Su 7.8.2016 Otetaan eilisen menetetty sää takaisin?

Klo 15:28

Eilen sanottiin että tänään olisi sadepäivä, siis jatkuvan sateen päivä. Aamulla kuitenkin julkistettiin lähtöjärjestys ja briefingissä annettiin tehtävät, A-tehtävä oli 3 h AAT ja B-tehtävä 1,5 h AAT. Pilvet velloivat matalalla noin viidessä sadassa metrissä ja tuuli oli kova jo briefingin alkaessa. Joukkueen palaverista osa avustajista lähti teippaamaan koneita sateen varalta.

Eestiläismeteorologi (Elmer) tuli kysymään Kristianin mielipidettä lennetäänkö tänään, johon sai sitten vastauksen ”ei takuulla”. Tai no, olihan se vastaus vähän värikkäämpi, mutta tuleehan se olennainen tuosta käännöksestä jo ilmi. Briefingissä Unkarin joukkueenjohtaja kertoi pilotista jonka kone oli päätynyt talon katolle ja selosti mitä kaikkea pilotilta oli murtunut ja että hänet kuljetetaan Budapestiin tänään ja jatkoi että pilotti paranee kyllä

Koneet vietiin siis gridiin epäuskon vallassa, mutta todettiin että tuleepahan tästä päiväohjelmaa. Kuunneltiin kuppilan terassilla hinausten siirtoa, joita perinteisesti siirrettiin aina vartti kerrallaan. Juuri kun osa oli saanut kahvikupit eteensä, vahvistettiin että hinaukset alkavat klo 12.45. Tuohon aikaan tehtäväalueella ja Pociunain ympäristössä satoi jo. Vaikka isommat sateet kuivuivatkin, pienempiä syntyi koko ajan lisää.

Kerholuokan hinaukset oli aika hurjaa katsottavaa, voimakas sivutuuli aiheutti kaikenlaisia tilanteita. Yhdellä britilläkin tuulen puoleinen siivenkärki meni maahan heti lähtökiidossa, kone alkoi pyörähtää ja köyden vielä ollessa kiinni kone raahautui sivuttain hinauskoneen perässä. Kaikki tapahtui tietysti todella nopeasti ja onneksi köysi irtosi ajoissa.

Kentän yli meni aina vaan tummempia pilviä ja välillä hinauksissa pidettiin tauko. Sitkeästi organisaatio ilmoitti että kerholuokan lähtölinja aukeaa kyllä, mutta aukeamista on lykätty. Välillä kentältä käytiin istumassa sateensuojassa autossa ja sitten jatkettiin taas ihmettelyä ja tuulen voimistumista. Kun kerholuokan räpsähtäjät oli saatu hinattua, n. 13.30 aikaan, hinaukset laitettiin seis. Joukkueenjohtajille ilmoitettiin että muille luokille vaihdetaan B-tehtävät. Seisoskelin hetken AM porukoissa ja Ronny Lindell (SWE) kertoi että heillä on ”sisäpiirin” tietoa, sillä heidän joukkueessa on kaksi paikallista avustajaa, joista toisen setä on kisan tehtävänantaja. Tämä tyttö oli kertonut sellaista tietoa, että organisaatiosta vain kilpailunjohtaja oli halunnut antaa kisatehtävän, kun muut olisivat halunneet perua päivän.

Akuhan sanoi jo alkuvaiheessa että täällä Liettuassa on tietyt systeemit, ja jo etukäteen on tiedossa että täällä hinataan yhtenä päivänä tymään. Tämä vaikutti juuri sellaiselta päivältä.

Vakioluokan hinaukset oli ilmoitettu alkavaksi 14.30, mutta sitä ei koskaan tapahtunut. Päivä peruttiin vaikka kerholuokan lähtölinja oli jo auki ja osa heistä oli jo lähtenyt reitille. Koneet vietiin kaatosateessa parkkiin samalla kun ilmassa olleet koneet alkoi laskeutua.

Illalla käytiin melkein koko joukkueen voimin syömässä Prienaissa ja kahdeksan aikaan hallissa oli tarjolla musiikkifestivaali Pažaislisin ”Have a nice flight”-konsertti, jossa esiintyi Vmu Chamber Orchestra ja muutama solisti. Itse en ole suuri oopperan ystävä, mutta hienosti Ieva Goleckytė (sopraano) lauloi. Jaksoin seurata esitystä tunnin verran, Horman Hessun kanssa istuttiin takarivissä josta uskalsin livahtaa pois, Hessu jäi vielä haltioituneena seuraamaan vaalean kauniin naisen esitystä 🙂 Esitystä oli seuraamassa ihan iso joukko ihmisiä, ja aika paljon oli tietysti purjelentoväkeä, mutta myös paikallisia tuntui tulleen esitykseen.

Häivyin siitä aika nopeasti nukkumaan, ja mietin että niin se sää vaan voi muuttua nopeasti, eilen oli vaunussa melkein +40 astetta lämmintä, ja tänään piti laittaa lämmitys päälle. Onneksi tuli ne pipo ja hanskat mukaan.

Katja