Closing ceremony 20.07.2008
Kilpailujen viralliset päättäjäiset järjestettiin juhlavasti Rietin vanhan kaupungin keskustassa.
Suomen joukkue
marssii päättäjäisiin
Tulokset
Maailmanluokka
1. Laurent COUTURE (FRA)
2. Mario Schupfer (AUT)
3. Gilles NAVAS (FRA)
—
14. Asko PANKKA
16. Harri TUVIALA
(16 osanottajaa)
Kerholuokka
1. Matthias STURM (GER)
2. Killian WALBROU (FRA)
3. Peter TEMPLE (AUS)
—
18. Juhani SAHLBERG
29. Jouko RUOTSALAINEN
(40 osanottajaa)
Vakioluokka
1. Michael BUCHTAL (GER)
2. Mario KIESSLING (GER)
3. Peter HARTMANN (AUT)
—
16. Juha SORRI
19. Antti KOSKINIEMI
(45 osanottajaa)
19.7.2008 Yhdestoista kilpailupäivä
Grande finale! Viimeinen kilpailpäivä valkeni sumuisena. Aamuyhdeksän jälkeen aurinko kuitenkin poltti sumun pois ja vuorten rinteillä alkoikin saman tien näkymään cumuluksia. Suuri ilman kosteus enteilee sadekuuroja tälle päivälle vaikka briefingin virallinen osuus ei tätä erityisesti korostanutkaan.
Kaikille luokille kunnon tehtävät:
– Maailmanluokka 260,8 km
– Kerholuokka 335,6 km
– Vakioluokka 395,7 km
Hinaukset ilmoitettu alkamaan vasta klo 13:00.
– Antti –
Kaikki pojat ovat lähteneet reiteilleen. Kentältä katsottuna mukavan näköistä termiikkikeliä pohjien ollessa noin 1800 QNH.
-Jari-
Päivän parhaan suomalaissuorituksen takana oli jälleen Juha, joka kokemuksensa turvin lensi hienosti kolmanneksi ja nosti itsensä kokonaistuloksissa sijalle 16. Antilla oli vaikeuksia toisella neljänneksellä ja ryhmä, jonka mukana hän tuolla kohtaa lensi hajaantui ja osa laskeutui takaisin Rietiin. Antti lensi ehtävän läpi mutta jäi ajallisesti kärjelle huomattavasti. Tämä pudotti Antin lopulta yhteispisteissä 19. sijalle.
Kerholuokassa Junnu ja Jokke lensivät jälleen mainiosti ollen päivätuloksissa 10. ja 14. joten molemmat nousivat hieman yhteispisteissä. Junnun lopullinen sijoitus yhteispisteissä oli 18. ja Joken 29.
Maailmaluokassa Asko laskeutui peltoon viimeisenä päivänä 191,8 km lennon jälkeen. Askon sijoitus yhteispisteissä oli lopulta 14.
18.7.2008 Yhdestoista kilpailupäivä
Toiseksi viimeinen kilpailupäivä valkeni 3/8 keskipilvien alla. Eilen tälle aamulle uumoiltu säärintama kuivui kokoon eikä odotettuja sateita saatu aamulla. Päivän mittaan pilvisyys on kuitenkin runsasta, paikoin lauttaantuvaakin ja joku kuuro voi tulla. Pilviraja jää paikallisen mittapuun mukaan vaatimattomaksi. Joukkueen oma meteorologi Heikki ennustaa kylläkin runsaammin iltapäiväkuuroja kuin virallinen ennuste.
Kaikille luokille lyhyet tehtävät, vakiolle 3h AAT 285/440km, kerho- ja maailmanluokalle perinteiset tehtävät.
-Antti-
Päivä peruttiin gridausharjoituksen jälkeen. Joukkueen oman meteorologin Heikki Pohjolan ennuste meni sikäli pieleen, että sade alkiokin jo klo 14:10 (ennuste klo 15).
-Jari-
17.7.2008 Yhdeksäs kilpailupäivä
Sääennusteen mukaan ylä- ja keskipilvisyys vaikuttaa kilpailualueella päiän aikana. Tuuli on suotuisasti lounaasta mutta hyvin heikkoa rinnetuulessa lentämistä ajatellen. Termiikki heikkoa tai enintään paikoittain kohtalaista. Kaikille luokille lyhyet tehtävät. Jälleen ratkaisupäivä kilpailun kokonaistilannetta ajatellen.
-Antti-
Hinaukset alkoivat suunnitelman mukaisesti eli 12:30. Taivas on edelleen yläpilven peitossa mutta paikka paikoin aurinko pääsee paistamaan aukoista. Kerho- ja vakioluokalle annettiin 2. tehtävä joka on muuten sama kuin 1. tehtävä mutta tyyppi muuttui AAT -tehtäväksi. Lisäksi vakioluokalle annettiin 2.200 QNH lähtölinjan maksimikorkeus.
-Jari-
Päivä meni suomalaisittain mukiinmenevästi. Parhaasta suorituksesta vastasi Juha ollen yhdeksäs. Antti lensi ennakkoon laaditun taktiikan mukaisesti mutta turha varovaisuus etenemisessä verotti pistetiliä kun sää olikin ennustettua parempaa eikä pelättyjä ansoja ollutkaan reitillä. Alkumatka termiikissä ja jälkimmäinen puolisko rinteessä. Antti oli lopulta päivätuloksissa 22 joten molemmat vakioluokan suomalaiset vankistivat asemiaan yhteispisteissä (16. ja 17.). Kerholuokassa Jokke ja Junnu ilmailivat varmat perussuoritukset ja ovat tuloslistan puolivälissä. Maailmanluokassa Asko lensi hienosti läpi.
Avustajat kuvasivat Terminillon rinteiltä käsin kun N3 ohitti Rietin laakson rinnetuulessa. Kuva on otettu 1700m MSL korkeudesta, kone on 100m alempana ja Rieti näkyy taustalla (klikkaa isompi kuva n 1.1Mb).
-Antti-
16.7.2008 Yhdeksäs kilpailupäivä
Aamun briefingissä Juha kävi pokkaamassa palkinnon eilisestä päivävoitosta. Onnea!
Keli saman tyyppistä kuin eilen, ehkä hieman vähemmän pilviä ja osa matkasta kuivaa kuten eilen. Tehtävät normaalit Rieti tehtävät ensin kaakkoon sitten pohjoiseen ja sieltä suoraan kotiin. Hinaukset alkaa klo 12.
-Antti-
Tehtäviä lyhennettiin vajaat 100 km kaikilla luokilla. Hinaukset päästiin aloittamaan klo 13.35. Kuivaa keliä näyttäisi olevan, pohjoiseen ehkä tulee kumpiaisia.
-Jari-
Päivä oli hyvin vaikea, pitkät liidot nostojen välillä aivan tyynessä ja kuitenkin paikoitellen tarjolla oli hyvääkin nostoa. Kerholuokassa Jokke ja Junnu sinnittelivät mainiosti maaliin sijoilla 19. ja 20. ja vahvistivat asemiaan kokonaispisteissä. Vakioluokassa oli paljon maastolaskuja ja valitettavasti Juha joutui myös jäämään Celanon kentälle laskuun. Antti lensi hienosti vaikeat paikat saksalaisen päivävoittajien kanssa kimpassa, eli ennakkoon laaditun taktiikan mukaisesti, ja pääsi maaliin 103,2 km/h vahvistaen näin asemiaan yhteispisteissä. Vaikeat olosuhteet koituivat myös maailmanluokassa Askon kohtaloksi runsaat 60km ennen maalia.
Kahdeksas kilpailupäivä 15.7.2008
Tänään pitkät tehtävät kaikille luokille. Tulossa puhdas termiikkilentopäivä alankomailla vaihteeksi useamman selkeän vuoristolentotehtävän jälkeen. Tuuli heikkoa pohjoisen puolelta, kumpiaisia tulossa vähän ja pohjoisessa kenties kuivatermiikkiä.
-Antti-
Lähdöt reitille
- Asko: 14:05
- Juha ja Antti: 13:40
- Jokke ja Junnu: 13:53 ja 13:55
- Jokke otti uuden lähdön 15:25
Maximi lämpötila on taidettu saavuttaa vähän ennen kolmea +28. suhteellinen kosteus 28% (kastepiste 8.3) ja paine 977 (QFE)
Terminillolla jotkut pilotit taisivat löytää aallonpoikasta ennen lähtöä. Lähdön max korkeus tänään taas 2800 m QNH. Tehtävät suuntautuvat taas ensin etelään/kaakkoon ja sieltä luoteis kulmaan.
-Jari- (15:27)
Vakio- ja kerholuokassa päivä meni hyvin. Kaikki luokat mukaan lukien kaksi ensimmäistä maaliintulijaa oli suomalaista; Juha Sorri (vakio) ja Juhani Sahlberg (kerholuokka). Alustavasti näyttää siltä, että Juha voitti vakioluoakn päivän. Myös Antti lensi tehtävän hyvin läpi. Kerholuokassa Jokke otti uuden lähdön ja on vielä tehtävällä. Kova tuuli, joka vielä tuntuu kiihtyneen illaksi, hyydytti PW-5 sarjan matkantekoa. Muutama sentään tuli läpi, valitettavasti Asko ei ollut maaliintulijoiden joukossa.
-Antti-
14.7.2008 seitsemäs kilpailupäivä
Eilen illalla säärintama ukkossateineen ohitti Italian keskiosan ja sen jälkeen aamu valkeni tuulisena ja puolipilvisenä. Pilviraja on noin 1600m MSL ja vuoren huiput ovat pilvessä. Päivän mittaan pilviraja nousee jonkin verran ja tilanteen kehittymistä seurataan. Lisätiedon hankkimiseksi joukkue pystytti juuri oman sääaseman (kiitokset Vaisala).
Uusi briefing pidetään klo 12:30.
-Antti- (klo 11:26 GMT+2)
Tehtävät kaikille luokille 3h AAT tehtävät. Tulossa rinnetuulipäivä. Hinaukset alkaa 13:30.
-Antti- (klo 13:10 GMT+2)
Lähtölinjan korkeutta rajoitettiin 2.800 QNH. Osa koneista, ainakin englantilaiset pääsivät reilusti yli 3.000 metriin ennen lähtölinjaa kun Antti ja Juha pääsivät noin 1.700 metriin. Kerholuokan pojat olivat päässeet myös lähelle 3.000 metriä ennen lähtöä. Pilvet eivät nostaneet suoraan noihin korkeuksiin vaan aalto. Asko kävi ensimmäisellä käännepisteellä ja on nyt pellossa.
Sääasemaa ei toistaiseksi ole saatu toimimaan kunnolla. Dataa tulee laitteesta mutta ohjelma joka pitäisi lukea sääasemaa ei suostu kommunikoimaan. No, raakadasta Heikin kanssa todettiin että siitäkin saa tarvittavat tiedot eli nyt Lämpötila 25.9 ast, paine (QFE) :970, suhteellinen kosteus 40,1 %
-Jari- (klo 16:00 GMT+2)
Eilinen oli vakio- ja kerholuokan suomalaisille hyvä päivä. Antti ja Juha olivat molemmat kymmenen parhaan joukossa ja kerholuokassa Jokke vastasi päivän parhaasta suomalaissuorituksesta olle neljäs (950p.). Valitettavasti maailmanluokassa Asko meni maastoon. Päivä oli vaikea, alku hyvissä olosuhteissa mutta iltapäivän jälkipuolella keli heikkeni nopeasti.
-Antti-
13.7.2008 Ei kilpailupäivää
Ei lentotehtävää. Joukkue vietti lepopäivän autoretkillä lähitienoilla.
Kuudes kilpailupäivä 12.7.2008
Sää eilisen tyyppistä, yleistilanne heikkenevä. Huomenna onkin vapaapäivä. Briefingissä jaettiin normaalin mittaiset tehtävät. Lähtöjärjestys oli maailmanluokka, vakio ja viimeisenä kerholuokka
-Antti-
Pohjoisessa ja lännessä näyttää keli kuivuvan mutta idässä ja etelässä on muutamia kumpiaisia. Terminillon päällä ilmoiteltiin 3250 metrin korkeuksia (QNH) ennen lähtöjä.
-Jari-
11.7. viides kilpailupäivä
Viides kilpailupäivä valkeni aurinkoisena. Aamulla majapaikassa näkyi laaksossa yöllä kehittynyt inversio hyvin selvästi. Sääennusteen mukaan se kuitenkin puhkeaa auringon lämmittäessä nopeasti. Tälle päivällä ennustetaan heikkoja tuulia mutta suotuisasti etelän-lounaan suunnalta. Termiikki pitäisi tänään ennusteen mukaan olla "moderate"; eilinen moderate tarkoitti parhaimmillaan yli 5m/s keskinostoa. Saapa nähdä onko tänään yhtä hyvää. Ainoan ongelman tänään voi aiheuttaa 2-4/8 yläpilvisyys, mikä voi hidastaa lämpötilan nousua niin, että hinauksia voidaan joutua siirtämään.
Joukkue valmistautuu jälleen pirteällä mielellä päivän koitoksiin.
-Antti-
Kisakoneet starttiryhmityksessä
Hinaukset alkoivat suunniteman mukaisesti eli klo 13:00. Poikkeuksena oli maailmanluokan siirto viimeiseksi. Kerholuokka lähti näin ollen ensimmäisenä ja suomalaiset toisesta rivistä. Kerholuokan lähtölinjaa aukesi 13:53. Junnu ja Jokke ilmoittelevat olevansa Terminillon päällä 3.000 metrissä QNH.
Yläpilvi näyttäisi kulkevan itäänpäin ennustettua nopeammin.
Vakioluokan lähtölinja aukeaa 14:29 ja maailmanluokan 14:39
Jokella on tänään seurantalaite ja menoa voi netin kautta seurata osoitteessa http://www.westaquila.com/werise/showmap.php?gara=199&competizione=23
-Jari- /11.7.2008 klo 14:48 (GMT+2)
Päivä meni suomalaisten kannalta kahtiajakoisesti niin, että kerholuokan miehillä meni erittäin hyvin, varsinkin Junnulla. Maailmanluokassa Asko pääsi maaliin sijalla 11. mutta vakionluokassa meni huonoiten. Juha ja Antti jäivät juntturaan ennen toista käännepistettä ja heikkenevässä kelissä matka kohti viimeistä käännepistettä hidastui huomattavasti. Juha pääsi päivän viimeistä nosto hyväksi käyttäen vielä Ternissä ylös ja maaliin mutta Antti ei aivan ylettynyt kaupungin päällä olleeseen heikkoon nostoon ja joutui laskeutumaan Ternin kentälle.
10.7.2008 neljäs kilpailupäivä
Sää eilisen tyyppistä, tuuli enimmäkseen luoteesta. Termiikkilentopäivä siis tulossa. AAT-tehtävä kaikissa luokissa, PW-5:et ja kerholuokka 3,5h ja viimeisenä hinattava vakioluokka 3h. Vakioluokan lyhyempi aika johtuu siitä, että vakioluokka hinataan aina viimeisinä ilmaan. Syynä on se, että painavimmat koneet ovat silloin gridin takimmaisena jolloin käytettävää kiitotietä on enemmän.
– Antti –
Kerholuokan AAT tehtävän aika lyheni puoli tuntia gridissä ollen nyt 3 h Terminillon päälle on muodostunut pilviä. Nostot vievät noin 2.800 metriin QNH ainakin Terminillon tietämillä. Radiopuheiden perusteella taitaa tulla enimmäkseen termiikkipäivä.
Lähtölinjat aukeavat:
- PW5: 13:37
- Kerho: 14:07
- Vakio: 14:41
Kaikki ajat paikallista aikaa.
N3 ohittaa Gran Sassoa päivän tehtävällä
Kolmas kilpailupäivä 9.7.2008
Tänään ennustettu selkeää termiikkikeliä ja annettu kunnon tehtävät. Merituulirintamia syntyy todennäköisesti tehtäväalueen itäiselle puolelle ja päivän kysymys on kiertääkö tehtävän pitkä sivu idän kovan kelin kautta vai suorempaa reittiviivalla hieman heikommassa mutta ihan hyvässä kelissä.
Joukkueella on mieli korkealla.
-Antti-
Päivitys 9.7.2008 klo 14:57 (GMT+2)
Hinaukset alkoivat klo 13:00 paikallista aikaa. Muuatma hinauskone on saatu lisää ja hinausten toivotaan kulkevan nopeammin. PW5 lähtölinja aukeaa 13:41, Club -luokan 14:12 ja vakion linja 14:49(GMT+2).
Antilla on tänään seurantalaite mukana joten jos se vain toimii niin voi netistä katsella noin 15 minuutin viivellä.
Tuntuu olevan kyttäilyä ainakin kerho ja vakio -luokassa. Asko lähti reitille klo 14:42 (GMT +2). Veikko "Vexi" Rantanen lähti autolla ajelemaan kohti Terminilloa katselemaan Grand Sasson (Iso Kivi) keliä. Mikäli sinne muodostuu cumulusta, , kerho ja vakioluokan paluureitti suuntautunee sen kautta.
Juhan ensimmäine lähtö oli 14:55, Antin ensimmäinen 14:54, Junnun 14:54 ja Joken 14:57
-Jari –
Jälkipuheet 10.7.
Päivä oli lopulta todella vaikea, sillä rinteet eivät toimineet odotetulla tavalla, ja vaikka lähtöpisteellä oli hyvin keliä, ajoivat melkein kaikki mataliin ensimmäisen kerran jo ensimmäisellä reittivälillä. Myöhemmin sama ponnistelu jatkui paluumatkalla. Aikaa kului ja kenttä ohitettiin kohti viimeistä käännepistettä varsin myöhään. Esim JS, N3 ja II ohittivat kentän vasta n 17:30, jolloin matkaa oli jäljellä melkein 200km vaikka kelin oli ennustettu päättyvän jo klo 18…19 aikaan. Eri maiden pilotteja laskeutui puolimatkassa takaisin Rietiin. suomalaisista vain Asko laskeutui Celanon kentällä; PW-5 luokassa suurin osa jäi matkalle.
Seuraavan aamun briefingissä kaikki pilotit saivat kiitoksia kovasta yrittämisestä.
Toinen kilpailupäivä
Päivän sääennuste: Hyvin heikkoa termiikkiä, tuuli heikko lännestä ja paljon pilveä. Lämpötilamaksimi jää edellisten päivien alle. Lyhyet tehtävät annettu kaikille luokille mutta uusi briefing 12:30 joukkueen johtajille, jolloin katsotaan mitä lennetään.
Klo 13:03 vakioluokalle tuli uusi tehtävä. Odotellaan klo 14 asti, jolloin tehdään päätös lennetäänkö. Muuten keli näyttää lupaavalta, mutta pilvikorkeus on matala hinausten aloittamisen kannalta.
Hinaukset alkoivat klo 14:00 paikallista aikaa (GMT+2) PW5 luokan hinaukset kestivät noin 10 minuuttia ja sen jälkeen club luokka. Menossa on vakion hinaukset. PW5 lähtölinja aukeaa 14:40 ja Club -luokka 15:11 ja vakioluokan 15:50 paikallista aikaa. Suomessa kun katsoisi taivaalle tällaisena päivänä niin keli olisi mitä parasta termiikkikeliä, täällä se ei kuitenkaan välttämättä ole sitä. Pilvipohjat tuntuvat olevan noin 2.400 metriä
Asko ja Jouko lähtivät 15:16 ja Junnu 15:20.
Antti lähti 15:57 ja Juha 15:56
Vakioluokan lähdöt olivat ensimmäisten joukossa, koska oli tiedossa lyhyt tehtävä ja pienet piste-erot. Pelättiin myös illan heikkenevää keliä jossa virheet helposti kumuloituvat. 15min myöhemmin lähteneet saivat sitten kiinni ja maaliin tultiin isoissa ryhmissä. Pisteissä hieman kärsittiin mutta taktisesti asetelmat kokonaisuutta ajatellen ovat edelleen hyvät.
Kerholuokassa Junnu ja Jokke olivat samantapaisella taktiikalla liikkeellä, mutta hieman liian aikaisen lähdön takia toiset hyödynsivät suomalaisten löytämät nostot.
Maailmanluokassa hyvin aloittanut Asko jäi lopussa rinnetuuleen jumiin ja kelin heiketessä illan suussa hän joutui laskeutumaan maastoon.
-Antti-
7.7.2008 Ensimmäinen kilpailupäivä
Tänään tuuli pinnassa etelästä ja kääntyy ylhäällä lännen puolelle. Lämmintä ja stabiilia ilmamassaa, ei termiikkiä. Tuuli on kuitenkin melko voimakas, 3000m korkeudessa puuskat 45kts, joten lennetään rinnetuulessa. Aaltoa mahdollisesti, joten lähtö yritetään ottaa korkealta aallosta. Tehtävät maailmanluokka runsaat 200km, kerholuokalla 286km ja vakio noin 350km. Tulossa mielenkiintoinen päivä.
-Antti-
Kaikki koneet ovat nyt ilmassa ja Terminillolta irtosi 2.000 metrissä aaltoa joka vei parimetrisessä reilu 2.500 metriin. Maahankin näkyi selvä roottoripilviä. Suurin osa nousi kuitenkin ihan termiikissä ylös, toisin kuin meteorologit kertoivat.
-Jari
Päivän saldona vakioluokassa molemmat pilotit kohtuullisissa asemissa sijoilla 13. ja 15. Kerholuokassa Junnu 18. ja Jokke 29. mutta erot kärkeen eivät ole vielä ratkaisevat. Maailmanluokassa Asko Pankka oli hienosti kolmas vain 90p kärjestä. Valitettavasti Hakke jäi vajaaksi loppuliu'ussa.
Avajaispäivän tunnelmia 6.7.2008
Ilmamassa on tänään edelleen eilisen kaltaista heikkoa termiikkiä, mutta tuuli on enemmän etelän puolelta ja tuulen suunta sopii rinteisiin hyvin, joten eilistä helpompi lentopäivä. Joukkueen pääosa ei kuitenkaan lennä, vaan ladataan akkuja ja valmistaudutaan huomenna alkaviin tosikoitoksiin. Junnu on lähdössä DG-500:lla poikansa kanssa katselemaan maisemia lyhyelle keikalle.
Kentällä on päivän aikana joku pieni lentonäytös. Illalla on avajaisjuhlallisuudet, joukkueet marssivat paraatissa, kuunnellaan viralliset puheet jne.
Kuvia avajaisista.
Virallinen harjoitusjakso
5.7. Kolmas ja virallinen harjoituspäivä
Tänään ennustettu kuivatermiikkiä, mutta kentällä näkyy cumuluksia. Tehtävät vakiolla 290km, kerholuokalla 230km ja maailmanluokalla vähemmän.
Päivä osoittautui vaikeaksi. Tuuli oli pinnassa lännestä ja lentokorkeudessa 300-330 astetta, eli vuoriketjujen ja laaksojen suuntainen. Luvatusta 2500m pilvirajasta toteutui 2/3. Maastolaskuja on eri maiden joukkueissa putkien liikkeestä päätellen. Vakioluokassa ensimmäinen lähtö meni Antilla ja Juhalla molemmilla huonosti, joten uutta haettiin. Juha pääsi reitille ja ensmmäiselle käännepisteelle mutta ei sieltä enää kunnolla takaisin. Hakijat ehtivät ajella jo puoliväliin lähes tunnin mutta sitten radiosta rupesi kuulumaan Juhan ääni, että täällä sinnitellään ilmassa ja saattaa ehkä päästä lentäen Rietiin. Lopulta Juha onnistui ja tuli laskuun tunti ennen virallista auringonlaskua. Antti kävi kokeilemassa kilpailualueen länsireunassa maastoa, jossa ei tähän asti ole vielä lennelty. Maailmanluokassa Asko ja Hakke hienosti taistelivat tehtävän läpi, samoin kerholuokassa Jokke. Junnu piti lepopäivän.
4.7. Toinen virallinen harjoituspäivä
Päivä oli vaikea kelin heiketessä kilpailualueella pohjoisesta alkaen. Tehtävä kaikilla luokilla oli poikkeuksellisesti pohjoinen ensin. Ainakin kaksi konetta rikottiin maastolaskuissa mutta ilmeisesti saadaan korjattua kisoihin.
Kuvassa Antti valmistautuu päivän tehtävälle.
Suomalaisista vain Ruotsalaisen Jokke lensi tehtävän läpi. Muut käänsivät ennen ensimmäistä käännepistettä ja kävivät etelässä reitin suunnassa. Antti kävi Gran Sasssolla kokeilemassa aalto mahdollisuutta mutta aalto oli heikkoa vain 0,3…0,5m/s 2600m korkeudella. Päivästä muodostui lopulta rinnetuulipäivä kun tuuli iltapäivällä kiihtyi ja oli hyvästä suunnasta reitillä olleisiin rinteisii nähden. Parasta antia päivässä oli se, että päästiin vihdoin käymään kunnolla eteläisellä tehtäväalueella, missä kuitenkin kisoissa lennetään paljon.
3.7. Ensimmäinen virallinen harjoituspäivä
Kaikilla luokilla 2h AAT. Juha piti huoltopäivän ja kone jäi putkeen. Antti lensi n. 250km kohtuullisissa olosuhteissa keskinopeudella 125 km/h, vain isäntämaan Itaian miehet menivät kovempaa. Kerholuokka ja maailmanluokka saivat aikaan lyhyemmät matkat kevyemmillä koneilla mutta mukavat lennot kaikille kuitenkin.
2.7. Epävirallisen harjoittelun viimeinen päivä
Organisaatio alkaa vähitellen saada kenttää kisakuntoon, mitä nyt asennukset on vähän kesken.
Jouko ehti käydä tänään jo teknisessä tarkastuksessa ja kone todettiin turhan painavaksi. Jokke käyttikin sitten päivän koneen keventämiseen mm. vesipusseja irrottelemalla.
Joukkue sai käyttöönsä paikalliselta päälennonopettajlta 2 kpl DG-500 Orioneja, joten avustajatkin pääsivät ilmaan tutustumaan maisemiin. Tämä oli hieno mahdollisuus, kun muistetaan kuinka tärkeitä avustajat joukkueessa ovat ja kuinka harvoin tällaisia tilaisuuksia voidaan tarjota. Valitettavasti näkyvyys vain oli hyvin heikko. Junnu lensi Jarin kanssa I2:lla ja Antti Juhanin kanssa I3:lla.
Juha lensi hyvän lennon ja pääsi käymään kaempana etelässä.
Tänään joukkue täydentyi myös kahdella merkittävällä osalla: Joukkueen johtaja ja joukkuee sauna ovat saapuneet. Paikalliset voivat hieman ihmetellä saunatraditiotamme kun päivälämmöt huitelee 35-38 asteessa ja yölläkin on vielä kuumaa.
1.7. Kolmas harjoituspäivä
Keli saman tyyppistä, kuin aikaisempina päivinä. Laskuun tultiin ukkosen paukkuessa kentän eteläpuolella. Antin lennot näkyvät OnLineContestissa.
30.6. Toinen päivä
Tänään lennettiin enemmän kimpassa, lennetyt matkat olivat n. 250km luokkaa parhaimmillaan. Illalla Asko laskeutui Rietiin.
29.6. Ensimmäinen päivä
Joukkueen pääosa on saapunut Rietiin edellisenä päivänä. Junnu, Juha ja Antti kävivät lentämässä totuttelu lennon maisemien mieliin palauttamiseksi. Keli alkaa isommilla kivillä hyvin aikaisin mutta Rietissä myöhään iltapäivällä ja menee nopeasti ukkosiksi.
Asko ja Hakke ovat l'Aquilassa harjoittelemassa ja lentävät samoissa maisemissa muiden kanssa.