Purjelentokilpailut

Näin kilpaillaan

Purjelentokilpailu on useita päiviä kestävä tapahtuma, kansallisella tasolla kisa kestää tavallisesti viikon ja kansainväliset arvokilpailut kaksi viikkoa. Joka päivä sään salliessa lennetään annettu lentotehtävä. Reitin nopeimmin kiertänyt on päivän voittaja ja saa suurimman päivittäisen pistemäärän. Päiväpisteet lasketaan yhteen ja kisojen lopussa eniten kerännyt pilotti on voittaja.

Tulokset lasketaan GPS-paikannukseen perustuvien lennontallentimien tiedosta. Näistä saadaan tarkistettua  tarkistettua lennon päätyttyä kilpailijan sijainti ja lentokorkeus koko tehtävän ajalta. Kilpailun tuloslaskenta saa tallentimista lähtöajan ja maaliintuloajan sekä käännepisteillä käynnit.

Kilpailija voi itse valita reitille lähtöaikansa annetun aikaikkunan puitteissa. Lähtöviivan takana kaartelu ja odottelu on osa hermopeliä, jossa pyritään petaamaan itselle hyvät asemat reitille. On taktisesti edullista saada toisia kilpailijoita edelle näyttämään hyviä ja huonoja valintoja.

Purjelento onkin hyvin vaativa kilpailulaji, joka kysyy hyviä hermoja, herpaantumatonta keskittymistä ja sään hyvää ymmärtämistä. Lajia on mm. verrattu kolmiulotteiseen shakkiin vaikka kyseessä on kuitenkin samalla vauhtilaji jossa ohjauskoordinaatiolla on merkitystä. Onnistunut reitin valinta ja oikeaan osunut lähtöaika ovat avaimia hyvään kilpailumenestykseen.

Tehtävät ja kilpailupäivän kulku

Kilpailupäivän tehtävä annetaan ennen lentoa olevassa briefingissä. Yleensä tehtävä on nopeustehtävä suljetulla reitillä muutaman käännepisteen kautta. Tavallisesti tehtävän pituus on sään mukaan 300-500 km.

Toinen tehtävätyyppi on nopeustehtävä käännealueiden kautta (AAT=Assigned Area Task), jossa kilpailja voi valita käännepisteet annetun alueen sisällä. Kilpailjan tehtävämatkaksi merkitään tällöin lennetty todellinen matka. Tehtävään liittyy minimiaika eli kilpailijan ajaksi merkitään reitillä käytetty aika, paitsi jos kilpailija tulee maaliin ennen minimiaikaa ajaksi merkitään minimiaika. Tämän tyyppistä tehtävää käytetään usein silloin, kun sääolosuhteet sallivat lentämisen mutta esimerkiksi sadekuuroja esiintyy runsaasti. Kun kilpailija voi itse valita käännepisteen annetun alueen sisällä, useampi pääsee maaliin.

Kaikki eivät aina pääse maaliin. Tällöin kilpailija saa pisteitä lennetyn matkan mukaan. Maastoon laskeutuminen on osa kilpailemista jä tästä selviydytään normaalisti ilman vaurioita.

Pistelasku

Tavallisesti käytetään 1000 pisteen systeemiä, jossa päivän voittaja saa 1000 pistettä ja loput maaliin tulleet saavat pisteitä tehtäväajan suhteessa. Maastoon laskeutuneet saavat vähemmän pisteitä lennetyn matkan suhteessa.

Päivän maksimipisteet alenevat 1000 pisteestä, jos tehtävä on lyhyt, alle 250km, tai voittajan aika alle 2,5 tuntia.

Luokat

vakioluokka Koneen suurin sallittu siipien kärkiväli on 15,00 m ja lentomassa 525kg.
Siiven profiilia muuttavia laippoja ei sallita.
Suosituin luokka Suomessa.
15m luokka Koneen suurin sallittu siipien kärkiväli on 15,00 m ja lentomassa 525kg.
18m luokka Koneen suurin sallittu siipien kärkiväli on 18,00 m ja lentomassa 600kg.
Osallistujamääriltään nopeiten kasvava luokka
kerholuokka Koneiden väliset erot suorituskyvyssä tasoitetaan pistelaskussa kertoimilla.
Uusimmat koneet eivät ole sallittuja luokkaan. Käytännössä useimmat koneet ovat
vanhoja vakio- ja 15m luokan koneita.
Monissa maissa suosituin luokka.
20m luokka Kaksipaikkaisluokka, lentomassa max 750 kg
avoin luokka Koneen suurin sallittu lentomassa 850kg, ei muita rajoituksia.

Kilpailuja järjestetään avoimen osallistumisen lisäksi erikseen nuorille (vakioluokka, kerholuokka) ja naisille (vakioluokka, kerholuokka ja 15m luokka).


Purjelennon muut kilpailulajit

Purjelentokilpailulla tarkoitetaan tavallisesti edellä kuvattua nopeuskilpailua. Muita lajeja ovat maaliinlasku ja taitolento. Maaliinlaskussa pyitään laskeutumaan mahdollisimman tarkasti kalkkiviivalla merkittyyn paikkaan. Taitolennossa lennetään eri liikkeistä ja liikesarjoista koostuva ohjelma mahdollisimman tarkasti ja virhettömästi. Maaliinlaskussa järjestetään kisoja SM-tasolle ja taitolennossa MM-tasolle asti.