Kolmen sadepäivän jälkeen päästiin taas lentämään ja jäljellä oli kaksi viimeistä kilpailupäivää. Ennusteen mukaan toiseksi viimeisestä päivästä ei ollut tulossa mitään huippukeliä – kuivaa 1500 metriin. Tehtävät olivat reilusta 300-360 km:iin. Lämpötila kehittyi kuitenkin aamupäivällä nopeasti ja oli selvää, että ennustettu maksimilämpötila tultaisiin ylittämään. Ensimmäiset kupiaiset näkyivät lupaavasti taivaanrannassa jo aamupäivällä. Keli oli alkutaipaleella heikkoa, mutta ennen toista käännepistettä keli muuttui hetkeksi paremmaksi pilvikeliksi. Kotiinpäin tulessa keli taas kuivui ja heikkeni. Tuloksia tarkasteltaessa ratkaisevaksi muodostui lähtöaika. Ne joilla oli malttia odottaa kelin kehittymistä ja lähteä hieman myöhemmin, lensivät aikaisemmin lähteneet kiinni. Viimeisen käännepisteen jälkeen oli kaikilla ennemmän tai vähemmän haasteellista päästä maaliin kuivassa heikkenevässä kelissä. Kerholuokassa Antti taiteili hienosti maaliin, jakaen myös arvokkasta tietoa nostoista jäljempänä tuleville. Myös Juha taisteli sinnikkäästi maaliin. Vakiossa myös Petri tuli perille mutta Juha jäi epäonnekseen vain muutaman kilometrin päähän maaliympyrästä. Harri ja Kristian lensivät 15 m luokan kärjen tahdissa maaliin, säilyttäen hyvät asemat viimeiseen päivään lähdettäessä.
Viimeiseen kisapäivään lähdettiin kutkuttavassa tilanteessa etenkin 15 m luokan osalta. Taistelu mitalisijoista oli vielä ratkaisematta ja Kristian ja Harri olivat hyvissä asemissa heti kärjen takana. Sää parani edelliseen päivään selvästi ja ennusteen mukaan luvassa oli vauhdikaspäivä, 2-3 m nostoja ja yli 2000 m pilvirajat koko tehtäväalueelle. Onneksi tehtävänantaja ei ruvennut himmailemaan viimeisenä päivänä ja annettiin reipaat tehtävät n. 400-500 km. Suomalaisilla piti hermo hyvin ja päiväistä tuli loistava lopetus kisoille. Harri lensi kisojen parhaan päivätuloksen ollen 3. ja Kristian 7. Vakiossa Juha oli 5. ja kerholuokassa myös Antti lensi parhaan päivätuloksensa ollen 7.
Lopputuloksissa Kristian ja Harri olivat 15 m luokassa hienosti sijoilla 6. ja 7. mikä on suomalaisittain erittäin kova tulos ja paras molemmille MM-tasolla. Myös muissa luokissa tuli hyviä päivätuloksia. Kisoissa urheilulliset tavoitteet täyttyivät pääosin ja joukkueena toimittiin mallikaasti, joten kaiken kaikkiaan kisoihin voidaan olla tyytyväisiä.
Seuraavat MM-kisat ovat jo pian alkamassa Tsekin Hosinissa, joten seuraavat viikot pidetään peukkuja Willelle, Masalle ja Juhalle&Antille.
Päivävoitto Juhalle! (17.7.18)
Neljäntenä kilpailupäivänä Juha saavutti päivävoiton vakioluokassa. Edellisen päivän maastolaskuun päättynyt lento oli unohdettu ja uuteen kilpailupäivään lähdettiin kuten Juha on joskus todennut ”aina lennetään niin hyvin kuin osataan” – huippu-urheilijan puhetta. Ja osataanhan sitä. Taidot kyllä riittävät vaikka kuinka korkealle, mistä päivävoitto on osoituksena, mutta tällä tasolla voittaakseen on välillä otettava riskejä ja joskus ne vain realisoituvat. Näin on käynyt näissä kisoissa myös aikaisemille maailmanmestareille.
Myös neljäntenä kisapäivänä käytettiin jääräpäisesti uutta Designated start -lähtötapaa, edellisen päivän kokemuksista ja briefingissä tulleesta kovasta vastustuksesta huolimatta. Lähtötapa johti edelleen samanlaisiin GP-tyylisiin ”yhteislähtöihin” kuin edellisenä päivänä ja vauhtia ja vaaratilanteita ei puuttunut. Seuraava päivänä kuitenkin kisajärjestäjäkin ymmärsi taipua, lähtömenetelmän osoittautuessa tarkoituksen vastaiseksi ja vaaralliseksi ja palattiin normaaliin.
Viides kisapäivä näytti jo aamulla epävarmalta ja heräsi epäilyksiä päästäänköhän matkaan ollenkaan, koillisesta lähestyvän tummanpuhuvan rintaman takia. Päästiinhän sitä, mutta keli osoittautui haastavaksi ja reitillä kierreltiin pilvikelin mukaan melkoisesti – valmiuksia nostettiin myös tukijoukoissa maassa päivän edetessä. Pitkälle kuitenkin päästiin. Jo varhain maasta näki, että viimeisille käännepisteillä itään kiertyy runsasta pilvisyyttä ja siellä tulee olemaan vaikea päästä käymään. Vakioluokan tullessa ensimmäisenä viimeiselle käännepisteille itään suurin osa pääsi vielä maaliin, Juha hienosti sijalla 11. Petri sen sijaan aiheutti ylimääräistä sydämen tykytystä myös maajoukoille, rypistäen viime kilometreillä kuitenkin hienosti maaliin, mutta laskeutuen turvallisesti muutama kilometri päähän ennen kenttää peltoon. 15m luokan viimeinen käännepiste sijaitsi idässä hieman pohjoisempana pilvilautan alla, jonka jälkeen useimmat vielä taistelivat kelin loppuessa myös vain muutaman kilometrin päähän kentästä. Päivä ei kuitenkaan aiheuttanut 15m -luokassa kokonaistuloksiin suomalaisittain suuria muutoksia. Samoin kerholuokassa vain muutama pääsi tehtävän läpi useimpien jäädessä 10-20 km päähän kentästä.
Yhdeksän päivää kisoja on takana ja viisi kilpailupäivää lennetty. Tänään on ollut sadepäivä ja myös huomisesta näyttää tulevan sellainen (sade alkoi juuri, kellon lähestyessä puoltayötä, ropisemaan vaunun kattoon). Tänään aamupäivällä pidettiin pilottipalaveri, jossa käytiin läpi jokaisen pilotin ajatuksia tähän asti käydystä kisasta ja tavoitteista viimeisille kisapäiville, joita näyttää sääennusteen mukaan olevan vielä 2-3. 15m luokassa Kristian ja Harri ovat hyvissä asemissa, mutta kaikilla kisat eivät ole menneet aivan odotusten ja tavoitteiden mukaisesti. Peli on kovaa, mutta henki ja ilmapiiri on kuitenkin joukkueessa hyvä ja jäljellä olevat kisapäivät lennetään Juhan asenteella ”aina niin hyvin kuin osataan”.
Mainittakoon, että kisoissa on suomalaisittain muutenkin vahva edustus. Lasse Virtanen toimii kisojen päästewardina, Juha Silvennoinen on tuomariston jäsen ja Juha Sorri valittiin kilpailijoista safety -komiteaan. Suomalaisia arvostetaan.
Hei, taas me lennetään 3 (15.7.18)
Kisojen alkuun lennettiin parit AAT-tehtävät. Ensimmäisenä kisapäivänä keli oli kuitenkin selvästi odotettua parempi ja keskinopeudet nousivat parhaimmillaan lähes 140 km/h. Kisa alkoi suomalaisittain mukavasti. Juha oli vakiossa lähellä kärkisijoja ja Petri hienosti ensimmäisenä kisapäivänä aikuisten arvokisoissa parhaan kolmanneksen tuntumassa. Harri ja Kristian olivat 15 m luokassa pienellä piste-erolla kärjen tuntumassa ja myös kerholuokassa Antti ja Juha aloittivat kisan hyvin.
Toisena päivänä matalapaineen lähestyessä ennusteet menivät täysin pieleen ja keli oli taas ennusteista huolimatta hyvää. Kilpailuihin tyypillisesti ja ennusteita noudatellen lähdettiin matkaan porukoissa ja tehtävän alku hyvässä kelissä lupaili kovia keskinopeuksia. Erojen aikaan saamiseksi kuitenkin ruvettiin hakemaan omia ratkaisuja reitin varrella ja aina ei askel osunut ”lankulle”. Suomen joukkueella sijoitukset eivät parantuneet ensimmäisestä päivästä Anttia lukuun ottamatta, joka kerholuokassa lensi hienosti parannellen mukavasti asemiaan.
Parin ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen säätilanne muuttui täysin. Harjoitusviikon huippukelien ja ensimmäisten varsinaisten kisapäivien jälkeen matalapaine otti koko Puolan otteeseensa ja seuraavat päivät pidettiin sadetta ja ukkosia – välillä rankkojakin. Yritystä oli ja muutamana aamuna gridattiinkin mutta neljään seuraavaan päivään ei päästy kisaamaan.
Tänään taas lennettiin. Tehtäville lähdettiin kuin varsat laitumille uuden designated -lähtötavan siivittämänä. Lähtötapa toimi päinvastoin kuin on tarkoitus ja reitille lähdettiin isoina ryhminä, tilanteiden muodostuessa jo paikoin vaarallisen ruuhkaiseksi. Näin kuitenkin mentiin ja 15m luokassa Harri ja Kristian lensivät aivan kärjen tuntumassa maaliin. Vakioluokassa läntisemmällä tehtäväreitillä sadekuurot sävyttivät päivää ja Juha ja Petri joutuivat laskeutumaan peltoon monen muun vakion pilotin tapaan.
Kisa on nyt puolessa välissä ja Harri ja Kristian ovat 15m luokassa kutkuttavasti kympin sakissa.
Harjoitusviikko takana (8.7.18)
Hyvin mennyt harjoitusviikko on takana. Lentopäiviä kertyi viisi, joista kolme virallista harjoituspäivää. Kelit suosivat ja pilotit pääsivät hyvin tutustumaan kilpailualueeseen. Osa harjoituspäivistä lennettiin tiimeinä saman luokan pilottien kesken ja ensimmäistä kertaa täällä kisaa lentävät pääsivät aikaisemmin täällä lentäneiden kanssa yhdessä lentämään ja tutustumaan maastoon sekä harjoittelemaan tiimikoodin käyttöä. Kilpailualuetta ja maastoa käytiin myös karttaharjoituksena läpi Harrin ja Juhan johdolla. Harjoituspäivinä ilmenneet pienet tekniset murheet ovat saatu hoidettua kuntoon ja koneiden sekä laitteiden puolesta kaikki on valmista kisoihin. Myös tukijoukkojen toiminta maassa alkaa löytämään muotonsa.
Tänään vietettiin juhlallisesti kisojen virallisia avajaisia marssimalla joukkueittain kaupungin keskusaukiolle liput liehuen ja torvisoittokunnan säestämänä, kuuntelemaan arvokkaiden kutsuvieraiden puheita. Tilaisuuden jälkeen kaikki vetäytyivät lepäämään ja keskittymään ensimmäiseen kisapäivään. Valmistautuminen kisapaikalla on mennyt hyvin, tunnelma joukkueessa on hyvä ja kaikki ovat valmiina huomenna alkaviin kisoihin.
MM-kisat ovat alkamassa (5.7.18)
MM-kisat Puolan Ostrowissa ovat alkamassa. Suomen joukkue lähti kisamatkalle lauantaiaamuna Helsingistä kohti Tallinnaa ja saapui kisapaikalle parin päivän autoilun jälkeen sunnuntaina iltapäivällä. Maanantai meni koneiden paikoilleen asettamisessa, kasaamisessa ja viimeisten virittelyjen merkeissä sekä joukkueen leirin pystyttämisessä. Sorrin Juha, Kristian ja Antti kävivät toki lentämässäkin, muiden vielä palautuessa pitkästä ajomatkasta. Tänään pääsi sitten koko joukkue lentämään todella hyvässä kelissä. Hyvät nostot veivät 2400-2500 metriin ja 3-5 tunnin lennoilla pilotit ehtivät hyvin tutustumaan kisa-alueeseen, ”almost like finnish weather”, kuten ruotsalaiset ystävämme päivällisellä kommentoivat. Taitaa olla jäänyt hieman liian hyvä kuva taannoisten Mastersien perusteella… Harrikin tuumasi aikaisempien kisojen kokemuksella, että ”ihan liian hyvä keli”. Mutta hyvä niin, oli tärkeää että kaikki pääsivät hakemaan tuntumaa kisoihin ja nauttimaan lentämisestä ”löttöstellen” hyvässä kelissä ennen kisojen virallista alkamista.
Kilpailujen ”virallinen” osuus alkaa huomenna ensimmäisellä virallisella harjoituspäivällä. Ensimmäinen varsinainen briefing ja harjoitustehtävä on siis odotettavissa. Huomisesta alkaen myös joukkue alkaa noudattamaan sovittuja kisarutiineja kohti sunnuntaina alkavia kisoja.
Kisoihin on valmistauduttu viime syksystä asti. Valmennustilaisuuksia on pidetty syksyllä ja keväällä sekä hyvin onnistuneet harjoitusleirit toukokuussa Räyskälässä. Myös Masters toimi kovatasoisena kisana hyvissä keleissä hyvänä kenraaliharjoituksena. Nyt on kaikki tehty ja nyt keskitytään omien tavoitteiden saavuttamiseen ja hyvään kisaa koko joukkueena.