Aamu alkoi siis kuvauslennolla, tietysti olin hereillä jo klo 6.00 vaikka sovittiin että Timo tulee hakemaan motellilta vasta klo 7.20. Aamu oli lämmin ja mukava, pääsin SuperCubin kyytiin jota lensi yksi paikallinen hinaaja (nainen siis). Hetken hämmästelin koipineni miten pääsen aamujäykkänä – siis jalat jäykkänä – koneen kyytiin kun kukaan ei ole avittamassa. Mutta loppujen lopuksi kaikki meni hyvin. Kuvauslento olisi tietysti voinut mennä paremmin, mutta jos ottaa huomioon että kaikki olivat ensikertalaisia koko jutussa, lopputulos on ihan mukiinmenevä. Oletin että 200 kuvasta löytyy muutama ”aikuisten oikeesti” julkaisukelpoinen ja kutakuinkin niin siinä kävi. Itse asiassa huomasin vasta kun kävin kuvia toista kierrosta läpi että Timo oli unohtanut pyörän ulos. Harmi etten huomannut sitä koneessa. Paavali (Pekka Ylipaavalniemi) on joskus ohimennen minun kuullen sanonut asioita kuvauslennosta ja tiesin sen perusteella että meidän olisi pitänyt tehdä parempi koreografia, auringon ja korkeuden ja kuvauskulman suhteen, mutta koska kyseessä tosiaan oli ensimmäinen kuvauslento kaikille, se meni ihan hyvin.
Tulin briefingiin vähän ennen kymmentä, ja rehellisesti sanottuna unohdin 9.30 alkaneen turvallisuusbriefingin. Säästä sanottiin sen verran että päivällä on tiedossa voimakkaita nostoja, ja pilvipohjien ennustettiin nousevan 3 kilometriin, ja sään sanottiin olevan herkkää ylikehittymiselle. Siksi kaikille luokille annettiin A- ja B tehtävät, A-tehtävä normaali nopeustehtävä ja B-tehtävä aluetehtävä samoilla käännepisteillä. Yllättävää oli, että 15 m luokalle tehtäväaika oli 3 h (pituus 280,4/506,9 km), ja 18 m luokalle tehtäväaika oli vain 2,5 h (pituus 265,5/479,0 km). Tehtävät suuntautuivat pääasiassa pohjoiseen. Gridissä Eki valitteli flunssaista oloa, toivottavasti se menee ohi ennen kuin kisat alkaa.
Kilpailijoille on jaettu yhteensä 70 tracking-laitetta, joista yksi tulee jokaiseen luokkaan. Meillä tracking on Willen ja Maran ja tietysti Antin koneissa. Voit varmaan arvata jos olet seurannut näitä kisoja, että mystisesti tracking ei toimi eräiden koneissa, kuten esim. puolalaisilla (Kawa jne.). Meillä on vielä päiväleiri pystyttämättä, sillä radion lisäantenniin pitää saada adapteri jotta kuullaan pojat reitillä paremmin ja näin ollen ei juuri seurattu poikien reittiä. Katsotaan miten joukkuepalaverissa päätetään asioista, tälle illalle sovittu palaveri siirrettiin lauantaille koska Eki oli illalla vielä huonovointisempi eikä halua tartuttaa muita.
Loppujen lopuksi sää tehtävällä oli ollut vähän sitä ja tätä, tai siis sekä kuivaa että pilvikeliä. Pilotit oli kohtuullisen tyytyväisiä ja päivä päättyi komeissa keleissä. Illaksi luvattu ukkonen ja sade pysyi koko päivän etelässä.
Meillä on myös vähän huolta hyttysistä, jotka hyökkäävät meidän kimppuun illalla kun istumme talolla ulkona illallisella. Tänään kun tulin kentältä laskeutumisten jälkeen, isovarvas alkoi turvota ja kutittaa aivan mielettömästi ja punainen alue alkoi laajeta pitkin jalkapöytää. Sain motellin emännältä industrial-strength pudistusainetta ja tarpeet jalkakylpyyn. Kyseessä oli vain hyttysenpurema. Aikani jalkaa lioteltuani menin talolle, jossa jo grilli lämpeni ja lautasella odotti makkara.
Katja