MM-2006 Eskilstuna, Ruotsi 5-17.6. 2006
|
![]() |
Muut sivut: Joukkueen esittely , 1.kisaviikko, Vanhat jutut, Viking glide esikisa
Lisää tarinoita löytyy Pulinajaksolta.
Summasummarum – kiitos, että sain olla mukana pohjoismaiden parhaassa joukkueessa.
Joukkue oli yhteistuloksissa paras pohjoismaista – mutta mikä on oleellista – parempi kuin Ruotsi. Tämä oli tavoite, joka asetettiin syksyllä 2005 ja se täyttyi. Joukkue valitsee itse johtajansa. Olin jo ”vakaasti” päättänyt, että en enää rupea ainakaan suomalaisen joukkueen johtajaksi; oma lentäminen kärsii, kuluu omia varoja, joutuu ottamaan kantaa ehkä ikäviinkin asioihin ja olemaan lähes neljä viikkoa ”läsnä” aikaisesta aamusta myöhäiseen iltaan. Oli helppo ”kääntää takkinsa”, kun tämä joukkue kyseli mukaan. Ei ollut epäilystäkään, että joukkueessa oli potentiaalia menestymiseen. Kilpailumenestyminen ei ole kuitenkaan kynnyskysymys silloin, kun harkitsee lähteekö mukaan vai ei. Oleellista on, että joukkueen jokaiseen jäseneen voi luottaa. Ilman luottamusta ei ole mitään. Luottamus pitää ansaita. Kilpailullisesti tämä joukkue oli vakaan käsitykseni mukaan lähempänä mitalia kuin ehkä sivullinen ymmärtää. Jos pari kuplanostoa olisi irronnut oikeassa paikassa oikealla hetkellä, niin mitalisija olisi tullut. Älkää kyselkö kuka olisi sen mahdollisesti tuonut. Minulla ei ole aavistustakaan, koska onnistuminen ei ollut yhden ”tähden” varassa. Joukkueessa oli leveyttä. Hannulla, Kristianilla ja Timolla homma oli todella vain parista ”kuplasta” kiinni. Antti taas vakiinnutti itsensä avoimen luokan ehdottomien huippujen joukkoon. Kaikkien osalta kyse on vain sinnikkyydestä, kyllä se sieltä irtoaa. Antin nimitys ”safety”-komiteaan osoittaa, että luottamusta on tullut myös muilta kilpailijoilta. Ei ”toverituomioistuimiin” valita ketä tahansa. Ehdotus meni sitä paitsi läpi ilman yhtään soraääntä tausta"junttauksesta" saakka. Turnauslajissa on vaara, että epäonnekkaan päivän jälkeen tapahtuu ”rojahdus”. Tässä joukkueessa kenellekään ei näin käynyt. Suoritustaso palasi tai jopa nousi huonon päivän jälkeen. Askon ja Pekan kohdalla heidän paras päivänsä oli viimeinen päivä eli vielä epäonnisten päivien jälkeenkin he pystyivät hienoimpaan suoritukseensa. Tämä on rohkaisevaa. Ehkä emme sittenkään tarvitse ”headshrinkkereiden ”ja urheilupsykologien apua. Omat tunnelmat ovat kilpailujen jälkeen sellaiset, että jos tämän porukan kanssa saisi tehdä "työtä" muutaman vuoden, niin mitali tulisi ehkä useampikin, jopa samoissa kilpailuissa- jos nyt huippu-urheilussa mitään voi ennustaa- pohja ainakin on kunnossa. Kiitos ja Hyvää Juhannusta. Pekka Ylipaavalniemi 23.6.2006 MM-2006 projekti vaikenee tähän. Syksyllä pidetään palautetilaisuus.
|
![]() |
17.6.Klo 20.00/ PY/Kisat ohi: Tuloksiltaan hyvä päivä – "suomalaiskeliä"
Tässä ei kykene repeytymään joka hommaan, joten jätän loppukommentit suosiolla huomen aamuun. Seremoniat ovat klo 11. Kotiin lähtö iltalaivalla. Asko lähtee ajelemaan jo klo 5.00 aamulaivalle. Tässä on menossa hurja pakkaustouhu. Koneet pakettiin. Leiri purkuun, saunassakin pitäisi käydä, tiedotus hoitaa ja juuri ny tällä kellonlyömällä alkaa "panketti" ts. mentävä edustamaan. Leppoista lauantaiehtoota.
17.6.Klo 13.40/PY/ viimeinen kilpailupäivä: Sinne menivät-Antti kyttäilee vielä- nostot jopa 4m/s
![]() |
![]() |
Eilen oli maalilinjalla "ruuhkaa"Kuvassa lentelee Espanjan edustajan (JV)hyttysputsari. Irtosi n. 250km/h nopeudessa.Pilotti ei vielä tiedä asiasta mitään. HK:lle tiedoksi …..löytyi kentältä. |
![]() |
17.6./PY/viimeinen kilpailupäivä: Lyhyet tehtävät- riskinä vahvat cirruslautat-cumulusta 1-2/8
Päivävoittokahvit juotiin. Porukka on nyt menossa lähtöryhmitykseen koneiden luokse. Ensimmäistä hinausta on siirrety 30 min. eli hinaukset alkanevat klo 11.45. Voi tulla aika kinkkinen päivä. Arvatenkin nyt -vielä- johdossa olevien iloksi.
16.6.Klo 21.30/PY/Yhdeksäs kilpailupäivä: Olipa kaksijakoinen päivä.
Päivävoittajan hymyä. Joskaan Hannu ei vielä tässä vaiheessa tienyt päivävoitosta mitään. Mutta "feelis" oli näköjään hyvä heti laskun jälkeen. Päivän kokonaispanos oli loistava. Hannun päivävoitto, Antin upea neljäs sija. Askon 9:s Pekan 11. Timon nousu 9:lle tilalle yhteispisteissä ja mahdollisuus nousta jopa diploomiin ensimmäsissä MM-kilpailuissa. Säälittää Kristianin puolesta. Hän on tällä hetkellä Heikin kanssa matkalla takaisin Ludvikan lentokentältä – tunnelmat olen itse aikoinani kokenut, helppo olla empaattinen – Odottelen heitä tänne tunnin kuluttua. Nukkumaan ei mennä ennen kuin pojat ovat turvallisesti takaisin. Jos olisi edes jonkinlainen matkabudgetti niin olisin lähettänyt hinauskoneen hakemaan. Pelin henki on tällä tasolla kova. Jos ei uskalla yrittää, ei myöskään mitään saavuta. Onnittelut Kristianille siitä, että uskalsi yrittää. En ole vielä kuulut häneltä miten homma meni, mutta ruotsalaiset kertoivat, että Ludvikan tienoilla olivat jotkut lentäneet ryppäänä hyvin alhaalla sellaisiin paikkoihin, joissa ei ole muuta mahdollisuutta kuin laskea järveen, jos nostoa ei löydy. Sellaista leikkiä en hyväksy. Tämä on kuitenkin vain urheilua. Kristianilta hienosti lennetyt kisat. Omat tunnelmat ennen viimeistä päivää: Tässä joukkueessa on potentiaalia. Kilpapurjelennon taso on Suomessa nousussa ja kovaa kansainvälistä tasoa. Aivan pikkuisen enemmän onnea – lentotyyliin sopivat kelit – palkintoja voi tulla useitakin samoista kisoista. |
![]() |
16.6./Klo 14.40/PY/Yhdeksäs kilpailupäivä: Sinne menivät- britit käyttävät "miinantallojaa"
Mälaren ja Hjälmaren ympärillä on nyt cumuluksia. Vetää n.1750m:riin. Pilviä on kuitenkin hyvin pienellä alueella. Ludvikan paikkeilla on jo kuivaa. Avoin luokka kyttäsi pitkään, muut lähtivät nopeasti. Briteillä on hyvä tilanne vakiossa. Ryhmän vetäjä Andrew Davis kuitenkin räpsähti eilen. Tänään hän painaa muiden edellä kertoen "suojateilleen" kelistä. Mikäpä siinä. Kristian ja Timo ovat tuntumassa. |
|
16.6.Klo 10.30/PY/ Yhdeksäs kilpailupäivä: Suht-pitkät tehtävät-turvallisuussyistä luokittain eri suuntiin.
Tunnelmat ovat hyvät joukkueen sisällä. Eiliset onnistumiset ja epäonnistumiset on huumorilla kuitattu. Eräänlaista huumoria tämäkin, joskaan ei meidän joukkueen peräsimistä. |
![]() |
16.6.Klo 6.00/PY/yhdeksäs kilpailupäivä: Peli kovenee – sumaa lykkää
Vielä eilisestä – vakiossa meni todella hyvin.
Vakion "pojat" osaavat keskittymisen taidon. Kyllä eilenkin sumia oli, mutta kummankin "pokka" piti ihailtavalla tavalla. Olisi ollut tarjolla TV kuvausta ja haastattelua juuri ennen startteja, mutta molemmat keskittyivät lentotehtäväänsä. Gridi ei ole seurustelun paikka. Sivullinen -siis asiasta tietämätön – saattaa tälläisestä jopa loukkaantua. Se on nyt vaan niin, että kilpailijan on saatava olla rauhassa ennen lähtöjä. Homman sävel kuivatermiikissä on tyly, vetämään ei saa lähteä- taktiikkapeliä. Takana tuleva keko haravoi lähes varmasti kaikki kantavat ja liukuu lopussa yli, kuten Hannu (YX) sai karvaasti kokea. Hannu lähti lopussa nopeana karkuun yksin ja laski hieman vajaaksi. Anttikin lensi pitkät tovit yksin. Kova rutiini tuo kyllä kotiin,kun äkkinäinen menee peltoon, mutta yksin lentäminen näkyy heti tuloksissa. Ikävä kyllä täällä ei jaeta tyylipisteitä.
![]() |
![]() |
Kristianin ja Timon lentotyylistä vielä sen verran, että he lentävät yhdessä, mutta eivät "puolalaisittain" siipi siivessä. Harava on löysä ja odottelemaan ei jäädä. Tietojen vaihto on nopeaa, selkeää ja ennen kaikkea -rehellistä eli perustuu luottamukseen. Tällöin homma etenee ikäänkuin latua umpihankeen avattaessa, takana tuleva saa kiinni ja porukka etenee nopeammin kuin yksin. Juju on siis siinä, että tietojen vaihdon pitää olla täsmällistä ja kulkea reaaliajassa siis heti. Lentonopeudet ovat kovia ja mikäli koneen ehtii jo potkaista suoraan, ei voi enään palata.
15.6.Klo 16.20/PY/Kahdeksas kilpailupäivä:Ludvikan paikkeilla koko porukka.
N2 ilmoitti parhaaksi nostoksi 4m/s. Muut 1.5 (4/2 – 0.5).Korkeudet n 1300-1700m.
15.6.Klo 13.45/PY/Kahdeksas kilpailupäivä. Koko joukkue reitillä-kuivaa-jokunen cumulus
Hyvin pääsivät liikkelle. Pieni mainoskatko: Ruotsin TV Tukhoma: suomenkielinen uutislähetys huomenna (16.6)Klo 17.45 ja sama toistettuna Suomessa (16.6) n.klo 23. YLE TV 24 uutislähetys.
15.6.Klo 6.45/PY/ Kahdeksas kipailupäivä. raktaiseva rypistys alkaa – kirkasta -viileää.
Lepopäivä pidetty. Kaikki on kunnossa. Askon flunssakin alkaa irrota. Säätieteilijät povailivat illalla, että kuivatermiikki jatkuu. Säätyyppi on kuitenkin nyt "pohjoismainen". Toivottavasti nostot ovat "putkinostoja", jolloin keot hajoavat. Lämpötilat laskivat rintaman mentyä klo 16.00 ohi hetkessä huolestuttavan alas, ollaanhan nyt sentään jo kesäkuun puolivälissä. Pitkät kalsarit ovat joukkueessa taas sallitu- ainakin piloteille.
14.6.Klo 14.oo/PY/ Lepopäivä: Laskutelineen unohtaminen sisään -sitä on liikkeellä.
Laskutelineitä on jäänyt käsittämättömän paljon sisään tai melkein sisään. Kuvassa Lhermin näyte. Toinen "virus", mitä on liikkeellä, on telemarkki. Joka päivä on joku pyörähtänyt rajusti. Liekö syynä lyhyt kiitorata. Suora lasku lähes 300km/t tehdystä loppuliuusta aiheuttaa arvíointivirheitä. |
![]() |
14.6.Klo 8.30/PY/"Given non flyable restday" -onneksi sääkin vaikuttaa huonolta
Uskokaa tai älkää. Eilen "diskuteerattiin" 40 min. ajan joukkueenjohtajien kokouksessa kysymyksestä, voimmeko rikkoa yhteisellä päätöksellä sääntöjä ja jättää sääntöjen edellyttämä lepopäivä pitämättä, vastoin kilpailun johtajan jo tekemää päätöstä. Erikoista. Ei sääntöjä voi rikkoa allekirjoituksilla, joissa luvataan olla tekemättä protestia jne. Kilpailun johtajan pitää itse soveltaa sääntöjä ja vastata tekemistään päätöksistä. Kilpailun johtaja voi myös muuttaa tekemäänsä päätöstä. Harvassa ovat sellaiset "johtajat" – myös purjelennossa – joiden ego kestää oman päätöksensä muuttamisen.
Ongelman ydin on siinä, että säännöissä ei ole määritetty lepopäiväkäsitettä kunnolla, joten sitä voi venytellä mielin määrin sanan – given -ympärillä. Meidän joukkueen yksiselitteinen käsitys on, että yksi viimeviikolla lentämättä jätetty päivä täytti sääntöjen edellyttämän lepopäiväkäsitteen ja tänään pitäisi lentää. Täällä on ollut erittäin lyhyitä tehtäviä. Ei MM-tasolle saa tulla lentämään, jos ei kunto kestä muutaman tunnin keikkoja.
No, kilpailun johtajan onneksi sääkin on tänään huono, joten se siitä diskuteeraamisesta. Kuitenkin jälleen hyvä osoitus siitä, että säännöt pitäisi jo vihdoin kirjoittaa niin selkeästi, ettei niiden kanssa jatkuvasti "puliveivata"kilpailupaikoilla.
13.6.Klo 22.30/ PY/ seitsemäs kilpailupäivä: Tilanne "etaploitui" -huomenna lepopäivä
Saa nähdä ehtiikö kukaan lentämään "kangaspuilla" A-tutkintoa olisi tarjollla
13.6.Klo 13.20/PY/seitsemäs kilpailupäivä: hinaukset menossa- Kristian ja Timo pääsivät hinauksesta suoraan nostoon ja puhelivat jaksolla, että tänään on ihan hyvää keliä! Ps. huomiseksi julistettiin lepopäivä, koska kylmä rintama on silloin päällä. Saas nähdä – perinteen mukaan tulee kisan paras kelipäivä -jos niihin on uskomista.
13.6.Klo 12.30/PY/seitsemäs kilpailupäivä: ennuste oli rutikuivaa – näkyvissä "blue"cumuluksia- joka on arvatenkin sukua ilmiölle "lauttautuvaa"kuivatermiikkiä. Tehän tiedätte. Antoivat erittäin lyhyet tehtävät MM-tasolle. Nyt vartotaan hinauksia. Pohjoisella taivaalla on siis noin 15km päässä lukuisia kunnollisia cumuluspilviä, joka on asiantuntijoiden mukaan mahdotonta tälläisillä luotauksilla.
13.6./PY/Klo 5.00/seitsemäs kilpailupäivä: Ei käy kateeksi kilpailijoita – kelityyppi on inhottava
Yritetäänpä repiä eilisestä irti jotain positiivista !
Vakioluokassa Kristian nousi yhden sijan ja Timo neljä. Piste-ero terävimpään kärkeen säilyi kohtuullisena eli on hyvin kurottavissa, kunhan keli vaihtuu sellaiseksi, että "arpominen" loppuu ja pystytään jälleen lentämään ”oikeaa” purjelentoa.
Keli on nyt juuri sitä, mitä Ëskilstunassa tiedettiin pahimmillaan voivan olla. Mälaren ja Hjälmaren järvet sekä Köpingin seudun savikot tappavat nostot. Jos täältä onnistuu muutaman kuplan viemänä pääsemään pois ylös pohjoisen ja luoteen kivikkoisille ja metsäisille vaaramaisemille, muuttuu lentäminen hallittavaksi. Saman ongelman kohtaa takaisin tullessa. Askolta homma onnistui eilen parhaiten. Hän pääsi lähtemään selkeästi ennen muita suomalaisia ja kertoili jaksolla jopa hyvästä kelistä, joka vei aina 1900 metriin, kun kentän lähellä pääsi vaivoin 900 metriin, jos pääsi.
Esimerkiksi Hannu ei linjan ylityksen jälkeen löytänyt yhtään mitään! Kuplia irtoaa milloin irtoaa. Jos niihin ei osu, niin ei osu. Saman kohtalon koki esimerkiksi vakioluokassa jopa päivävoiton aikaisemmin ottanut Ruotsin Ronny Lindell, vakion saksalaiset ja moni muu. Paikallistuntemuksestakaan ei siis ollut apua.
Keli saattaa muuttua huomenna. Jotkut meteorologit ennustavat kylmää rintamaa, toisten mukaan se ei tule. Jos muutosta ei tule jatkuu ”survival”peli. Eli ihan mitä tahansa voi tapahtua. Sen eilinen osoitti kaikissa luokissa. Yhtään mitalia ei ole täällä vielä jaettu.
Kiitos ! muuten kannustuksesta, jota esimerkiksi järjestäjien "Greet and meet" osaston kautta on tullut yllin kyllin !!
12.6.kLO 6.30/py/edelleen kuudes kilpailupäivä:"gridaminen"-konesulkeiset jatkuvat?
Täällä on lyhyt,mutta sitäkin leveämpi kiitorata. Koneet ovat erittäin tiukassa ryhmityksessä. Eilen hinattiin 15:n ylös, mutta tehtävä peruuttettiin Koneita pyydettiin kuitenkin jäämään ilmaan odottamaan, kunnes muut oli saatu lähtöryhmityksestä pois eli kiitorata vapaaksi. Tämä kesti lähes tunnin! Aika erikoisen tuntuista. Keli oli niin hyvää, että ongelmia ei tullut. Ilmasta viestitetiin jopa 1600 m kuivatermiikkiä. Tänään "gridaus " alkaa vasta briefingin jälkeen. Hellettä (28ast) on povattu, saa nähdä lennetäänkö tänään huonomassa säässä tehtävä, kuin mitä eilen peruutettiin??
11.6Klo 6.15/PY/Kuudes kilpailupäivä: Alkaa toinen kisaviikko- se rankempi.
Joukkueen ote edelleen vallan mainio. Yleisön joukossa näkyi eilen joku "mutrusuu" – huono päivä. Toki Kristiania ja Timoa harmittaa maastolasku lähelle maalia. Miksi ei harmittaisi – yhden illan verran. Sallitaan se heille, mutta vain heille. Tänään on uusi päivä. Purjelennosta jotain ymmärtävät tietävät, että matala kuivatermiikkikeli ja suurissa keoissa lentäminen eivät ole niitä mukavimpia juttuja. Onnenkin osuus nousee suureksi.
En kirjoita tätä "viran" puolesta vaan on tosiasia, että purjelennon lajiluonteeseen kuuluu notkahdukset ylös -alas. Niiden kanssa oppii elämään. Kysymys on turnauslajista. Kilpailija pystyy nollaamaan itsensä yhtä hyvin huonomman kuin hyvänkin päivän jälkeen. Lista elää loppuun saakka.
Rankimmat 7 päivää ovat vasta jäljellä.
Pistetilanteen kannalta lähtökohdat ovat suorastaan erinomaiset 15-m:n ja avoimen luokan osalta, mutta – mikä on oleellista – myös erittäin hyvät vakioluokankin osalta.
Hannu on kuudentena ja Antti seitsemäntenä, vain muutaman pisteen päässä seuraavista. Kristian 14:sta ja Timo 18:sta. Molemmille tekee seuraa mm:ssa Schramme ja Gostner, jotka ovat maailman ehdotonta huippua. En usko, että kumpikaan jälkimmäisistä herroista on ensi lauantaina näillä sijoilla-se sijaluvuista. Ei tujoteta niitä tässä vaiheessa. Samat mahdollisuudet ovat Kristianilla ja Timollakin. 300 pistettä ei ole vielä yhtään mitään suuntaan jos toiseen.Se saavutetaan ja toisaalta menetetään näissä olosuhteissa ja kelissä hetkessä. Kristian ja Timo osaavat "ohjata" konetta todella hyvin. Heillä on erinomaiset edellytykset sopeutua kekojen hyväksikäyttöön ja hankaliin kuivatermiikkipäiviinkin, joita nyt on edessä ainakin vielä tämä päivä.
10.6.Klo 17.00/PY/Viides kilpailupäivä. Kaikki hyvin.
Kaikki kuuluvat jaksolla. Kristian on parikymmentä km Timon takana. "Ingen hätä". Kuulu purjelnnon luonteeseen. Kuivaa keliä ja jokunen cumuluksen pahanen jossain. Pitalämmöt 23 astetta. Kelin pitäisi viedä ainakin 1600 metriin.
10.6.klo 15.00/PY/ Viides kilpailupäivää. Kuivaa – matalaa
Kaikki reitillä. Antti viimeisenä klo 14.38. Joitakin pieniä cumuluksenpahasia näkyy, mutta käytännössä kuivaa. Raportoivat reitiltä 1-2mm nostoja vähän yli 1000m. Järvialueille ennustettiin "merituulta". Pääsivät kuitenkin hyvin liikkeelle täältä Hjälmaren ja Mälaren välistä.
9.6.Klo19.15/PY/Neljäs kilpailupäivä. Päivävoitto ja kolmas sija vaikuttavat todennäköisiltä, että sellainen tapaus.
Antti ottanee ensimmä