkulmasta saa valittua kilpailun tehtävineen ja koneineen ja valikosta voi täpätä näkyväksi ainoastaan 20m-luokan. Myös kaikkien koneiden korkeudet näkyvät samaan aikaan, joka helpottaa seurantaa.
Kaikille luokille B-tehtävät, odotetun mukaisesti AAT 4 alueella. 20-metrisille 3h 45min, 388,7km/585,8km(485,2km). Ensimmäinen hinaus aikaisintaan 14:00. Keli on haistelijan mukaan hivenen parantunut, mutta säämiehen mukaan kun lämpötila nousee vielä pari astetta, niin päästään tositoimiin. Pilviä ei ole edelleenkään odotettavissa, mutta ainakin 8000ft pitäisi päästä.
Kyttäämistä kuumassa ja kuivassa ilmamassassa
Briefingissä annettu 610km tehtävä alkaa näyttämään hivenen haasteelliselta. Griding stacking(kasaus) tehtiin alkuperäisen aikataulun mukaisesti klo 12:00. Kello 12:32 mennessä ei vielä ollut tullut tietoa hinausten siirtymisestä, mutta havainjen perusteella hinaukset eivät alkaneet 😉 .
Viimeisin ilmoitettu hinausten alkamisaika on 13:00, toki tätä kirjoittaessa 13:16, kaikki odottelevat maltillisesti autoissaan. Haistelijan mukaan tällä hetkellä pääsee n. 4000ft korkeuteen. Jossain vaiheessa kuului jo 2kt nostoja, viimeisimmät haistelijan havainnot olivat 0,3kt/s.
Juuri tulleen ilmoituksen mukaan tehtävä vaihtuu ja tehtävät jaetaan 13:30.
Näin sivuhuomiona, vaikka purjelento onkin ympäristöystävällinen harrastus, ei hinausten odottaminen sitä välttämättä ole. Kentällä käy n. 50 autoa tyhjäkäynnillä (nyt jo kohta n. 1.5h).
19.8.2024, 2.kilpailupäivä






Torjuntavoitto
Olipahan jännittävä päivä. Virallista trackingia ja Glide and Seekiä seuraamalla havaitsi maasta käsin heti ensimmäiselle käännealueelle mennessä hieman erilaisia reittivalintoja. MH flarmin track näytti toiselle käännealueelle mennessä erikoisia kuvioita, aivan kun pojat olisivat kääntyneet reitiltä melkein 90 astetta sivuun, käyneet nostossa ja menneet takaisin. Kauhua lisäsi myös se, että alueelle on maaston korkeuseroja, jolloin AGL korkeus näytti välillä melkoisen matalalta. Jännitys jatkui jatkumistaan ja joukkueenjohtajalla alkoi olla jo hieman hankaluuksia seurata tilannetta analyyttisen rauhallisesti. (Jälkeenpäin kuultuna liito oli kyllä mennyt kohtalaisen matalalle AGL, ja meno oli ollut melkoista rämpimistä, mutta pojat olivat ottaneet suunnan kukkuloiden suuntaan, josta löytyikin erinomainen 3 metrin keskinosto, ja hetken päästä 4 metrin keskinosto joka vei 9000ft MSL)
Viimeiselle käännealueelle mentäessä MH track hävisi kartalta ainoana koneena ja kilpailuiden virallinen tracking jämähti sekin paikoilleen. Trackin pysyttyä paikoillaan jo 16 minuuttia, saimme maahan tiedon, että koneen LX 9070 oli sammunut tyystin eikä enää suostunut lähtemään käyntiin. Kuten aiemmin todettu, koneessa ei ole laisinkaan mekaanisia mittareita ja ainoa toimiva mittari oli huonosti vaimennettu nettonäytöllinen variometri. Pienen alkujärkytyksen ja pohdinnan jälkeen, suuntaa auringosta (koska myöskään kompassia ei ole) ja kohti viimeistä käännealuetta. Suomalaisten onneksi osoittautui AAT, jolloin tarkkaa käännepistettä ei tarvinnut etsiä, ilman käännepistekuvia ja suht vieraassa maastossa tehtävä olisi ollut mahdoton. Hienosti pojat selvittivät näinkin massiivisen haasteen, käännealue käännettiin niin lähellä optimipistettä kun mahdollista ja maaliin saavuttiin 5 minuuttia yliajalla. Hieno, suorastaan loistava suoritus Pasilta ja Ollilta. Katastrofin sijaan, päivän saaliiksi 907 pistettä. Jälkikäteen spekuloituna(laskettuna ja kartasta mitattuna) nuo ylimääräiset 5 minuuttia maksoivat 35 pistettä. Tästä taas opit talteen, valmistaudutaan uuteen ”mahdottomaan” vieläkin paremmin varautuen.
Kone pääsi lennon jälkeen ilmastoituun halliin tarkempaan syyniin, mutta mitään tarkempaa syytä vialle ei valitettavasti löytynyt. Koneen ja puoli Uvaldea omistava Mark Husffstutler selvitteli ja soitteli useammankin kontakin ja virallisen tahon, kuitenkin tuloksetta. Johtojen tarkistamisen, irroittamisen ja räknäämisen jälkeen LX vaan heräsi uudelleen henkiin.



14.43
Suomen pojat ovat juuri ottamassa lähtöä, nostot vievät reiluun 2000m, reitille on lähtenyt jo kourallinen muita koneita, toivottavasti nostonmerkiksi. Nyt vaan peukut pystyyn ja jännittämään.
Järjestäjä oli tuonut riviin lisää hinauskoneita ja MH hinattiin hieman ennakoitua aiemmin, n 12:35.
Nostot näyttäisivät vievän n. 1700m. Yllättävän moni lentää flarmi päällä, joten Suomessakin voi liittyä kisatunnelmaan vaikka Glide And Seekin sivuilla. Virallinen seuranta, josta kaikki koneet ja tehtävät näkyvät 15 minuutin viiveellä löytyy osoitteesta https://wgc.onglide.com, linkistä pääsee suoraan 20m-luokan tehtävälle.
Briefingissä päivän tehtäväksi 20m luokalle annettiin jälleen 4h AAT, 404,1 km / 696,5 km (548,0 km)
Ennusteen mukaan keli kuivuu eilisestä ja korkeimmat pilvipohjat ja parhaat nostot n 3 m/s, saavutetaan vasta myöhään päivällä 18:00 aikoihin. Gridaus totutun mukaan 12:00 ja ensimmäinen hinaus 12:30. Lähtöaikaa pohdiskellessa odottelusta tulee todennäköisesti melko pitkä. MH on gridissä paikalla 7, eli hinaus on odotettavissa viimeistään 12:40 ja paras aika tehtävälle lähtemiselle lienee hieman ennen kolmea.
Aamu alkoi jälleen perinteisellä 30 minuutin cardiolla hotellin kuntosalilla. Siitä aamupala, ja koneelle klo 8:50 ja olimme valmiit vetämään koneen gridiin 9:08, Vaivatonta ja nopeaa. Koneen mukana tullut hallipaikka tulee varmasti olemaan kultaakin kalliimpi jaksamisen ja vireystilan ylläpidon kannalta. Tiedossa on monen monta kuumaa lentopäivää ja kaikki aika varjossa ja viileässä auttaa pitämään nestetasapainoa yllä.
18.8.2024 Ensimmäinen kilpailupäivä
MH saapui maaliin ajassa 4:05:53, keskinopeudella 136,67 km/h, joka riitti erittäin hyvään alkuun, 5. Sijaan pisteillä 951. Ennen lähtölinjaa MH pääsi lähtölinjan takana reiluun 2000 metriin, josta suunta lähtölinjalle. Ensimmäinen legin alku eteni vauhdilla, eikä nostoissa juuri tarvinnut pyöriä. Ensimmäiselle käännealueelle tullessa pilvisyys kuitenkin varjosti maata ja liuku vei reiluun 1000 metriin. Ensimmäinen kääntö hieman hapuillen samalla hyvää linjaa ja nostoa hakien kohti vastatuulilegiä. Matka eteni toiselle käännealueelle pikkuhiljaa tavoitteena päästä takaisin ylös 1000-1300m välimaastossa. Toiselle käännealueelle tullessa keskinopeus oli pudonnut 132km/h. Toisen käännealueen jälkeen löytyi viimein kunnollinen nosto, keskinoston ollessa 4m/s. Siinä 900 metristä ylös aina 2100m ja ei kun sauva eteen. MH valitsi suurimmasta osasta poiketen itäisemmän(ylätuulen puoleisen linjan 3.lle käännealuulle, joka osoittautui hyväksi valinnaksi. Loppumatka eteni vauhdikkaasti ilman ongelmia ja keskinopeus kasvoi mukavasti. Jopa niin mukavasti että maaliintulo aliajalla alkoi olemaan pieni pelote. Loput käännealueet pidemmän kautta ja kotiin. Loppuliu’ussa matkalle toki osui pieni laskeva-alue, josta kuitenkin pilotit selvisivät kunnialla ja sopivalla reservillä. Hieno tulos ensimmäisestä päivästä näkyi myös koneesta nousseiden pilottien kasvoilta. Tästä on hyvä jatkaa.
17:55
MH on päässyt juuri kolmannen käännealueen itäreunalle. Tehtäväaikaa on jäljellä vajaa tunti ja matkaa maaliin neljännen käännealueen keskipisteen kautta on n. 116km.
Päivä lähti käyntiin harjoituspäivinä totutulla rutiinilla. Hallille klo 8:45, kone ulos, nopea tankkaus (40sek/siipi) ja kone gridiin.
Ennen meitä puntarille menneet Tanskalaiset, JT (Jørgensen & Nielsen), olivat saada sydänkohtauksen vaa’an näyttäessä 27kg ylipainoa. Pikainen vaa’an vaihto ja selitys löytyi, viallinen vaaka. Pääsimme ajamaan suoraan kalibroidulle vaa’alle ja tulos 1kg maksimista, eli spot on. Organisaatiolla on punnitusprosessissa vielä hiomista, sillä tänään vaakoja oli käyttämässä vain 1 henkilö FAI edustajan seuratessa ja avustaessa vieressä.
Päivän tehtäväksi 20m-luokalle annettiin AAT 406,92km/660,36km (530,32km)
Hinaukset aloitettiin klo 13:00 ja pian hinausten jälkeen koneet pääsivät n. 2100m korkeuteen.
Purjelentomaajoukkueen Facebook-sivut
Kilpailunjärjestäjän Facebook-sivut
