To 11.8.2016 Hyvää keliä, kovaa vauhtia ja lippufarssi

Kyllä, kilpailunjohtaja on hyvin hyvin vihainen koska FAI:n lippu on kateissa. Aamulla mm. sen vuoksi oli pidetty joukkueenjohtajien tapaaminen ja ehdoksi oli asetettu ettei kisoja jatketa ellei lippua palautetta. Oli tapaamisessa puhuttu myös vaarallisesta lentämisestä.

Ensimmäinen briefing pidettiin klo 11. Enpä ole tällaista ennen nähnyt:

lokerikoissa ei ollut tehtäviä, projektorissa ei ollut kuvaa jne. eli normaaleja briefingin alkamisen merkkejä ei ollut. Kilpailunjohtaja sanoi mikrofoniin vihaisen oloisena, ettei hän aio jatkaa kisoja ellei lippua palauteta. Siis FAI:n lippuhan kuuluu kadota kisoissa, se on samanlainen traditio kuin kansainvälinen ilta. Toki aiheesta on kirjoitettu Annex Z joka määrittää aikaikkunan jolloin lipun varastaminen on sallittua. Mutta se on sivuseikka.

Kilpailunjohtajan ilmoituksen jälkeen alkoi mielenkiintoinen näytelmä ja harmi että en ollut tilanteen tasalla, enkä saanut tilanteesta videota. Kilpailunjohtaja nimittäin sai erittäin äänekkään pitkän buuauksen, jonka jälkeen osa ihmisistä nousi seisomaan ja rytmikkäästi taputtamaan käsiään.

Pohjolan Heikki ja Kirsti saapui eilen. Muistatte varmaan että kisayleisö nousi seisomaan Räyskälän MM-kisoissa 2014 viimeisen briefingin lopuksi ja antoi Heikille seisten pitkät aplodit. Sitä ei hirveän usein tapahdu, enpä myöskään ole nähnyt että kisoissa annettaisi seisten buu-huutoja.

Buuausten jälkeen belgialaiset nostivat metelin ja joku yleisöstä huusi tyyliin ”maksoin niin ja niin paljon ilmoittautumismaksua tullakseni lentämään ja nyt minun pitää sietää tätä”. Kilpailunjohtaja pysyi kannassaan eli hän ei aio jatkaa kisaa ellei lippua palauteta. Eräs voimakkaasti ranskalaisittain englantia puhuva mies sanoi (huusi) myös mielipiteensä ja loppujen lopuksi vei kilpailunjohtajan eteen pöydälle pienen lipun, sellaisen cocktail-tikussa olevan pikkulipun ja sanoi että tässä sinulle lippu. Hänelle hurrattiin. Tunnelma hallissa oli todella outo, vihainen jopa.

Tämän jälkeen stewardit ja juryn puheenjohtaja piti päät yhdessä palaverin kilpailunjohtajan kanssa ja loppujen lopuksi Bob sanoi että uusi briefing pidetään klo 12 ja ”auttaisi todella paljon jos lippu ilmestyisi siihen mennessä, mutta siitä en sano sen enempää”. Sää oli kehittymässä hitaasti vielä tässä vaiheessa ja itse asiassa briefingin siirto ei ollut sen vuoksi lentämisen kannalta kovin haitallista. Oltiin vähän ihmeissään tapahtuneesta ja seisoskeltiin hetki hallin lähettyvillä ja Heikille tuli muutama muistelemaan Räyskälää ja pyörittelemään päätään miten tällaista voi tapahtua.

Uusi briefing pidettiin normaaliin kohteliaaseen tapaan klo 12 ja kilpailijoille annettiin 3 tunnin aluetehtävä. Tehtävälapussa oli myös B-tehtävä, kuten täällä tapoihin kuuluu, joka oli vain 2 tunnin tehtävä. Näillä ei sitten kuitenkaan ollut selkeästi tietoa kuinka hyvää säästä tulee. Keskinopeudet nousivat kerholuokassakin 100 km/h tienoille ja vakioluokassa voittaja loppujen lopuksi oli painellut 126 km/h. Hämmentävää tässä tehtävässä oli se, maksimimatkan pystyi lentämään alle tuon 3 tunnin.

Täällä on muutenkin nämä järjestelyt ja päätökset vähän outoja ja tuo aamuinen purkaus tuli selkeästi tarpeeseen. Nimittäin tuntuu siltä että kisaväellä on ns. v-käyrä noussut aika korkeaksi ja sen vuoksi purkaus oli niin voimakas. Esim. päätökset vetää hinaukset huonoon keliin kahdesti, joista ensimmäinen kerta voimakkaaseen sivutuuleen

Päivän lennoista kaikki olivat tyytyväisiä, Antti kertoi että heillä tehtävä oli mennyt pilvijonoihin nähden poikittain ja olivat siinä pärjänneet paremmin kuin moni muu. Meillähän on täällä käytössä Niemen Hannun analyysi päivän lennoista, mutta valitettavasti en ole saanut lupaa levittää niitä julkiseksi. Joten siksi tässä blogissa on vain ne jutut jotka saan jollain tavalla tiedoksi piloteilta, ja jotka sitten vielä muistan jälkeenpäin.

Päivän lopuksi vietettiin iltaa Akun etuteltassa ja juttua ja naurua riitti. Näyttää siltä että perjantaina lennetään, mutta lauantai on pitkään jo näyttänyt sadepäivältä.

Katja