Torstain keli-ikkuna näytti lyhyeltä ja tehtävät annettiin sen mukaan. Lännestä oli lähestymässä yläpilvisyyttä ja sateita, jotka näyttivät saapuvan kisa-alueelle melko aikaisin – joko tehtäville ehdittäisiin lähteä tai ehkä hinauksia ei aloitettaisikaan.
Hinauksia pyrittiin olemaan lykkäämättä tänään, mutta haistelijan räpsähdettyä lykkäystä tuli aiotusta 11.30:stä 12.00:een. Lännestä lähestyvä pilvisyys oli jo näkyvissä mutta kentän ympäristöön saatiin kumpupilviä. Lisäksi ennusteet olivat hyvin positiivisia mahdollisen termiikin korkeuden suhteen. > 2000 m MSL.
Kerholuokka saatiin taivaalle hyvän kelin aikana, mutta vakioluokan hinauksien alettua, yläpilvi oli jo hivuttautunut kentän ylle. Aku kyselikin jo pian vinkkejä joukkueen jaksolla, missä ylös oli päästy ja millaisiin korkeuksiin. OGN-seuranta mahdollisti tämän raportoinnin vakioluokan hinausten ollessa käynnissä ja 20 m luokan hinauksin alkaessa. 20 m luokan hinausten aikana taivas synkkeni merkittävästi ja luokan puolivälin jälkeen hinauksen saaneet joutuivat hieman epäedullisempaan asemaan kelin suhteen kuin alkupäässä hinauksen saaneet.
Aku ja Juha lähtivät jälleen matkaan yhdessä, vakioluokan puolivälissä edellään mm. saksalaiset ja ranskalaiset, joiden etenemistä maasta seurattiin aiempaa tarkemmin ja tietoa välitettiin siitä, missä pysähdyttiin nostoon, miten pitkälle käännealueille mentiin ja millä korkeudella kaikki tapahtui. Samalla tietysti seurattiin sään kehittymistä tutka- ja satelliittikuvista, koska lännestä oli tulossa aukkoja, mutta myös lisää pilvisyyttä ja myöhemmin sateita. Lento sujui lopulta hyvin ja molemmat vakioluokan pilotit löytyvät päivän tuloslistan alkupäästä.
Harri ja Visa-Matti eivät oman kertomansa mukaan onnistuneet pääsemään ajoissa kunnolla ylös hinauksen jälkeen kelin hankaloiduttua yläpilven hivuttautuessa kentän päälle. Tuloslista on 20 m osalta varsin selkeä, sillä aikaisemmin, ennen klo 13.40 lähtemään päässeet valtasivat sijat 1 – 6 ja loput, jotka viivyttivät lähtöään jostain syystä tai ottivat uuden lähdön, löytyvät loppupään sijoituksilta. No, ihan näin suoraviivaista se ei tietenkään ollut vaan Harri ja Visa-Matti kertoivat lisäksi omasta lennostaan, että viimeiselle käännealueelle lähdettäessä he onnistuivat osumaan 50 km laskevaan linjaan, joka söi viimeisen alueen venytysmahdollisuutta ja pakotti kääntymään takaisin hiipuvassa kelissä liian aikaisin ja tulemaan aliajalla kotiin. Sijoitus tänään kahdestoista.
Maasta tapahtuneella seurannalla oli iso rooli eilisessä lentämisessä. Tietoa tuli välitettyä entistä enemmän ja sitä myös kyseltiin lentäjien taholta aiempaa enemmän. Opittiin myös hieman, mitä kannattaa kertoa ja miten. Päivä oli maassa varsin kiireinen ja jossain vaiheessa tuntui siltä, että tällaisena päivänä seurantaan tarvitaan useamman kuin yhden ihmisen panos varsinkin, jos sää on hankala ja luokkia mahdollisesti vielä yksi lisää. Tästä voi myös avustajille kasvaa uusi rooli, jos reaaliaikaista seurantaa käytetään nykymuodossaan.
Juuri kun suomalaiskoneet saatiin ankkuroitua tai putkeen päivän päätti raju ukkoskuuro, joka aiheutti onneksi vain pieniä vahinkoja leirissä. Ranskalasten kaksikko FP ei ehtinyt kotikentälle laskuun vaan kävi ajamassa maaliympyrään sisään, välittömästi ympäri ja uudelleen ylös ja laskuun 40 km päähän toiselle kentälle, josta sitten siirtohinauksella kotiin.