Torstai 12.1.2017 – Eilisen toisinto…vai onko sittenkään

… Aloitan päivän kolmella pisteellä. Sillä päivityksestä tulee tavallinen mutta kuitenkaan ei tavallinen.

Eli reippailin aamulla kymmeneksi briefingiin, sisäänpääsyä odotellessa vaihdoin pari sanaa itsensä Ingo Rennerin kanssa. Kuten kaikki ehkä tietää, ja jos ei tiedä niin kohta tietää: Ingo on moninkertainen purjelennon maailmanmestari ja voitti mm. Räyskälässä 1976 maailmanmestaruuden (vakioluokassa, jos haluat tietää :-). Ingo on täällä Benallassa antanut Suomen joukkueelle vinkkejä Australiassa lentämiseen ja toimii itse Australian joukkueen valmentajana. Sovimme treffit jollekin tulevalle päivälle briefingin jälkeen, saa nähdä mitä lopputulos on, ehkäpä saan yhteiskuvan hänen kanssaan. Tänään sitä en kehdannut pyytää sillä odottelutilanne elokuvateatterin – siis briefing-tilan – aulassa oli sen verran meluisa, ettei siitä olisi tullut mitään.

Sään puolesta päivä oli kohtalainen toisinto eilisestä: taivas oli sininen, sääleidi Jenny ei pilviä luvannut eikä  niitä myöskään tullut, ja nostot oli heikkoja eli maksimissaan n. 2 m/s. Tuuli onneksi oli heikompaa koko päivän jos vertaa eiliseen.

Hinaukset yllättäen aloitettiin klo 13.10, yllättävää se oli siksi, että se oli vain 10 minuuttia alun perin aiottua aloitusaikaa myöhemmin, ja juuri hetkeä aiemmin olin kommentoinut gridissä meidän piloteille ”mitä veikkaatte, kauanko hinauksia siirretään”. Siellä varovaisin arvaus oli 13:45. Taivas ei suinkaan näyttänyt siltä että laittaisin sinne yli 100 koneen joukon kohti tehtävää. Onneksi kuitenkin päivä aloitettiin ajoissa, sillä tehtävät olivat alkuperäiset eli B tai C tehtäviin ei tarvinnut turvautua.

Sen jälkeen kun pilotit olivat ottaneet hinauksen, meillä on rutiinina että autot siirretään sovittuihin paikkoihin, maa-asema ja päiväleiri aloitetaan joukkueen talolla ja sen jälkeen yleensä lähdemme Johannan kanssa ruokaostoksille. Tänään päivä ei poikennut totutusta. Paitsi sitten kun tulimme ostoksilta talolle.

Tässä on vähän herkkä paikka kertoa tarinaa, sillä joukkueen kanssa on sovittu mitä asiasta kerrotaan ja on sovittu myös että tarinaa jatketaan myöhemmin kun aika on sille sopiva.

Joka tapauksessa kun tulimme talolle, kuulimme joukkueenjohtaja Päkiltä että Mara on laskeutunut peltoon, tai siis reitin varrelle kuten mieluummin tykkään sanoa. Marallahan on koneessa moottori jolla pääsisi takaisin kotiin, siksi pellolle laskeutuminen ei ole ihan tavallista hänen tapauksessaan. En nyt osaa sanoa tätä tarinaa tässä blogissa mitenkään muuten, kuin että julkaisin illalla lyhyen tiedonannon:

WGC2017 12.1.2017
Kilpailutehtävän alkuvaiheessa termiikissä kaarrettaesa kahden koneen siivet osuivat yhteen. Molemmat koneet kärsivät vain vähäisiä vaurioita ja laskeutuivat turvallisesti. Toinen osapuolista oli Suomen 18 m luokan edustaja Martti Koivula.

Terveisin Pekka Halonen, joukkueenjohtaja.

Mutta jos kuitenkin vaihetaan positiiviseen aiheeseen; Wille lensi omien sanojensa mukaan täysin päinvastaisen lennon eiliseen verrattuna. Eli hyvän, voisin tulkita 🙂

Tässä Willen kertomus päivästä:

===== Wille kertoo=====

Sää kehittyi hitaasti ja lähtökorkeuden saaminen oli hyvin hankalaa. Tehtävä oli säähän nähden pitkä ja aika oli kortilla eli matkaan piti lähteä ajoissa. Keli oli täysin pilvetön, siksi reitille ei voinut lähteä yksin vaan oli tärkeää lähteä jonkinlaisessa porukassa. Aikanaan itselleni sopiva joukko lähti matkaan. Lensin muun porukan oikealla puolella ja löysin pian lähdön jälkeen olosuhteisiin nähden hyvän noston. Kaarsin siinä muutaman kierroksen ja aioin jatkaa reitillä. Mutta olin kuitenkin vielä niin lähellä lähtölinjaa, että päätin ottaa uuden lähdön paremmasta korkeudesta.

Uuden lähdön jälkeen matka eteni pitkään liukuen, koska nostot olivat hyvin harvassa. Aikanaan sain edellä lähteneet kiinni ja matka eteni erikokoisissa porukoissa. Mm. Sebastian Kawa pääsi karkuun ennen ensimmäistä käännepistettä, mutta kolmannella välillä hän olikin selvästi jäänyt jälkeen. Matka sujui mukavasti erikokoisissa porukoissa. Lopussa hieman liiallinen varovaisuus hidasti vähän keskinopeutta, mutta tulos oli enemmän kuin hyvä.

===== Wille kertoo=====

Ja päivätuloksissa Willehän on kolmantena, edellään vain ns. ”Raptorit” eli Jonkerin veljekset JS3 Raptureilla (koita kestää taivutus ja sanamuoto). Em. veljekset tuntuvat muiden joukkueiden jutuissa ja kirjoituksissa olevan isossa roolissa, ja heidän vauhti tuntuu olevan kovaa varsinkin kun tuloksia katsoo. Täällä palkitaan aamuisin aina luokan kolme parasta, joten ehkäpä pitää olla kamera valmiina.

Jatkan tätä vielä myöhemmin jos siltä tuntuu. Mutta siis joukkueessa kaikki hyvin.

Katja