Kolmas ja viimeinen harjoituspäivä, ja vieläkin aamulla pilvimassa kentän päällä oli matala ja harmaa. Vaikka kuinka toivoisi että tuulen ja lämmön voimasta pilvet häviäisi, se ei vaan onnistu. Kristian osaa kertoa lisää yksityiskohtia miksi se ei onnistu 🙂
Briefingissä istuttiin taas korvat höröllään mitä meteorologi sanoo, mutta ei kuulemisesta taida tulla mitään. Eletään siis vallitsevan sään mukaan. Tänään onneksi diashown näyttö oli saatu niin suureksi kuin mahdollista, mutta silti siitä oli vaikea saada selvää. No, ei pitäisi valittaa. Mutta jotenkin sitä vaan vertaa miten täällä tai muualla järjestetään kisoja, verrattuna tietysti vaikkapa Räyskälään.
Säästä huolimatta annettiin tehtävä, joka oli 1,5 h AAT; kerholuokalle oma ja vakio- sekä 20m kaksipaikkaisluokalle yhteinen. Kovasti briefingissä tuntuivat puhuvan sääikkunasta, mutta tehtävän pituudesta päätellen ikkuna oli tuuletusikkunan kokoluokkaa (hehheh) eli kovin pieni.
Huomisen avajaispäivän ei pitänyt olla alun perin lentopäivä, mutta koska tässä on mennyt pari päivää käkkiessä kentän laidalla, organisaatio päätti tehdä lentämisen mahdolliseksi myös silloin. Lauantaina briefing pidetään klo 10 ja gridi aukeaa samaan aikaan, vaikka briefingissä tieto ei ihan ollut 100% selkeästi sanottu. Briefingissä lisäksi kerrottiin että lentojen pitää päättyä klo 15 mennessä. Se johtuu siitä että avajaiset alkaa klo 17 Prienaissa, n. 10 km päässä johon kaikkien tulee päätyä omilla kyydeillä.
Joukkueen tapaamisessa AM eli Antti ja Nikke ainoana aikoi lentää tänään, Markku kertoi pistäneensä koneen ja putkeen ja Aku oli peitellyt koneen.
Kristian ja Kimmo päättivät lähteä Vilnaan ja kun kysyivät lähdenkö mukaan, ehdotukseen oli helppo myöntyä. Perillä päädyttiin kiipeämään korkeaan kirkon kellotorniin (pojat meni hissillä, minä urheilin portaat ylös) ja sen jälkeen syömään 5 tähden hotellin terassilla joka pakeliittihaarukoineen ja –veitsineen sekä pienine annoksineen sai meiltä vain 2 tähteä TripAdvisoriin. Lounaan jälkeen lähdettiin katsomaan kellotornista bongattua kirkkoa/aukiota, siellä kun avattiin kirkon ovi, päädyttiin yllättäen tilanteeseen jossa juuri hääseremonia loppui ja hyvin pieni hääseurue alkoi vaeltaa kohti kirkon ovea, urkujen soittaessa Mendelssohnin häämarssia. Se oli aika erikoista, sillä kirkossa oli enemmän turisteja kameroineen kuin hääseurueessa oli väkeä.
Matkalla takaisin kentälle haettiin Kristianin auto Skoda-korjaamolta. Vian syyksi ilmeni että hiukkassuodattimen anturi oli rikki, joka oli vaihdettu. Työn hinta: 94 €.
Kun palattiin takaisin kentälle, hämmästeltiin hetki miksi PI:n putki oli hallin edessä auki, mutta runko oli putkessa. Tajuttiin aika pian että pojat olivat tarttuneet toimeen, eli AM ja PI vaihdattivat mylarit siipiin, koska tehtaan edustaja B. Mangold oli paikalla. Lisäksi Baldrick nähtiin kiillottamassa AM:n winglettejä.
Illalla klo 19 oli sekä sääbriefing että joukkueenjohtajien tapaaminen liittyen huomisiin avajaisiin, molemmat samaan aikaan eri paikoissa. Päädyttiin sitten melkein koko joukkueella istumaan terassille ja syömään ja osa myös juomaan (nimiä mainitsematta tietysti).
Kaikki pilotit on käyneet rekisteröitymässä ja tekniset tarkastukset on tehty, ja Kristian oli saanut tasoituskerrointa alaspäin, joten kaikki on valmiina kisaan.
Katja