EM2017 Tsekki: 20.7.2017 – 2. virallinen harjoituspäivä

Torstaina kahdella konekunnalla oli vuorossa ilmoittautumisrutiinit ja sen päälle tekniset tarkastukset. Tänä vuonna joukkueenjohtajille oli annettu tehtäväksi varata kilpailijoille vuorot molempiin 20-minuutin aikaikkunoilla ja ohjeistuksena oli, että ilmoittautumisen ja teknisen tarkastuksen välissä tulisi olla vastaavat 20 minuuttia.  

Ensimmäisenä listalla oli Akun ilmoittautuminen, joka sujui ongelmitta. Akua seurasivat Harri ja Visa-Matti. Jonkin aikaa ilmoittautumisvuoron ajan kuluttua Harri soitti ja sanoi ”Mee hakeen kone – tää tuntuu kestävän”. Joten sain lainaksi avustaja-Jussin JS-tiimistä, noudimme KAI:n tarkstushallin lähelle tarkastusta odottamaan ja kävelin päivän briefingiin. Tässä vaiheessa alettiin olla 20 minuuttia myöhässä varatusta ajasta ja puskuriaika operaatioden välillä juoksi. Briefingin jälkeen ilmoittautuminen alkoi lopulta olla ohi, mutta nyt oli kiire tarkastukseen, koska sille varattu aika oli jo alkanut. Syy viivästykselle löytyi ylimääräisestä ilmoittautumisesta, joka päätettiin ottaa väliin ennen Harria ja Visa-Mattia – ja ilmeisen ”perusteellisesta” asioiden käsittelystä.

Suomalaiskoneiden tekniset tarkastukset pääsivät näin ollen vauhtiin hieman myöhässä, mutta sujuivat varsin joutuisasti ja hyvällä rutiinilla. Operaatioon kuului pelastautumisharjoitus, jolle otettiin aika. Siitä pieni video ohessa.

https://youtu.be/qGA6-3YBjpo

Briefingissä annettu päivän sää ei toteutunut ja varsin pian näytti siltä että ensimmäinen sadekuuroalue tulisi päälle. Aiottuun hinausten aloittamiseen oli noin varttitunti, kun harjoituspäivä peruttiin. Lentää olisi saanut, mutta suomalaiset päättivät viedä koneet parkkiin tai laittaa putkeen ennen kuin mahdollinen myteri tulisi päälle.