Nuorten MM 2009 joukkue

Räyskälän kilpailuihin on nyt joukkue kasassa. Joukkue koostuu kuudesta nuoresta lupauksesta. Lentokokemusta urheilijoilla on 200-900h ja saavutuksina mm. vakioluokan Suomen mestaruus, nuorten PM-kulta ja useita muita arvokilpailumitaleita. Tältä sivulta voit seurata matkaamme kohti tavoitetta – nuorten Maailmanmestarutta.


6.7
Nuorten Maailmanmestaruuskilpailut ovat jälleen saatu päätökseen. Mestaruus meni molemmissa luokissa Saksaan. Suomalaisittain kilpailut menivät lähes odotusten mukaisesti. Toki pientä epäonnea oli mukana, mutta se on osa purjelentoa. Kilpailut kuitenkin osoittivat, että suomalaisten pilottien taso riittää pienellä hienosäädöllä mitalisijoille asti. Tulevaisuus näyttää hyvälle, ja katseet käännetäänkin nyt vuoteen 2011. Silloin kilpaillaan jälleen maailmanmestaruudesta, tällä kertaa Saksassa. 


4.7
Viimeinen kilpailupäivä. Keli näyttää maasta käsin erittäin sekavalta. Radiosta kuunnellen keli on kuitenkin ihan hyvää ja n. 1500m pilvipohjilla. Pohoisesta on kuitenkin tulossa kovaa vauhtia yläpilvi, joka tappaa kelin allansa. 2h 30´ AAT molemmille luokille, on varmasti riittävä tälle päivälle… 


3.7
Eilisen putkirallin jälkeen pidettiin Sing Star Battle, sekä Karaoke-ilta. Tänään päivä peruttiin heti ensimmäisessä Briefingissä, johtuen huonosta säästä. Tänään saadaan kuitenkin myös tuloksia, sillä osa piloteista ja avustajista lähtivät Helsinkiin ajamaan mikroautoilla. Suomea näissä karkeloissa edustavat Aku Jaakkola ja Jere Selonen… 


2.7

Club class: 344,2km 
Standard Class: 556,8km 

Kerholuokan pojat on kotona. Tulivat ensimmäisinä, mutta hetken perästä tulivat Itävallan koneet. Valitettavasti päivävoitto meni sivusuun, mutta erittäin hyvin on pojat lentäneet. Iso joukko muita kerholuokan koneita on jo pellossa. Vakion tehtävä on keliin nähden hieman turhan pitkä. Keli näyttää heikkenevän, ja vielä on paljon kilometrejä jäljellä. 

Vakioluokan pojat lähtivät 13.36 ja 13.38. Kerholuokan pilotit lähtivät 13.46. Tällähetkellä keli näyttää kuuroituvan ja ylikehittymistä on havaittavissa. Tehtävä saattaa olla hieman ylimitoitettu vallitseviin olosuhteisiin. Nämä ovat kuitenkin mestaruuskilpailut ja paikalla on maailman parhaat purjelentäjät.

Vakioluokan lähtölinja aukeaa 12.50 ja kerholuokan lähtölinja 13.31. Taivaalle kehittyy paljon höttösiä, jotka eivät kuitenkaan vielä toimi kovin hyvin. Maasta katsoen näyttää myös siltä, että idässä pilvet kehittyvät jo nyt suuremmiksi ja korkeammiksi. Tämä tarkoittaisi sitä, että idässä keli ylikehittyy… 

Hinaukset alkoivat 11.45. Odotettavissa on hyvää kumpupilvikeliä. Ainoa riski tehtävällä on idän lauttautuminen. Sitä seurataan siis tänään herkeämättä ja sen mukaan lähdetään reitille. 

 


1.7

Club class: AAT 2h 30´ 
Standard Class: AAT 2h 30´

Päivä meni suomalaisittain hyvin. Päiväsijoituksien mukaan omien poikien "normaali" suoritus riittää hyvin porukan kärkipäähän. Pientä huolta aiheutti läheltäpiti-tilanne IY ja 149 välillä. Tapaukseen palataan vielä myöhemmin, sillä englantilaiset halusivat tehdä asiasta virallisen valituksen. Tilanne pääsi syntymään kun kerholuokankoneiden joukossa lensi vakion 149. 149 oli pyörimässä termiikissä ja loivensi kaartoa päästääkseen cirruksen liittymään nostoon. Samaan aikaan kuitenkin IY oli liittymässä termiikkiin ulkopuolelta ja tällöin lentoradat menivät ristiin. Tilanteesta päästiin kuitenkin säikähdyksellä ja nyt on taas kaikki hyvin.


30.6

Club class: AAT 3h 30´ 
Standard Class: AAT 3h 30´

Kerholuokan pojat ovat kotona, heidän osaltaan jännitetään tuloksia. Päivä oli pitkä ja hikinen. Vakioluokan pojilla on vielä 55km matkaa kotiin. Jännitys siis jatkuu…VOI VOI… 2T ja N3 joutuivat taipumaan tiukan taistelun jälkeen vojakkalaan peltoon. 

Suomi-pojat ovat matkalla. Toivotaan onnea! Puheensorinasta päätellen keli ei ole kovin hyvää… Positiivisesti ajateltuna, ei ole kovia laskevia. 

Keli kehittyy pikkuhiljaa… Suurin osa odottelee lämpötilan nousua ja kastepisteen laskemista. Temppikäyrässä näkyy terävä inversio, joka puhkeaa kun lämpötila nousee. Nyt ollaan niillä rajoilla ja termiikit alkavat jo viedä ylemmäksi. Tänään maltti on valttia… Kukaan ei ole vielä räpsähtänyt, mutta keli ei todella ole tällä hetkellä vielä kovin herkkua. 

Hinaukset on aloitettu ja miltei ensimmäisinä hinattiin taivaalle 2T ja N3, toivotaan pojille onnea! 

Hinauksia on siirretty, ensimmäinen hinaus tällä hetkellä 11.30. Lännestä tuleva yläpilvi saattaa sotkea keliä lännessä ja idässä olisi tiedossa kuivempaa ilmaa. Tiedossa siis hikinen ja mielenkiintoinen päivä.


28.6

Club class: AAT 3h 30´ 
Standard Class: AAT 3h 00´

Kaikki suomalaiset turvallisesti kotona. Aku ja Altti lensivät ensimmäkseen yhdessä. Lopussa Aku pääsi hieman nopeammin maaliin. Jussi teki Hämeenlinnassa omia ratkaisuja ja nyt jännitetään toimiko se. Hene ja Nikke, jotka kävivät ottamassa uuden lähdön, joutuivat pieniin vaikeuksiin lopussa, mentyään hieman "turhan" pitkälle itään. Loppu hyvin kaikki hyvin, pojat löysivät tervakoskelta noston ja pääsivät kotiin. Nyt odotellaan tuloksia. Aku lienee tämän päivän jälkeen 5:s kokonaistilanteessa, tänään n. 800 pistettä. 

Nyt alkaa taas rankka kyttääminen ja odottaminen olla ohi. IY on 40km päässä  tulossa melkein loppuliussa. Muut pojat ovat vielä hieman kauempana. IY tosin myös lähti hieman aiemmin muihin nähden. Vakionpojilla tulee aika täyteen 17.47. Jos kaikki menee kuten suunniteltu he tulevat n. 20 minuutin kuluttua. Tuloksista on vaikea sanoa ennalta mitään, joten illalla edessä on vielä tulosten jännittäminen… 

Kerholuokka lähti taipaleelle, katsotaan tulevatko he ottamaan uuden lähdön. Myös vakioluokka valmistautuu ja kohta lähtee… 

Kaikki taivaalla, keli kehittyy kovaa vauhtia. Jo nyt on oltava tarkkana korkeusrajojen kanssa. Pojat ovat valmistautumassa lähtöön ja kohta se varmaan tapahtuukin… Tänään on ilmeisesti termipäivä, sillä radiossa opittiin juuri uusi ilmansuunta. "pohjoisitä". 

Kaikki pojat rivissä ja kohta myös taivaalla. Tänään aamupäivä on mennyt kytätessä keliä. 

Kuivaa on ollut ja isoterminen kerros leijunut 1100 metrissä. Kerholuokka hinattiin ensin ja vakioluokan hinaukset ovat vielä käynnissä. Oletettavissa on, että keli on mielenkiintoista ja haastavaa. Briefingissä syntyi uusi termi "kuuroutuvaa kuivaa" Taivaalle alkaa poksahtelemaan kumpupilviä ja samaan aikaan katsojien iloksi erittäin isoja kekoja.  


27.6
Club class: Ei tehtävää tänään
Standard Class: Ei tehtävää tänään

Briefing siirrettiin tänään ensin 10.30, jonka jälkeen päivä peruttiin. Odottamaton matalapaine ja sen mukanaan tuoma yläpilvisyys estää lentämisen. Hyvä asia Nikelle, joka saa vielä toipua vatsataudista tämän päivän ja pystyy nesteyttämään itsensä kuntoon. Tänään pestään siis pyykkiä, käydään täyttämässä varastoja ja tehdään muita yleishyödyllisiä hommia. Huomenna olisi taas luvassa hyvää, ellei erittäin hyvää keliä ja pitkät tehtävät…


26.6
Club class: 359,1km
Standard Class: 438,9km

Nyt on jälleen kaikki suomalaiset kotona. Aku on kärjestä varmaan 7-10 minuuttia jäljessä. Keskinopeudet vakioluokan kärjessä arviolta 124km/h ja kerhossakin 110km/h, eli kovaa on menty… 

Pojat ovat matkalla ja lujaa tuntuu menevän. Kun aurinko paistaa kirkkaasti on suomen leirissäkin rauhallista. Osa avustajista päivystää tiukasti radioita ja osa on nauttimassa lisää D-vitamiinia varastoihin talven varalle. 

Valitettavasti Nikke ei lähde tänään tehtävälle. Olo ei nesteytyksestä huolimatta ole onnistunut toivotulla nopeudella, joten Nikke jää lepäämään ja toivotaan, että huomenna on parempi päivä… 

Joukkueella on hyvä henki ja mieli korkealla. Johtuu luultavasti D-vitamiinin reilusta saannista. Muut pojat ottivat lähdön, mutta Niken olo oli aamulla hieman heikko. Vielä ei tiedetä, johtuuko heikko olo alueella pyörivästä pienestä vatsataudista, vai nestevajeesta. Luultavasti kyseessä on molemmat. Kuumat säät ja erittäin pitkät tehtävät saattavat sittenkin yllättää myös osan Suomalaisista. Nesteytyksen tärkeyttä ja juomista on pyritty tuomaan pilottien mieliin tasaisin väliajoin. Toivotaan, että Nikke pääsee tänään taivaalle. Muut ovat hyvissä asemissa taktikoimassa lähtölinjojen lähellä.


25.6

Club class: 480,7km
Standard Class: 575,1km

Kerholuokan pojat lensivät kaikki maaliin. Jussillakin osui tänään askel lankulle ja IY olikin luultavasti paras kerholuokan suomalainen tänään. Vakioluokassa 2T on kotona, aivan kärkisijasta taistellen. N3 on vielä matkalla, mutta vain hieman perässä. Hyvältä näyttää… 

Tunnelma on odottava… Kerholuokkaa aletaan jo odottelemaan jo kohta maaliin. IY on lentänyt myös tänään hyvin ja huolimatta myöhäisemmästä lähdöstä on ilmeisesti G1 ja N1 edellä. 

Vakionpojat ovat kärjen tuntumassa, eli hyvissä asemissa. Akulla ja Altilla oli hyvä lähtöaika 13.27. Viimeisimpinä vakioluokassa lähtivät Sveitsiläiset, jotka kuitenkin lähtivät vain 4 minuuttia poikien perään. Hyvin siis menee… 

Kerholuokan pojat ovat matkalla. Hene ja Nikke lähtivät kolmetoistanollakaksi ja Jussi kolmetoistakaksitoista. Numerot kirjoitettiin tekstimuodossa, jotta muiden joukkueiden vakoiluosastot eivät pääse perille.

Hinaukset on juuri päättyneet. Aku potee pientä vatsatautia, mutta muuten joukkueella on iloinen mieli… Keli näyttää hyvältä ja tehtävä tuntuu olevan sopiva.


Lipunnosto Suomen-leirissä…


 24.6
Ensimmäinen kisapäivä käynnissä. Keli tuntuu olevan heikompaa kun ennustettu. Lievää jännitystä ilmassa. Tänään spotteriarvonnassa onnisti Suomen joukkuetta. Trackerin saivat 2T ja N1. 

Club class; Polygon with 5 points—task distance 531,6 km.
Standard Class; Polygon with 7 points—task distance 623,5 km. 

Valitettavasti IY joutui taipumaan ja laski Turengin laskettelurinteiden viereen. Huomenna on luvassa hyvää säätä ja uusi päivä on taas edessä. -over and out-

Nyt myös G1 ja N1 ovat maalissa. Vielä kun saadaan IY kotiin, niin päivä on pulkassa. Jos näin tapahtuu ensimmäinen päivä on mennyt kokonaisuudessaan ihan hyvin. Toki kerholuokan pojat jäävät jonkun verran kärjestä, mutta peli on avattu, mitään ei ole vielä hävitty ja kisapäiviä on monta vielä edessä… 

Vakioluokasta suurin osa alkaa olla kotona. T1 tuli ensimmäisenä ja muutama minuutti perässä liihotti 2T. Tämä näyttäisi alustavissa (Suomen joukkueen karkeissa) laskelmissa olevan myös päivätulokset.Altti tuli hieman perässä, mutta erittäin hyvin hänkin. Kerholuokassa on liuta koneita tullut maaliin. Suomen pojat taistelevat hämeenlinnan kulmilla useiden koneiden kanssa. Sekä Hene, että Jussi ovat käyneet ainakin kertaalleen matalalla, mutta nyt näyttää taas valoisammalta. Keli tosi alkaa heikkenemään… Radiossa kuuluu kuitenkin hyvää tiedonvaihtoa, maassa toivotaan että se tuo kaikki kotiin. 

Vakioluokka on matkalla. Lähtö 12.38.  Keli on mielenkiintoista ja haastavaa… Kerholuokka odottaa lähtölinjan aukeamista hyvissä asemissa…



23.6
Tänään Altti ja Hene tekivät suunnitelmallisen maaliintulon, pressikuvia varten. Iloiseksi yllätykseksi Aku oli juuri tulossa maaliin vakion tehtävältä ja pääsi liittymään poikien taakse. Hienoja kuvia voi luultavasti ihailla ainakin hämeensanomista lähitulevaisuudessa.

Akun viimehetken mietteet:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kaikki valmiina!

Tässä sitä nyt ollaan, kisan aattoillassa ja laitteet alkavat olla kunnossa. Pieni hienosäätö loppuvaiheessa kuuluu tietenkin asiaan, eikä siltä ole nytkään vältytty. Sana flarm kertoo jokaiselle varmaan enemmän kuin tuhat muuta sanaa. Nyt kaikki tärkeät laitteet alkavat olla kunnossa ja oikeat tiedostot ladattuina laitteisiin. Tämä ei ole tänä vuonna ollut ollenkaan niin yksinkertaista kun luulisi, onhan käännepisteistä menossa jo 5 versio. Myöskään ilmatilan käytöstä ei ole vielä tässä vaiheessa mitään selvyyttä, korkeusrajoista ei tällä hetkellä erkkikään selvää. Välillä on joku bufferi ja välillä ei, tehtävälapuissa on kolme eri rajoitusta samalle ilmatilalohkolle eivätkä ne korreloi keskenään ainakaan päivän todellisten paineiden kanssa. Onneksi meillä on ollut ponnekas joukkueen johtaja joka jaksaa selvittää asiaa ahkerasti. Eiköhän huomenna aamulla jo tiedetä millä mennään.

Harjoituspäivät menivät mukavasti rennosti lennellessä. Tulokset ovat olleet ihan ok ja ennen kaikkea oma tekeminen alkaa löytyä SM-kisojen mentyä oman lentämisen kannalta penkin alle. Nyt tuntuu rennosti lentämällä taas kulkevan mukavasti ja homma on kivaa. Pakko sanoa, että kun on samalla reitillä yli 30 konetta ja kaikki lentävät omaa lentoa on meno aika erilaista kuin nykyisin hyvin pienissä SM-luokissa. Tästä kisasta tulee todella mukava koitos josta saa nauttia 
jokaisena lentopäivänä.

Kisapaikalla tunnelma on mahtava ja nuorten läsnäolo näkyy selvästi. Tunnelmat ovat positiivisia, eikä porukka keskity narisemaan turhuuksista. Ilta elämä on kuulemma ollut hyvin vireää, siitä tosin ei näin pilottina paljoa tiedä, mutta pojat on kertoneet.

Aku

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Viimeinen harjoituspäivä.Kaikki pilotit päättivät lähteä taivaalle. Pieniä teknisiä hienosäätöjä vielä ja hommat on valmiina. Maaradioita ja niihin saatuja antenneja testataan ja pilotit hakevat hyvää ja rentoa fiilistä kilpailuita varten…

Klo: 13.11

Henellä on pieniä teknisiä ongelmia johdotuksen kanssa. Uudet laitteet toimivat hyvin, mutta vanhoissa on pientä häikkää. Altti sai vielä eilen uuden varaloggerin ja se toimii hyvin.

Maa-antenneja on testattu nyt 4 kpl ja tuntuu toimivan riittävän kauas. Nyt voi maajoukotkin välittää tietoa tarvittaessa. 

Huomenna on povattu hyvää keliä ja siksi gridaus alkaa jo klo 8.00. Lyhyiden avajaisten jälkeen briefing klo 10.00 ja mahdollisesti(kuten viime EM-kilpailuissa) pitkän huiskeat tehtävät molemmalle luokalle.

22.6
Ensimmäinen virallinen harjoituspäivä on käynnissä. Joukkue on taivaalla ja hioo viimeisiä taktisia kuvioita…

 

11.6
Kaikki alkaa olla valmiina tosikoitosta varten…Lisää tarinaa tulossa pian…

Joukkueelle menestystä Vesivehmaa Open-kilpailuissa… Lue lisää 


Nuorten MM-kisoihin on jo yli 80 ilmoittautunutta lentäjää. 


Joukkue harjoitusleirillä Etelä-Afrikassa 11.1.-24.1.09. Leiripäiväkirja näillä sivuilla. 


Joukkue esittäytyy

Pilotit

Aku Jaakkola

 

 

 

 

Ikä: 24v
Kotipaikka: Hämeenlinna
Lentokokemus: 800h
Kilpailuluokka: Vakioluokka
Purjekone: Discus 2b

Parhaat saavutukset: 2007 Kerholuokan SM 2 sija, 2008 Vakioluokan SM 1 sija

Hämeenlinnan Ilmailukerhoa edustava Aku on lentänyt vuodesta 1999. Kokemusta on kertynyt myös lennonopettajan tehtävissä ja kilpailuja on takana jo yhdeksän. Vuonna 2007 kokemusta käytiin hakemassa Puolasta paikallisista mestaruuskisoista. Räyskälän MM-kisoihin valmistautuminen aloitettettiin jo syksyllä 2005, kun kisat olivat vielä anomuspaperilla. Avustajana häärii monen vuoden rautaisella kokemuksella Jere Selonen, sama mies kuin aina ennekin.

 

Henry "Hene" Viitanen

Ikä: 22v
Kotipaikka: Turku
Lentokokemus: 400h
Kilpailuluokka: Kerholuokka
Purjekone: LS-1

Parhaat saavutukset: Pohjoismaiden mestaruus 2008, Vesis open 2.sija, Kerholuokan SM 3.sija

Henen purjelento alkoi Vuonna 2003 Oripäässä, Turun Lentokerhossa. Lentokentällä hän oli jo toisena päivänä synnytyslaitokselta päästyään. Ilmailu on pienestä pitäen ollut hänelle tapa viettää aikaa kentän laidalla, mutta nykyisin suurin osa ajasta kuluu ilmassa. Työssään Hene on ilmakuvauksessa valokuvaajan paikalla. Työn ja purjelennon ohessa hän harrastaa biljardin peluuta ja maalaamista.

 

Nikke Luukkanen

Ikä: 20v
Kotipaikka: Helsinki
Lentokokemus: 400h
Kilpailuluokka: Kerholuokka
Purjekone: DG-101


Parhaat saavutukset: Kerho SM 2007 4.sija, Vesis open 2008 3.sija

Kesällä 2004 kartingin SM-tasolta purjelentoon siirtynyt Nikke on ehtinyt lentämään useissa kilpailuissa. Nikke toimii myös opettajana Itä-Suomen Urheiluilmailukeskuksessa Kiteellä, jakaen oppia niin peruskurssilaisille kuin aloitteleville matkalentäjillekin. Silloin kun karttaan ei ole piirretty reittiviivaa tai etupenkillä ei istu oppilasta, voi Niken löytää Pilatus -taitolentokoneen ohjaamosta silmukoita pyörittämästä.  Niken tavoitteena on tulevaisuudessa lentää työkseen.

 

Jussi Virtanen

Ikä: 19v
Kotipaikka: Nummela
Lentokokemus: 200h
Kilpailuluokka: Kerholuokka
Purjekone: LS-4

Parhaat saavutukset: Kerho-SM 2007 10.sija

Purjelennon Jussi aloitti 15-vuotiaana Nummelassa, vuonna 2004. Kipinä lajiin syntyi kun Nummelan lentokenttä oli lähes takapihalla ja isän purjelentoharrastuksen ansiosta kenttä tuli tutuksi jo pienenä. Jussi on myös käynyt Kebnellä aaltolentoleirillä, josta kotiin tuomisina oli Kulta C-nousu. Varusmiespalvelukseen hän astui heti PM-kisojen jälkeen Ilma-voimien Teknilliseen kouluun. Purjelennon ohella Jussi harrastaa metsästystä sekä ajaa omaksi iloksi motocrossia, aina kun kerkeää.

 

Altti Korva

Ikä: 20v
Kotipaikka: Espoo
Lentokokemus: 200h
Kilpailuluokka: Vakioluokka
Purjekone:LS8/Discus 2

Parhaat saavutukset: Kerho SM 2008 8.sija, paras päiväsijoitus 2:s

Altin ensimmäinen kosketus ilmailuun tapahtui, kun serkku osti SIL-shopista liidokin. Kahdeksan vuoden iässä alkeisliidokeista virinnyt kiinnostus kasvoi iän ja hienompien lennokeiden myötä, kunnes oli tarpeeksi ikää osallistua purjelentokurssille.  Altti aloitti purjelentoharrastuksen vuonna 2004 Nummelassa kummisedän suosiollisella sponsoroinnilla. Muita harrastuksia Altilla on kuntoilu, lumilautailu ja surffaus aina kun siihen avautuu mahdollisuus.

Joukkueenjohtaja

Teemu Sundström

Ikä: 26
Purjelentokokemus: 600 h

Parhaat saavutukset: 2005 Vakioluokan SM 4 sija, Nuorten MM 2005 päivävoitto 

Nykyään Räyskälässä asuva Teemu siirtyi ilmailun pariin jo varhaisessa vaiheessa. 2-viikkoisena ensi kerran Räyskälään ja siitä se lähti. Teemuhan on jo toisen polven lentäjiä ja aloitti lentämisen heti 15-vuotiaana. Lukion jälkeen Teemu lähti ”purjelentopummiksi” Yhdysvaltoihin Nevadaan vuodeksi löytämään uusia haasteita purjelennosta. Lensi mm. maailmanmestari John Couttsin kanssa. Nevadassa Teemu sai myös epävirallisesti kolmen timantin KC:n suoritettua. Varusmiespalveluksen Teemu suoritti Urheilukoulussa enimmäisten purjelentäjien joukossa. Tätä ennen Teemu on toiminut myös avustajana kansallisissa ja kansainvälisissä kilpailuissa, sekä kilpailuorganisaatiossa köysipojasta starttimestariin.