Järjestäjien sivut Tulokset 15m 18m  Pulina 

 


Joukkueen Blogi>>>

 

24.7.2010.PY.Klo 6.00. Avajaispäivä.

Tapsa lensi eilen hyvän lennon. Muut pidettiin lepopäivä.

Harjoitusviikon havaintoja:

1. Kostea lämmin sää vie näkyvyyden todella heikoksi. Koneita ei näy, vaikka Flarmi"tutka" vilkkuu mustanaan. Reittivalinnat ajoittain arpapeliä. Ongelma kaikille yhteinen. Muutamassa koneessa ei ole Flramia tai ovat jättäneet sen pimeäksi.

2. Kentän välitön läheisyys on huonoa termiikkimaastoa. n 10km päästä keli paranee. Laajoilla alueilla kosteaa. Vesi pinnassa. Metsäiset alueet suomalaismaastoa ja toimivat hyvin. Loppuliut vaikeita, koska viimeisillä kilometreillä ei ole laskupaikkoja.

3. Järjestäjät sekoilee oikein kunnolla. Me osataan sekoilu ts. meidän ei tarvi sitä enään näyttää. Keskitytään  vain ja ainoastaan kilpailusuoritukseen.

4.Kilpailusää on eri sää kuin harjoitussää.

 

23.7.PY.Klo 8.00. Kolmas virallinen harjoituspäivä.

Herätty on ajoissa eli klo 5.00. Ei päästy nettiin. Eilisellä saksalaisella (sponsorin) tilaisuudella) Ei meidän osalta ole asian kanssa mitään tekemistä.  Tänään Antti ja Harri pitävät lepopäivän. Helle jatkuu.

Eilisestä hieman: Viimeiselle käännealueelle kehittyi ukkonen.

Ei ollut varma pääseekö sinne ollenkaan. Asia alkoi valjeta, kun kilpailijat olivat ensimmäisellä käännealueella. Ts johtopäätös: mahdollisimmat pitkälle aluksi. Ukkonen hellitti, mutta tutkakaiku antoi voimakkaita sateita Szegedin itäpuolelle. Siihen matka siis katkesi. Ei riskejä ja kotiin suoraan. Eki moottorin rohkaisemana uskalsi venyttää pisimälle.

22.7.Klo 6.00PY. Toinen virallinen harjoituspäivä

Eilen tuntui, että joukkueen homma alkaa sujua. Alkusählinki alkaa tasoittua. Jokainen alkaa vaikuttaa omalta itseltään. Sielu on ehtinyt hiljalleen mukaan moottoriteiltä. Lennot meni mukavasti. Aletaan myös jotenkin sopeutua hillittömään kuumuuteen, jos mahdollista. Enpä ole laskenut, mutta HEAT INDEX(kuvaa rasitetta kehon suhteen) on varmasti  huikean korkea. Kosteus tekee sen. Hiki ei pääse haihtumaan. Kehon lämpö nousee.

Meillä on peräti 3 omaa radiotaajuutta!!. Tämän asian järjestäjät ovat hoitaneet kunnolla, jos jotain pitää nostaa esiin. Yksi lisää, niin jokainen voi puhua itsekseen niin paljon kuin eeetteri vetää. (Saksan harmiksi, niillä on vähemmän jaksoja). Homma jatkuu tänään harjoittelulennoilla. Järjestäjille harjoituspäivät ovat todella tarpeen. Kaksi päivää aikaa saada palikat sovitettua kohdalleen. Stewardina on Brekley, onneksi. Osaa vetää itse kisat jos tarpeen. Voi olla , että suurin osa meidän joukkuetta ei lennä enään huomenna. Lauantai on joka tapauksessa pakollinen lepopäivä seremonioineen.

21.7.PY. Ensimmäinen virallinen harjoituspäivä:

Tänään pitäisi olla oikea nimetty gridi. Klo 10.00 on briefing. Sitä ennen jatkuu eilinen TEAM CAPTEN meating, jossa ei päästy puuta pidemmälle. Kerratiin sanatarkasti local rulesia 2 t. Skoolattiin kisojen menestykselle (isoimmat kautta aikojen).Koosta on ongelmia se on tietty, mutta mutta… ei se se sattumaa ole , että kisat ovat isot. Kenttä sinänsä on laaja joten tilaa riittää. Kentän pinnan kunto on käsittämättömän huono. Maaoravat ??Konerikkoja tiedossa. Lähtökiidossa ravistus on niin kova, että pää hakkaa kabiiniin, avoimen luokan koneissa jopa siivenkärjet. Eiköhän tässä kuitenkin karikot vältetä. Ilmatila yms tiedostoista tulee tänään kolmas versio. :-). 

19.7. PY klo 10.30 lt. 1 briefing pidetty. Vapaa istumajärjestys. Aika paljon joukkueita jo paikalla.

Suurin osa aikoo lentää . Ennustivat ukkosia. Vapaa gridaus. 

18.7. PY.  Matka meni kommelluksitta. Sorrin Juhalta saatiin  SIL maa-asema Wienin lentokentän beamissä. Hän oli palaamassa Tuikun ja Rikun kanssa vakion MM kisoista Slovakiasta. Oli "heittämässä Rikua kentälle ja minä taas noukin Harrin avustajan Markon mukaani terminaalilta. Kuulumisten vaihto jäi muutamaan minuuttiin. Hyvät matkat toivotettiin puolin jos toisin ja baanalle eri suuntiin.

Ajomatkan vaikutelmia: Viljat alkavat olla osittain leikattuja tai ainakin toukotyöt ovat menossa. Maastolaskupaikkoja pitäisi riittää. Viimeinen bulletin julkaistiin juuri. Siinä oli kartta laskukelpoisista alueista. Paikallisen juorun mukaan Unkarilaiset eivät itsekkään olisi lentäneet Romanian ja Serbian ilmatiloissa, jotka siis ovat käytössä, ikäänkuin harjoittelemattomia pikataipaleita?? Iloiseksi uutiseksi voidaan kirjata sekin, että toissa viikolla lentovauriossa loukkaantunut kilpailujen johtaja on toipunut siinä määrin, että vetää itse kisat.

9.7.2010.PY: Tilanne elää. Näyttäisi, että olemme  koko joukkue Szegedissä sunnuntai-iltana

8.7. Unkarissa vaikuttaisi olevan ensi viikolla pari astetta kylmempää kuin Suomessa tällä hetkellä. Suomen helteitä siis pakoon.

4.7.2010.PY: Aikatauluista hieman: Ensimmäisenä matkaan lähtee Antti. Perjantaina 16.7 pitäisi asfaltin laulaa Saksassa kohti Szegediä. Lentoharjoittelu alkaisi viikonloppuna 16-17.7. Eki on aikonut olla perillä myös aikaisin. Hän ajelee poikki Euroopan. Matka ei ole juurikaan lyhyempi kuin meillä muilla. Taitaa Englannista tulla automatkaa jopa enemmän? Me muut; Harri ja Tapio ja allekirjoittanut, lähdemme "Lassen"-laivalla Vuosaaresta 18.30 15.7. Perillä olisimme  sunnuntai-iltana 18.7. Lentoharjoittelu alkaa maanantaina 19.7. 

Toive on, ettei kukaan polta itseään loppuun ennen kuin kisat edes ovat alkaneet. Henkinen ote ja fyysinen kestävyys ovat avainsana.  Jotkut ovat ihmetelleet miksi joukkeen johtaja ei istu joka päivä taivaalla Räyskälän helteissä. Siksi juuri. Levättävä tässä on itse kunkin. 1kk rankkaa turneeta. Joukkueen tavoitteet ovat muualla kuin vasemmassa keskikaarrossa "Loimaalla"…

11.6.2010.PY: Ekiä lukuunottamatta kaikki osallistuvat SM-kilpailuihin. Hyvä niin, sillä tällä kertaa sää suosi. 5 kilpailupäivää "putkeen". Unkarissa saattaa tulla 11-12. Mannerilmaston kelit. Kilpailurytmi ja kestävyys löytyy kilpailuista. Tuloskin lämmittää, sillä kaikki onnistuivat. 

 

28.5.2010. PY. Joukkueen kokous Vesiksellä eilen 27.5. Ei esityslistaa ei aikatataulua. (Tarkoituksella). Antaa ajatusten virran viedä. Uskaltaa heittäytyä mukaan. Kyllä se kantaa. 1t 30 min. asiasta, ei sen sivusta. Tämä on ammattimainen joukkue.

Mukavat positiiviset tunnelmat. Reaaliajassa ja aikataulussa ollaan. Mahdolliset "kipupisteet" ja karikot on tuotu pintaan vapaasti. Sisäisiä jännitteitä ei ole.Taktiikkaa on puitu puolelta jos toiselta. Kukaan ei pyri nousemaan "kukkulan" laelle "besserwisseriksi". Kaikki tuntevat toisensa ja yhteisiä reissuja on takana monia. Kukin antaa palaa omilla vahvuuksillaan ja heikkouksillaan. Meillä on kova joukkue, myös maailman mitassa. Uskokaa pois. Sitä kunnioitetaan.

Miten sen nyt sanoisi. Sillai suomalaisittan, nöyrästi, Täältä tullaan Unkari!

 

150 osallistujaa. 50 luokassa. Kuivatermiikeissäkin löytyy varmasti noston merkkejä…

Laitettakoon tähän hieman ylös muillekin tiedoksi, etteivät perinteet katkea. Koetuilla käytännön rutiineilla ja peruskuvioilla mennään (Eskilstuna, Issoudan, Lusse, Nitra).  Majoitus samassa paikassa koko joukkue. Kentällä. Pre-briefing joukkueen kesken. Post-briefing vapaammin illalla ennen hiljaisuutta, joka on 22.00. Gridi- ja keskittymisrauha piloteille. Joukkueenjohtaja puskurina. Näin se menee.

Sivullinen ehkä ajattelee, että ompa tylsää. Väärin. Mukava porukka ja hauskaakin tulee olemaan. Mutta me mennään kilpailemaan, ei juhlimaan, juhlat aikanaan.

Turistien ei tarvitse pelästyä. Mukaan vaan. Kaikki ovat tervetulleita. Oikeastaan homman juju on siinä, että ymmärtää kilpaurheilijan olevan "kuoreensa vetäytyvä eläin" pari tuntia ennen starttia. Lennon jälkeen on toisin, adenaliinia veressä. Ekstrovertteja tapauksia. Mutta jossain vaiheessa pitää alkaa taas rauhoittua seuraavaan kilpailupäivään. 

Py.23.5.2010.

"Vesiksellä "joukkueesta lentävät Harri, Tapsa ja Eki. Antti toimi siirtolentäjänä 21.5. (GF- Glaanista ei ota ulkopuolinen selvää kuka lentää milloin, edestä, takaa tai ylipäätänsä. Painoistako on kysymys 🙂

Py.9.5.2010.

Kelpaa kelpaa: Mikä on hymyillessä. Hieno kone eikä harjoittelukelissäkään ole moittimista  6.5. Keväisen viileää ja korkeita pilvipohjia. 

Joukkue onnitelee Ilmailupatsaan saajaa. (Tosin kakkua ei ole vielä näkynyt. Siis kostea kermakakku mansikoilla. Toivottavasti Szegedissä sitten kuitenkin)

 

Hymyilyttää se joukkueen meteorolgiakin huhtikuussa. Lentokieltoa lykkää jopa hinauskoneille, vaikka tuhkasta ei ole tietoakaan täällä maanpinnan lähellä. Tuskimpa siitä olisi harmia hinauskoneille, joissa on kaikissa mäntämoottori.( Ottomoottori !).  Mielenkiintoisia ovat aivoitukset Suomessa. Muualla euroopassa tuntuvat hinailevan. No ei siinä montaa päivää menetetty, mutta kumminkin. Ihan periaatteesta 🙂 🙂 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PY. Vuodenvaihde 2009-2010.

Antti ja Eki aloittivat harjoittelun tukevasti "Down under". Waikeriessa. Mestaruuskisat. Kimppalentämistä harjoittelemassa. Tosin kimppalentäminen on näissä kisoissa kielletty. Kovan luokan ilmatottumusta kumminkin, keskellä talvea. Ikään kuin pankkiin kesää varten.

Py. 28.11.2009 

Vierumäki 21.11.- 22.11.2009:

Rentoutumisharjoituksiin päädyttiin – kuntotestistä aloitettiin

Tästä tulee mielenkiintoista

Voittamisen sietämätön keveys.

Voi, että "insinöörien" on vaikea olla ajattelematta – meille muille se on helppoa. Ei liene yhtään urheilupsykologiaa käsittelevää opusta, joka ei tähdennä suorituksen rentoutta, automaattisuutta – "let it go fiilinkiä". Talvi on aikaa, tavoitteena rento suoritus vielä kilpailujen viimeisenä päivänä. 

Eija (Kujansuu) tähdensi, että 2 viikkoa rentoutustekniikan harjoittelua niin "koukkuun jäät". Sen jälkeen, kun hallitset perustekniikan, on helppo siirtyä mielikuvaharjoitteluun – tässä tapauksessa luoda mielikuva itsestään mitalia noutamassa, arvatenkin, vai ymmärsinkö jotain väärin?

Tapio (Tourula) käväisee tammikuussa noukkimassa – vakoilemassa – Saksasta sikäläiset koetellut käytännön vinkit purjelentosovellutuksista. Lähtökohta on kuitenkin aina rentoutustekniikan hallitseminen. Se pitää itse opetella, 20min päivässä – aluksi. Myöhemmin riittää muutama minuutti, kun tekniikka on halussa.Ilman sitä mistään ei tule mitään. Rentoutumisen perustekniikan hallitseminen on lähtökohta. Ei siitä ole haittaa.

Onko joku nähnyt liian rennon (suomalaisen) kilpapurjelentäjän gridillä?

Rentoutumista tässä nyt sitten harjoitellaan, itse kukin tahollaan. Kilpailijoiden asemaa ei yhtään paranna jos joukkueenjohtajakin käy kuumana, jolla en siis tarkoita jääkiekkotermiä kuuma pelaaja. Ei auta, keskitä ajatuksesi vasemp…

 

PUSTALLE MENNÄÄN (PUSTZA=ARO) ENSI KESÄNÄ. 

 

Ajomatkat:

Budabest-Szeged 174km, Wien- Szeged  414km

Travemunde- Szeged  1377km (Braha-Bratislava)

Travemunde- Szeged  1618km (Regensburg-Wien)

Tallinna- Szeged 1867km 

 

 

Gyluasia..Gyluasia (mikä ettei)

 

 

 

 

 


Järjestäjien sivulle   Tulokset 15m 18m Pulina 

 

LINKKI BLOGIIN>>>>  

31.8. (Eiku 31.7.) Lauantai. III kilpailupäivä 15 ja 18m:set.IV avoimessa.

Py. Klo 6.00. Huhuja tämän päivän suhteen on liikkunut jos jonkin moisia. Tällä hetkellä tulee kovaa ja taivas on myrskyisen oloinen. Aurinko pilkottaa.

Eilisestä sen verran, että: Putkiralli päättyi kohtuullisen ajoissa. Mutta kyllä tulevaisuus on "homereisemoottoreissa". Sanon. Puoleen yöhön lienee kaikki kotona. Suomen joukkueen paluut onnistuivat hyvin ja kommelluksitta ennen 23:a

Mitä sitten kilpailuun tulee: Kyllä iso konemäärä tekee sen, että aina muutama onnistuu isosta "haravasta" hyvin hyvin matalalta karkaamaan. Sää oli jo 18. jälkeen tukossa, mutta rintamareuna on vetänyt pitkältä matkalta. Siinä ovat muutamat harvat kotiintulijat "killutelleet". Tapsa oli onnistunut kiipeämään 200m:stä viimeisellä käännepisteellä peräti 1950m. (yli 700m korkeammalle kuin muualla). Harri tuli alle mutta ei enään päässsyt pinnasta kiinni. Sellaista se on. Mutta siinä tämän homman mielenkiinto kai onkin.

Oleellista tässä vaiheessa: Tilanne on kehkeytymässä jännittäväksi.  Piste-erot 15m luokassa mitättömiä. Tässä vaiheessa ei pidä tuijottaa sijalukuja. Arpominen jatkuu. Piste erot tehtävillä tulevat olemaan edelleen isoja ja heitteleviä. Ellen nyt ihan väärin säätietoja lue. Elävät sinne jos tänne.

30.7. Perjantai. II kilpailupäivä 15 ja 18m:set. III Avoin.

Py.600. Huomenia sekavan eilisen päivän jälkeen.  Yläpilvi tappoi eilisen kelin. Väärässä paikassa alhaalla helle olosuhteissa on rasittava kokemus. Kuplat eivät vie helpolla ylös. Pilotit kirjoittanevat omat kokemuksensa pulinajaksolle. Ei liene asiallista kommentoida järjestäjien edesottamuksia. Niistä löytyy tekstiä ja kommentteja virallisilta sivuilta kohta message board. Kilpailullisesti ei eilinen ratkaissut mitään. Uskoisin kilpailupäiviä tulevan riittävästi. Tietenkin 15m tilanne on helppo. Samaa tahtia vaan. Eilinen luonnollisesti harmitti Anttia ja Ekiä, mutta mahdollisuudet ovat edelleen hyvät, mikäli onnistumisia tulee. Tie on auki. Eli normaali kisatilanne turnauslajissa.

29.7. Torstai. Uusi yritys I kilpailupäivä 15m ja 18m. II Avoimessa.

Py.21.00Tulospalvelu ei edelleenkään pelaa. Joka tapauksessa 15m:n tilanne on oikein hyvä. !8m:n tilanne on tietenkin kinkkisempi, mutta kisa on vasta alussa. Huomenna tulee aikaistettu joukkueenjohtajakokous. Aika paljon varmasti tulee jupinaa maalinjasta(marginaalisia liukuja aitojen yli koukkien), luokkien tehtävien ristiinmenosta (huikeita kekoja reitillä) yms. Katsotaan.

Py.Klo 6.00. Sattuipa eilen niin, että Stewardit olivat sopineet, ettei kilpailupäivää peruuteta (ellei ole pakko). Tehtävälaput oli jatettu. Mutta kas kilpailun varajohtaja vahingossa julisti briefingissä tehtävän peruutetuksi. Olisiko siitä tullut mitään, se on ihan toinen juttu se. Mukava lomapäivä kumminkin. Sää oli kuin parhaana suomalaisena kesäpäivänä. Tarkoitan sellaista, jossa tuuli leyhyttelee eikä hiki tule istuskelessa pintaan….

Sitten sattumuksia lisää: Kielsivät ehdottomasti starttaamasta pellolta itsestarttaavilla. Tämä tiistain satoa. Serbiasta lienee tultu, kun ei ole ilmassa startannut?? Oli siellä rajallakin roikuttu tuntitolkulla. Ei kuulema enään?? Muutama on tullut hienovaraisesti muistuttamaan, että Suomi hävisi äänestyksessä kisajärjestäjän paikan tälle kisalle. Eiköhän anota uudestaan. Mitä olisi 2014?? No tänne ei olla kisaa tultu järjestämään. Tehdään juuri niin kuin briefingissä ilmoitetaan ja menoksi. Toivottavasti tänään.

Edelleen sattumuksia: Luettelivat ainakin 50 tunnusta briefingissä, joilla oli häikkää loggeritiedostoissa, palautuksissa ym yms. Tämäkin MM kilpailuissa. Onkohan tuo totta??

28.7. Keskiviikko I virallinen kilpailupäivä 15m ja 18m:set (avoimessa II:nen)

Py.klo 6.00. Uudelleen yritetään. Eilinen säämies oli oikeassa. Niitä on täällä useita, mutta tämä virallinen. Huikea tapaus. Pessimismin perikuva. Katsoo varpaisiinsa ja mumisee synkkänä. Jos ei tuollaista olisi, niin pitäisi keksiä. Ehdottomasti pitää saada Suomen TV:hen. Tulisi "suksee". Sitä ei voi hymyilemättä kuunnella :-). Aloitti jo ensimmäisessä briefingissä, että en mä purjelentosäästä mitään tiedä, mutta olen teidän meteorologi seuraavat kaksi viikkoa.

MM-kilpailuissa !

Noin se pitää puhe aloittaa. Tuossa on tyyliä.

Eilisestä vielä sen verran, että sadetta kiertävistä avoimen luokan koneista yksi olisi laskenut Serbiaan kammottavan laajan aukean keskelle johon ei ole tietä tmv…. kuullaan lisää kunhan päivä edistyy.

27.7. Tiistai. I Virallinen kilpailupäivä (tai sitten ei?).

PY. klo 21.00. Avoimessa tanskalaiset lensivät sateen läpi suoraan. Pääsivät läpi.  Muut lähtivät kiertämään. Seuraukset nähdään tulosluettelosta.

Py.klo 10.00. Säämiehen mukaan, "ette te lennä, jos lennätte, niin lentäkää nopeasti länteen ja pitkällä liuulla takaisin. its my opinion" (Pieni ikkukan Szegedissä). Kilpailun (vara-)johtajan mukaan mahdollisuudet ovat eilistä paremmat. Keli korkeammalla ja hiukan kuuroja enemmän.

Py. 6.00. Eilisestä sen verran, että peruutus oli hyvä juttu. Keli oli niin marginaalinen, että varmasti joku potentti mestariehdokas olisi nk "mokannut" vastoin omia ratkaisuja. Räpsähtänyt suoraan yms. Ts sääntöjen vaatimus tasapuolisesta starttimahdollisuudesta tuskin olisi toteutunut. Luokissa on niin paljon koneita, että sääikkunan on oltava selkeä. Toivottavasti tänään on joko kunnolla keliä tai peruutetaan suoraan. Olipahan askartelua kuitenkin klo 15 saakka. Kyllä täällä kilpailupäiviä tulee kunhan kesä palaa.                                

26.7. Maanantai. I Virallinen kilpailupäivä

Py. klo 14.00Gridailua, hinausten siirtoa, joukkuenjohtajien kokous Gridillä, uusi tehtävä ja lopulta peruutus. Avoin roikkuu vielä kevyessä liekassa. 600m pohjat. En uskaltaisi lyödä vetoa kumpaankaan suuntaan. Kyse on lopulta siitä loppuuko aika. Ennusteen mukaan keli loppuu klo 17.

Py.10.00. Sääennuste on heikko, mutta yrittävät saada päivän. Ennuste lupaa alta 1000m pilvirajoja. 

Py. Klo 5.30 lc. FAKTAA: Lämmöt päälle as autoon. Ulkolämpö lähempänä 15:tta kuin 20:tta astetta. Tihkusade jatkuu. Ilmeisesti jotain toivoa kuivumisesta kuitenkin on, sillä aikaistivat Briefingkiä. Team capten meeting on klo 9.00 (tulisikohan valmista, joka päivä ollut jo viikon ajan 🙂

25.7. Sunnuntai. I Virallinen kilpailupäivä.

Py.8.00Sai ne aikaiseksi protestiaallon (tai ainakin pulinaa runsaasti), ilmeisesti, järjestäjät. Ennen kuin on päästy alkuun! Perjantaina, viimeisenä harjoituspäivänä oli eräs rajoitusalue merkattu kammottavan pitkään luetteloon, mutta puuttui tehtävälapun kartasta. Varoistus jää kantamaan viralliselle kilpailujaksolle. Aika moni oli lentänyt läpi. Nyt on siis kysymys siitä, kumpi on vahvempi: luettelo vai kartta. Onneksi meidän porukka ei lentänyt ja Tapsa sattui menemään ohi kieltoalueen….

Py.6.30 loc. Sää näyttää "todennäköiseltä". Avaiset siis olivat eilen illalla kaupungillla. EU-rahoilla kunnostetu upea keskusta.. Hauskaa oli ainakin yleisöllä ja kilpailijoilla.

Puheet?. Miten ne tiivistäisi ? "Mitä MINÄ olen tehnyt ennen kuin MINÄ pääsin seisomaan tähän korokkeelle 10:nen muun kanssa puhumaan: MINÄ olen lentänyt purtsikalla, ainakin yhden kerran, jos en, niin MINUN työkaveri lentää täällä MM-kilpailuissa, jos ei täällä, niin ainakin on lentänyt, jos ei ole lentänyt niin ainakin aikoo, jos MINÄ en ole lentänyt purtsikalla niin ainakin MINÄ olen lentänyt tai MINÄ lennän BOEINGILLA,MIGILLÄ, TMV:lla. Kaikkien pitäisi lentää, ainakin yhden kerran eläessään purtsikalla. Täällä, Szegedissä, Tietty :-)"

 

 

 

 

 

 

 


 

Järjestäjien sivuille  Tulokset 15m  18m   Pulina 

 

Toinen kilpailuviikko. 1.8-7.8

LINKKI BLOGIIN>>>>

6.8. Perjantai

Klo 5.30. Kummalliset kilpailut.

1.Elämme sentään nykyaikaa. Käsittämätöntä putkirallia. Arviolta lähes 70-80 putkea pyöri jälleen maanteillä. Nyt ei voi syyttää säätietoja. Ne ovat olleet oikeita. Sen sijaan meteorologi ei ole reaalissa vaan ylitoiveikas. Kun siihen yhdistyy huono tehtävänanto, niin seuraus on mitä on. Eilen vatkattiin D tehtävä  (neljäs tehtävä) 1.5t sisällä. Ei se sää nyt niin nopeasti muutu.

2. Joukkue osoittaa suomalaisille harvinaista kykyä sopeutua tälläisiinkin olosuhteisiin. Eilinen oli paras suomalaispäivä. Tasoltaan sellainen, että jos siihen olisi päästy alusta alkaen niin, koko porukka olisi kymmenen joukossa ja todennäköisesti jollakulla mitali taskussa. Mutta se on jossittelua se. Mukavaa kumminkin. 

3. Hyvä, että kilpailut loppuvat. On vain ajan kysymys milloin täälläkin kolahtaisi. 300-700m välillä toisiaan vastaan pyörivät keot eivät ole nykyaikaa. Siinä ei auta Flarmit. Tehtävät on kertakaikkiaan saatava sellaisiksi, että hajontaa syntyy.  

Ainakin luokat on saatava erilleen, eri suuntiin. Täällä on niin iso kenttä. että ne olisi voineet tehdä jopa loppulähestymiset eri suunnista ilman mitään päällkkäisyyttä missään tehtävän vaiheessa. Mutta, kun ei niin ei.

Oikealla Antin kuva teemalla: matkailu avartaa.

 

5.8. Torstai

Py. klo 6.00 Kafkamainen olo eilisestä, yhdellä heikko päivä toisella vahva. Vaihtoivat paikkaa taistelussa pronssista. Sehän tässä on tavoiteena. Miksi ei olisi, kun odottaa vielä ottajaansa. 

Eilisestä sen verran, että Harri onnistui useita kertoja nousemaan keon vierestä ohi paremmassa ytimessä. Hyvällä termiikkilentotaidollakin on siis vielä sijansa. Ainakin näissä keleissä ja korkeuksissa missä nyt kilpaillaan. 

4.8. Keskiviikko

Klo 6.00. PY. Olipa myrskyinen yö. En osaa edes arvata lennetäänkö tänää. Tuuli on kova, vettä joka paikassa, rintaman takareuna ehkä pilkottaa lännessä. Kosteaa joka tapauksessa. Tämän sivusten etusivu (joukkueen) jumissa. Joten suoraan tähän ja tietenkin blogiin, joka tuntuu pelittävän vuorenvarmasti.

Eilisestä sen verran maallikkolukijoille, että 200-300 pistettä ei ole yhtään mitään purjelentokilpailuissa. Se menetetään yhtenä päivauml;nä äärimmäisen helposti. Ts. vaikka pojilla oli eilen nk huono päivä, jos niin voi sanoa, niin erinomaiset sijoitukset, jopa mitali on 15m:n luokassa täysin realististinen tavoite.  En todellakaan uskalla veikata tässä vaiheessa mitään kahdenkymmenen ensimmäisen loppusijoituksista, vaikka kilpailupäiviä on enään korkeintaan kolme.Täällä ei ainakaan heivata. Oleellista on ettei ainakaan ruveta puristamaan. 

Eilen oli tyypillinen Area task päivä. Luulin, että aikainen lähtö kostautui Harrille ja Tapsalle. Mutta ei se niinkään ollut. Keli on vaihdellut (syklinyt) huomattavasti eri alueilla. Kyse on osittain ollut siitä missä on sattunut milloinkin olemaan.

Näillä mietteillä tähän päivään.

3.8. Tiistai

PY. Klo 5.30. Nyt tuntuu (ei siis faktaa) siinä mielessä mielenkiintoiselta, että mikä päivä tahansa voi olla kilpailun viimeinen tai toisaalta 15m:n luokassa saattaa olla vasta puolet kasassa.

Huomiseksi on povattu sadetta. Länsipuolella roikkuu rintamasysteemi, joka ei ainakaan nyt aamusta näy Szegedissä. Jotenkin on jäänyt yleisvaikutelmaksi, että täällä, näissä keleissä pärjäävät ne, jotka malttavat kesken hyvän menon nostaa nokan pystyyn ja killutella hiljakseen ylhäällä eteenpäin (jos nyt 800m on ylhäällä). Suoraviivainen "tykittäminen" vie väistämättä hieman alemmas ja sieltä on vaikea hellekelin kuplissa keplotella ylös. 50m:n korkeusero saattaa olla ratkaisevaa. Kyse on siis henkisen tason ongelmasta. Keskittymistä siis tiedossa.

2.8. Maanantai

PY. Klo 7.00. Mikä on oleellista. 15m:n luokan tilanne edelleen hyvin hyvin tasainen. Harri ja Tapsa lensivät eilenkin hienosti.

Palataan tarinoihin Serbiasta myöhemmin. Mikäli joku haluaa pysyä "tiukasti ajassa" kannattaa seurata myös muiden joukkueiden Blogeja (esim Saksa http://www.daec-segelflug.de/et/javascript" src="http://www.ilmailuliitto.fi/tinymce/jscripts/tiny_mce/themes/advanced/langs/fi.js">vents/10/wmopen1815/ ). Näillä isojen maiden joukkueilla on huomattavat resurssit. Esim. Saksalla on joukkuebriefingissä ainakin 20 henkeä. Ne ehtivät päivittämään tilannetta aivan toiseen malliin kuin esimerkiksi me. Eilenkin kaikki maastolaskut tapahtuivat samaan aikaan eli 20 minuutina aikana tekstiviestejä, puhelinsoittoja, ilmailuradioliikennettä, 2 hakuporukaa Serbiaan passi yms sotkujen kanssa, 1 Unkariin, kisaofficiin maastolaskuilmoitukset (kaikki omilla lomakkeilla, kuittauksilla, omilla luukuilla, virheistä varoituksia ja penalteja). Sinkoilua sinne tänne 🙂 🙂 Tämä on todellisuutta. 

Tässä siis "Briorisoidaan" (opin sanan töissä!)  1. Ilmassa oleville kaikki apu mitä antaa osataan 2. Jo laskeneet mahdollisimman nopeasti kotiin 3. Kilpailuihin liittyvät rutiinit, päivän purku yms ja vasta viimeisenä 4. Tiedotus. Noin se vaacripts/tiny_mce/plugins/easyattachment/langs/fi.js">n menee.

1.8. Sunnuntai 

Klo 5.30lt. Py. Hyvin kosteaa, mutta selkeää. Todennäköisesti sä;ä jatkuu samanlaisena kuin viimepäivinä. Minkäänlaiseen nk. puristamiseen ei ole mahdollisuutta. Riskit kasvaa liikaa. Erikoista lentämistä. Nokka pystyssä kohti seuraavaa nostoa, josta ei ole tietoa, 800m korkeudesta. Yksin ei ole mitään mahdollisuutta löytää heikkojen nostojen ytimiä. 2m/s on jo huikea. Eilen tuntui 0.5 olevan saavutus. Laajoja "kuolleita" alueita, jossa pilvet eivät vedä. Syy on ilmeisesti kosteus, jossa pienikin henkäys tekee pilven. Pilvi jää kellumaan taivaalle.  Ei kovin tieteellinen selitys, mutta selitys kumminkin. Tämän kanssa on pärjättävä. Tätä kirjoitettaessa alkoi pohjoisella taivaalla ikään kuin tyhjästä nousta korkeita pilvenhuippuja…


Pulina>>


JOUKKUE (HIEMAN TAUSTATIETOJA ELI OTTEITA CURRICULUM VITAESTA)

15m:n luokka   18m:n luokka  
       

Harri Hirvola

 

Eric Heinonen 

 
   
       

Diplomi insinööri. 

  Liikennelentäjä  

 

Nokiaa

Vaisalaa 

 

 

Easy Jettiä

Rajavartiolaitosta 

 
       

Tapio Tourula

 

Antti Lehto 

 
   
       

Meteorologi

 

Ilmatieteen laitosta

Yleä 

 

Liikennelentäjä

 

Finnairia

Finnairia 

 
       

Joukkueen johtaja 

Pekka Ylipaavalniemi

     
     

 

Dosentti

 

Helsingin yliopistoa,

Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiötä