MM 2008 Lüsse

Py.18.8.2008. Suomi oli selkeästi paras pohjoismaista. Kuvassa 18:m:n luokan palkintokoroke. Eki (Eric Heinonen) oli yhteistuloksissa 6:s (samoin kuvassa vasemmalta laskien)




TOINEN KILPAILUVIIKKO 10.8-15.8 


SUMMASUMMARUM

Koen olleeni etuoikeutettu – ehkä ”harmittomin reissu, jossa olen ollut mukana. Kiitos!

Kun yli 20 hengen joukkue asuu ja elää ” kyynärpää”etäsyydellä stressitilanteessa yli 3 viikkoa toistensa kanssa, ovat eväät kasassa ties mihin episoodeihin. Minun kannalta katsoen ongelmia ei ollut. Pari ”kevyttä” huomautusta pienistä ylilyönneistä, mutta ei niistä kenellekään toivottavasti traumaan jäänyt, ei ainakaan minulle. Tavoitehan oli kaikille selvä; hyvä kilpailumenestys.

Omassa suorituksessani harmittaa eniten tiedottaminen. Se voidaan kehittää tosiaikaiseksi – jos vain luovaa hulluutta löytyy- ongelma on tekniikkapuoli. Jos järjestäjien Wlan olisi toiminut, niin olisi voinut kirjoitella, vaikkapa gridiltä. SIL websivut kaipaavat myös kohentamista. Aktuellit – siis menossa olevat tapahtumat, ei uutiset – ovat aivan liian monen linkin takana maallikon löydettäviksi. Tästä tuli kovaa palautetta ulkopuolisilta. 

 

Kisat oli muuten hyvin järjestetty, mutta käsite ”saksalainen täsmällisyys” on tarua vain. ”Tulikomentoja” tuli, mutta niistä ei pidetty kiinni. Esimerkiksi pikkupoikia kiellettiiin miehittämästä nettipäätteitä, mutta ei sitä kukaan valvonut.

Entä kilpailusuoritus ? Olimme paras Pohjoismaa. Riittääkö se? Miten parantaisimme? 

Hyviä -osin erinomaisia- suorituksia kautta linjan. Pieniä vääriä valintoja, jotka tiukassa kisassa poikivat isoja pistemenetyksiä. Jäi tuntu, että kaikille – Eki mukaan luettuna – jäi nälkä parempaan eli mitallin kiilto silmään. Laulan tässä ikuisuuslaulua. Meidän on satsattava oikean vireisen psyykkisen tilan hakemiseen siten, että ydin ovat tapahtumat juuri ennen starttilinjan avautumista. Tässä on haettava apua ammattiauttajilta. Konstit löytyvät. Ne eivät löydy ”bilettämisestä” eivät näennäis "huumorista" eivätkä edellisen päivän tuloslistan märehtemisestä. Kyse on tapahtumista koneessa hinausten ja lähtölinjan välillä – stressin hallinnasta. Tämä on meille kaikille suomalaisille yhteinen juttu. Kyse on hienosäädöstä. Kun se onnistuu, tuloksena on useita mitaleja samoissa kisoissa. Niin pienestä se on  kiinni, jos minulla on yhtään ymmärrystä?

Voi myös heittää kysymyksen, onko toista urheilulajia, jossa kilpailija purkaa "paukkuja" ennen kilpailuja ajamalla tuhansia kilometrejä autolla?? Palautuminen ei ole niin yksikertainen asia kuin luullaan. Väärinkäsitysten välttämiseksi todettakoon, ettei tämä ole moite kilpailijoita kohtaan, vaan tämä on heitto koko meidän yhteisölle. Jonkinlaiset talkoot pitäisi saada aikaan, jotta kalusto siirtyy kilpailupaikalle muiden toimesta, kuin kilpailijan. Tohdin myös heittää heiton. Tarvitaanko liitossa ensisijaisesti valmennuspäällikköä ? Miten olisi osa-aikainen urheilupsykologi ? Hänestä olisi riidatonta apua kaikille lajeille – arvelen.

Pekka

 

LAUANTAI 16.8.2008. SEREMONIAPÄIVÄ

PY.18.8. Perjantai-iltana oli "banketti" ja lauantaina palkintojen jakoseremoniat. Ei voi muuta todeta kuin, että tyylillä hoitivat homman. Vinkkinä suomalaisille kisajärjestäjille. Antoivat kaiken materiaalin; kaikki IGC filet, valokuvia muutama sata jne. muistitikulla jokaiselle joukkueenjohtajalle. Mitätäpä sitä paperia tuhlaamaan enään nykyaikana. Näin toimien esimerkiksi kuvat ovat vapaasti käytettävissä heti.

Kansallislippuja- FAI lipusta nyt puhumattakaan – oli ilmeisen runsaasti kadoksissa. Tulivat suoraan kysymään meidän leiristä. Totesin kuivasti, että vanhanaikainen juttu. Meillä on nykyään paremmat kujeet, kuin varastella lippuja…

 

PERJANTAI 15.8.2008. YHDEKSÄS KILPAILUPÄIVÄ- HAAVETTA VAAN ??

PY.15.30.LT. Rankkasadetta. Harvemmin on leiriä purettu tälläisessä säässä – perinteisesti on hyvä keli. Mara lähti juuri ajelemaan via Balticalle. Ei aio tällä kertaa ajaa yhtä kyytiä vaan yöpyy jossain. Antti lähti "heittämään" Monan, Paulan ja Wellun Tegelille. Me muut otamme päivänokosia ja valmistaudumme loppupartyihin. Lyhyeksi jäävät, sillä aamulla klo 10.00 on loppuseremoniat ja heti sen jälkeen lähdemme ajelemaan kohti Travemundea ja "Lassen" laivaa. Toki ei pidä unohtaa, että Eki kävi aamulla pokkaamassa palkinnon eilisestä suorituksestaan.

Huominen aikataulu on hyvin tiukka, eikä laivalla ole nettiyhteyttä. Lusse siis vaikenee tältä erää. Päivän kysymykseen antoi oikean vastauksen Tapani Uoti. Ventuksen peräsimistähän on kyse.

Kirjoittelen loppuyhteenvedon, kun pääsen kotiin. Joukkue pitää oman "kritiikipalaverinsa" syksyllä, mutta se on perinteisesti luottamuksellinen tilaisuus.

Py.5.30 LT. Täysi pilvikatto, kuten ennusteet ikävä kyllä lupasivatkin. Eniten eilisessä ilahduttaa se, että kaikki pystyivät kelpo suoritukseen, vaikka paineita oli jokaisella. Ekin suoritus nyt tietenkin oli henkisesti kovinta luokkaa. Vetää käytännössä päivävoitto tilanteessa, jossa oli mahdollisuus pudota 15-16 paikkeilla tai nousta kovasti ylöspäin. Kyllä tämänkin lopputuloksen kanssa voi "elää". Peli on tällä tasolla varsin kovaa. Harrillakin vain 50 pistettä lisää, niin sijaluku olisi 4 sijaa korkeampi eli 10:s joka oli hänen minimitavoiste. Uhkasin, ettei hän pääse laivalla meidän muiden kanssa vaan saa ajaa Ruotsin läpi, jos häviää niskaan hengittävälle ruotsalaiselle. Ei hävinnyt.

Eilisestä päivän kysymyksestä sen verran, että virheellinen "fixihän" siinä. Asiasta kiinnostuneet voivat lukea pulinapalstalta nm. Timben selvityksen ja VisaMatin kommentit FAI:n puolelta. Minun kannalta masentavinta ei ole tämä tekniikapuoli vaan organisaation reagointi ja sokea usko ohjelmiin vielä senkin jälkeen, kun asiasta tuli huomautettua ensiksi ihan kiltisti vaan (ja 2vrk kuluttua vähemmän kiltisti…)

Question of the day: Minkäs koneen peräsimet kuvassa näkyy. Kyse on samasta konetyypistä kummassakin tapauksessa ja kumpaakin on modifioitu, mutta eri tavalla.

TORSTAI 14.8.2008. KAHDEKSAS KILPAILUPÄIVÄ- SAATTAAPI OLLA VIIMEINEN

PY.6. 45 LT. Purjelentokisoille on tyypillistä, että kilpailu loppuu siihen kuin sääkin. Huomisen ennuste on erittäin huono. 

Eilen oli jopa pintatuuli 50-60km/t silloin, kun loppulähestymiset tehtiin ja näinhän siinä voi käydä….   Arvatenkin harmittaa pysähtyä pellolle ennen maalia, kun muut pyyhältävät ohi 270km/t…

Eilisen päivän kysymyksen tiesivät nm:t KX ja Hannu. En usko että lunttasivat. Ventus 2acx se siinä.

 

 

QUESTION OF THE DAY:

Tämän päivän kysymys on aika surullinen Jouduin (taas kerran) maallikkona taistelemaan "auktoriteetteja vastaa". Tulokset on nyt korjattu. Mutta ei ole anteeksipyyntöjä kuulunut ! Tälläiset episoodit vain vievät kovasti energiaa ja sitä rupeaa miettimään, että elämässä on mukavampiakin asioita….

Surullisinta on se, että mieltä jäi vaivaamaan mahdollisuus, että joku asianosaisista tiesi vakavasta virheestä, mutta ei puuttunut siihen??

Onneksi luotin Ekiin, jota häiritsi, että jotain outoa erään kilpailijan tuloksissa oli, vaikka minulle todistettiin tuloslaskijoiden toimesta ETTEI VOI OLLA. Homma on kuulemma vedenpitävä. Pitivät kahjona häirikkönä. 

Palataan asiaan kunhan kaikki kilpapurjelentäjät ovat miettineet oheista kuvaa. Siinä on pieni pätkä erään kilpailijan virallisesta hyväksytystä IGC "Filestä", johon viralliset tulokset perustuivatprotestiajan loppuun saakka !

Kysymys kuuluu:

Mitä käyrässä näkyy ja mitä se aiheutti 11.8. ja mitä se on voinut aiheuttaa vaikka kuinka monta kertaa 10 v aikana !!ilman, että asiaa olisi huomattu.

Oikeastaan kysymys kuuluu, missä tilanteessa -toki harvinaisessa, mutta todellisessa – SE voi aiheuttaa ongelmia? Johdatellaan vielä sen verran, että ilmiö on tavallinen, tunnettu ja jopa sääntöjen hyväksymä, mutta se näköjään pystyy hämäämään automaattista tulostarkistusta !! 

KESKIVIIKKO 13.8.2008. SEITSEMÄS KILPAILUPÄIVÄ-UUSI YRITYS.

Py.klo 14.30. LT. Eki, Tapsa ja IKL ottivat uusintalähdöt. Ensimmäinen epäonnistui. Muilta osin tavanomaista sekoilua ja kyttäilyä lähtölinjalla. Huomiota kiinnitti lähinnä Karowin (GER/Avoin) aikainen lähtö. Hän lähti selkeästi muita sakuja ennen ja kertoili alkumatkan sujuvan hyvin – nostojen olevan ajoittan jopa 4m/s-yleensä 3/m/s. 

Py.klo 6.00.lc. Eilinen lepopäivä oli varmasti enemmän tarpeen avustajille kuin piloteille. Työtä vuorotta tämä homma on- kaikkien osalta. Tapsa laittoi oman porukkansa eilen valinnan eteen, joko mennään ilmailumuseoon tai vahataan putki….. on se vaan niin vaikea tehdä päätöksiä…. Meidän joukkueen omat meterologit (Tapsa ja Tertsi) ovat kovin varovaisia ennusteissaan ja kollegiaalisia kisaorganisaation meterologia kohtaan.. Kuvassa Tapsa antaa säätitiedoitusta gridillä ("saattaapi tulla tai ei saata tulla ??"). Saattaapi olla lääkäreitäkin kollegiaalisempi ammattikunta ??

Kinuin illalla hyvää säätä kisaorganisaation meteorogilta, joka on kovan luokan ammattilainen. Hän oli toiveikas. Pieni sääikkuna pitäisi taas olla tänään kohdalla. Se nähdään.

Sitten siitä eilisestä päivän kysymyksestä. Nm. Hene tiesi vastauksen heti. Lak 20t se siinä.

Question of the day: Jatketaan vähän samalla helpolla linjalla. Minkä koneen ohjaamo? 

TIISTAI 12.8.2008. SEITSEMÄS KILPAILUPÄIVÄ TAI SITTEN EI.

PY.klo 6.45. Voi sentään, tuli nukuttua ponniin..ja mikä vielä pahempaan MOKASIN eilen.Menin illalla kravatti päällä edustamaan SUOMEA. Illan isäntä sanoi ovella…you look "SO FORMAL"…että osasi hävettää…Täällä on joku pippalo lähes joka ilta, johon joukkueenjohtajan on mentävä. Hassuja nämä saksalaiset, ne laittavat titteleitä Dr. jopa hinauslentäjien nimen eteen, mutta sitten kutsuille mennään farkuissa…

Elisestä sen verran, että Antti ihmetteli kovasti, miksi ei tullut parempaa tulosta. Hän luuli lentäneensä lujaa. Myös Harrilla ja Ekillä oli tunne hyvin menneestä päivästä. Ei tulos tietenkään huono ole. Ikävää on se, että mitallitiloille alkaa "etabloitua" samat henkilöt eli kaula kasvaa. Sen jälkeen onkin tiivistä joka luokassa. No, aluetehtävät ovat tälläisiä, erityisesti jos ne ovat alimittaisia. Kyllä täällä muuten aika ahdasta on nostoissa. Harrilla meni eilen tanskalainen muutaman sentin päästä ohi nostosta lähdettäessä…onneksi ei kopsahtanut..pikkuisen siitä juttua piisasi täksi päiväksi, mutta ei sentään sielun traumaksi saakka. 

Nyt tarvittaisiin lopuksi muutama kunnon suoraviivainen nopeustehtävä, niin saataisiin hyvä lopputulos. Elben jokilaakso on Suomalaisille kovin vaikea paikka. Alueella on aina huonoa nostoa. Jostain syystä järjestäjät laittavat sinne käännepisteen, vaikka mitään pakkoa ei ole. Ajetaanko tällä kotikenttäetua ?? joka tapauksessa esimerkiksi Sommer ja Bode (GER) vetivät eilen tehtävän selkeästi muita nopeammin.

Siitä eilisestä "päivän kysymyksestä": Kuten arvasin ei yhtään oikeaa vastausta. Selvääkin selvempi juttu ja johdateltu oli.. LO-100 siinä menee edellisen illan "yönäytöksessä" temppulentoa. Kierreliikkeissä soihdut paloivat siivenkärjissä -oli muuten näyttävä juttu – suorilla osuuksilla siivenkärjet oli sammutettuina, mutta rungosta singahteli ilotulitteita.

Question of the day: Helpotetaan-mikä kone? (Sotkin tunnukset jotta ei kukaan pääse lunttamaan tuloslistalta)

MAANANTAI 11.8.2008- UUSI YRITYS- KUUDES KILPAILUPÄIVÄ:

PY.klo 12.15. Hinaukset alkoivat 30 min myöhästettynä. Säätä olisi ollut. Hinaukset kestävät turhan kauan. Lähtölinja on auki vasta lähellä klo.15.00. Siihen lisää 3t tehtäväaika. Maaliintulot ovat lähellä 18.00. Cirruslautta on aika vahvaa ja nousee nopeasti etelästä käsin. Saas nähdä miten käy. Huomiseksi muuten ennustivat sadetta. Loppuviikko on parempaa. 

Kuvassa Harri Hirvola tarkistaa kelloaan. Vanhin pojista-Mikko- ja vaimo Eeva avustajina pitävät ulkopuoliset poissa "kabiinista" keskittymistä sotkemasta.

Maallikkolukijoille selvennykseksi Aikarajoitteisesta Area eli aluetehtävästä: Kilpailijat kiertävät vähintään 3 tunnin ajan käännpistealueiden kautta. Kokonaismatka ja saavutettu keskituntinopeus pisteytetään. Aikaa saa käyttää enemmänkin, mutta laskennallinen riski töpeksimiseen tietenkin kasvaa mitä kauemmin on ilmassa. Suurin osa kilpailijoista asettaa tavoitteekseen lentää n. 10min yli annetun tehtäväajan. 

PY.klo 6.00. lc. Säämies ennusti eilen illalla, että tänään olisi pieni mahdollisuus kilpailupäiväksi. Arveli , että 4 kilpailupäivää pystytään tällä viikolla lentämään. Lauantaina ei enään kilpailla. Tehtävän anto (Briefing) on normaaliaikaan klo 10.00 lc. (Suomen aikaan klo 11).

Eilinen päivän kysymys oli helppo. Yhtään aliarvioimatta oikean vastauksen tietäneiden Pentti Lehdon ja nm Willen tietämystä. LO-100:siahan ne ovat. Paikalla oli kolme kappaletta, jotka esittivät useaan kertaan osastotemppulentoa. 

Mutta tätä, ette tiedä:

Question of the day: Kyse ei ole kuvamanipulaatiosta, vaan mistä ufosta on kyse ?

SUNNUNTAI 10.8.2008 – KUUDES KILPAILUPÄIVÄ – LENTONÄYTÖSPÄIVÄ- PÄÄSPONSORI OTTAA PÄIVÄSTÄ KAIKEN IRTI-10.000 KATSOJAA ?

PY.19.00. loc. Päivä on mennyt leppoisasti lentonäytöstä seuratessa. Sadetta on riittänyt koko päivän mitalle. Ei tästä olisi tullut kilpailupäivää millään konstilla. Yleisöä riitti käsittämättömän paljon koko päivän mitalle. "Maaliintulo"esityksistä osa oli upeita, kuten odottaa saattoi…. Kilpailuissa olisi rapissut penalteja ja varoituksia vaarallisesta lentämisestä…Harri muuten sai eilisistä lähestymislennostaan varoituksen…

PY.11.00. loc. Järjestäjät hakivat Briefingissä vapaaehtosia Saksan joukkueen 7:n koneen lisäksi (20kpl) demonstroimaan yleisölle lentonäytöksessä kilpailumaaliintuloja (kun niitä ei tänään muuten nähdä). Joukkue kieltäytyi lainaamasta minulle konetta … se siitä luottamuksesta… olisi se vaan ollut niin kivaa näyttää, että osaakin harmittaa… Miksi kisajärjestäjät eivät muuten määränneet "very experienced" eli räimimisestä varoituksen saaneita esiintymään… lupasivat olla antamasta tänään varoituksia ja maksavat jopa hinauksen.. saa nähdä.. tämä näytös pitää nähdä….


Tätäkin alkaa olla liikkeellä kun kisa edistyy ja väsy iskee…eli mitä unohtui (2 tapausta eilen)…arvatenkin harmittaa… yleisön edessä.

PY. 6.00.lc Eilen oli aika sekava päivä. Eki todella piti kelistä ensimmäisen kerran näissä kisoissa. Harrilla taas ei omien sanojen mukaan onnistunut yhtään mikään. Minun mielestä ainkin loppuliuku onnistui – pääsi liukupolulle muutama metri ennen kentän reunaa. Toivottavasti ei saa penalteja, sillä joutui vetämään ylös päin puiden takaa, joka on kiellettyä, mutta kun kiitorata nousee mäkenä edessä…erikoinen on myös kokonaistilanne. 

Yhteistuloksissa käytännössä kaikilla oli eilen nousua, mutta ihan terävin kärki on vaarassa karata. Ekin tilanne on tietenkin loistava. Toivottavasti kärkimiehet hoitavat itse homman osaltaan…mutta näinhän se aina kilpailuissa on- toisen epäonni on toisen onni. Peukut pystyyn.

Illalla oli "The half way party" ja pieni lentonäytös. Erikoista nämä juhlat kesken kisaa. Orkesteri oli hyvä ja musiikki erinomaista "biletysmusaa" eikä ruokatarjoilussakaan ole moittimista. Nyt on vaan niin, että klo 21.00 jälkeen alkoi halli kummasti tyhjetä. Ei millään joukkueella ole kesken kisaa varaa ruveta juhlimaan oli se nyt sitten miten hauskaa tahansa. Ehkä se oli tarkoitettu järjestelykoneistolle ja "lucky loosereille".

Sitten siitä eilisestä "päivän kysymyksestä". Täsmälleen oikean vastauksen antoi nm. Antti K. Lufthansan Ju 52/3m D-AQUI se oli, joka pörräsi pääsponssorin vieraita vip-loungesta. Tänään saa tikettiä vastaan mennä mukaan, mutta en raaski maksaa 140 e-tä.

Question of the day: No mitäs purtsikkoja ne nämä tässä ovat?? 


I Kilpailuviikko 3.8-9.8.2008

9.8.2008. Lauantai -viides kilpailupäivä.

PY. Klo 19.00. lc. Enpä ehdi nyt paljoa kommentoimaan, kun pitää juuri nyt kuunnella mitä kullakin on sydämellä. 

Mara ilmoitti juuri olevansa 20km päässä. Ehdin jo huolestua, kun ei ole vastannut tuntiin radiojaksolla. 

Ekin tilanne on selkeästi nyt paras. Hän "räppää" rennosti menemään liikoja murehtimatta. Se rupeaa näkymään tuloslistalla. On se hyvä, että joukkueessa on peräti kuusi kilpailijaa. Jollain tuntuu aina kulkevan. Yllä Ekin maaliintulo hetki sitten. 

 

Tapsa tuntui liikkuvan koko päivän selkeästi ylempänä kuin Harri. Harri valitti, ettei löytänyt yhtään nostoa???. Oikealla Tapio starttitunnelmissa.

PY. klo 15.30lc. Pientä sekoilua järjestäjiltä. Yleisöä runsaasti ja kilpailuhinausten välissä menossa monen moista näytöstä ja sponsoritilaisuutta. Mara ja Antti saivat huonon lähdön ja palasivat ottamaan uuden. Täällä on taas tänään voimassa 1200m/MSL lähtölinja, vaikka pilvipohjat ovat yli 1500m GND. Aiheuttaa sekoilua roikkua 2min 1200m alla. Turvallisuudesta en nyt tiedä. Kääntyy itseään vastaan jos kymmenet koneet selluvat pienellä lentonopeudella linjan alla… 

Keli on paikoitellen aika lauttautuvaa. Pilvilauttojen välissä on isoja aukkoja. Tarkkuutta vaatii, mutta aika kotoisen näköinen taivas. Kylmääkin on. 

Py.klo 6.00 lc. Kyllä se meteorologi oli ihme ja kumma oikeassa. Ei siitä eilen olisi kilpailupäivää tullut vaan kova manaus gridillä sadekuurojen seassa. Jännä seurata näitä kilpailijoiden leporutiineja. Joku pörrää turismia harrastamaan, joku lenkkeilee, joku notkuu lepolassessa ja ottaa ylellisiä nokkaunia..Tiedä häntä mikä on oikea tapa.  Italialaisittain se menee kuitenkin niin, että Brigliadorin suku istui koko päivän as autoni ikkunan ulkopuolelka pikkulasten kanssa, eivät tainnneet liikkkua kuin muutaman metrin…

Sitten se eilinen päivän kysymys. Oikea vastaus nm. Kristian. ASW 20-CL-J. Helppohan tuo oli, mutta ei raaski vaikeita laittaa.

Question of the day: Minkä koneen ohjaamo tässä ?. Ko vempain pörräsi eilen paikalle.

8.8. 2008. Perjantai – viides kilpailupäivä. (Eiku sääntöjen mukainen lepopäivä) 

PY. klo 8.00. Nyt rupeaa taas netti pelittämään. Eilistä "päivän kysymystä" ei tiennyt kukaan. Oikea vastaus on Barron Hilton cup. Täytyy helpottaa. Mennään tekniselle puolen niin "pikkusaunaväki" joka aina tietää kuinka asiat oikeasti ovat, pääsee esiin. Eilen tänne ilmeistyi apu-suihkarilla (homereisemoottori) varustettu purtsikka. Hämmästyttävä peli. Ääntä ei juuri ollenkaan, mutta lähti kuin tykin putkesta… painaa 6kg varusteineen. Työntöä riittää koko nopeusalueella ..toisin kuin potkuripeleissä. 

Ps. eilisen iloisin henkilö oli Walters Richards jenkkilästä. pääsi 18M:ssä läpi toisena. Hänellä oli kisat menneet ihan pieleen eiliseen saakka ja on nytkin tulosluettelon puolivälissä. Meuhkasi tarvitsevansa enään 6 päivää, niin saa kärjen (700p) kiinni. Tyypillinen jenkkiasenne.

Question of the day: Mutta, mikä on tämä purtsikka jota tässä kaikki kynnelle kykenevät pällistelevät lapsista, naisväkkeen, jopa insinööreihin saakka.

PY. klo 6.00.Ukkonen sotki eilisen illan ja myös tämän aamun yhteydet. Sen verran saa tästä läpi tekstiä, että muutama kommentti eilisestä järjestäjien toimistokoneell.. Kuvia en uskalla edes yrittää. Antti ja Mara lentelivät loppumatkan yksikseen ja sehän on "tuhoisaa" moisessa kelissä. Antilla temppuili lisäksi variometri – vettä letkuissa tmv. selvitellään heti aamutuimaan. Harri pysyi keoissa koko matkan ja se kannatti. Sama juttu Ekillä ja Tapsalla. Elämme nyt "urheilupsykologian kannalta" kriittisiä aikoja lopputuloksen kannalta. Harrilla, Ekillä ja Tapsalla suoritus on nyt tasaantunut ja ylöspäin ovat toista päivää matkalla.Päiviä vaan lisää. Maralla ja Antilla tämä ja huominen päivä ovat kriittisiä. Jos ovat kyenneet nollaamaan eilisen niin hyvä. Palaan asiaan, kun netti kunnossa. …Niin, rintama on nyt ilmeiseti mennyt kokonaan yli. Hieman sinistä lännessä. Saatetaan lentää tänäänkin?

7.8.2008. Torstai- uusi yritys neljäs kilpailupäivä.

Py. klo 6.45. Venyttelivät eilen peruutuspäätöstä klo 16.00 lt saakka ! Hinaukset olisivat kestäneet kahdelle luokalle ainakin 1 t 20 min. Siihen lisää 20 min lähtölinjan aukeamiseen. Klo olisi vähintäänkin 17.20. Lämmin massa päällä. Koneita kahdessakin luokassa tuollaiset 80-90kpl… olisi tullut mielenkiintoista vaikka olisivat aloittanet klo 15.00. Taivaalla näkyi muutama kumulus ohuimmissa yläpilven kohdissa. Pääosin taivas oli tumman harmaassa pilvipeitossa.

Mutta kyllä se aika kuluu gridilläkin….

Sitten tämä eilinen päivän kysymys. Ei yhtään oikeaa vastausta. Herästys purjelentoväki. Kyseessä oli pieni esimerkki saksalaisten mainiosta tavasta "kansanomaistaa" purjelennon kehitys ja nykytila eli mistä hommasta on kyse. 3000km ei kerro hetisellään kovin paljon, mutta matka Lussesta Marakechiin Marokkoon kertoo jokaiselle jotakin. Kyseessä siis oli Klaus Ohlmannin 2003 Andeilla 200km/t keskinopeudella lentämä 3009km matkalento. Pieni vihje siitä, miten esittelytaulut pitäisi tehdä…….ja miten niitä pitää laittaa museoihin (Suomen ilmailumuseo?) jne.jne.

 

Question of the day: Helpotetaan- minkä kilpailun tunnus on oheisen kuvan paidan selkämyksessä

 ?

 

6.8.2008.Keskiviikko -neljäs kilpailupäivä

Py. 6.00.lc. Vähän oudoksuttaa sankkeneva pilvi lännessä. Voi olla vain harhaa, kun aurinko on vasta nousemassa. Yöllä piti jonkun rintaman hännän mennä yli, mutta eikö se ole vielä mennytkään??Eilisen ennusteen mukaan tänään ja huomenna pitäisi olla kilpailupäivä. Perjantaina saattaa sataa kuten sunnuntainakin. Siitä on lähdettävä, että vielä on edessä 8 kilpailupäivää.

Antin suoritusta on turha kommentoida latteuksilla. Turnauslaji !. Tasainen suoritus on tavoitteena. Muilta osin eilisestä sen verran, että myös Harrilla rupeaa hymy irtoamaan. EH sukelsi eilen kylmästi isoihin kekoihin sisään. Ekin "fiilikset alkavat olla myös kohdallaan. Suunta on ylöspäin. "Top ten" on jo lähellä. Maraa toki harmittaa, mutta pääasia, että tuli läpi. Piste-erot ovat mitättömiä. 200 pistettä lisää kullekin niin kymmenen joukossa alkaa olla koko porukka. Tapsa rupeaa tottumaan suurten kisojen ilmapiiriin. Tertsillä on ehkä jo liika kaulaa, mutta hänelläkin on vielä reaalisia mahdollisuuksia kovasti ylös päin. Maallikoille sen verran selvennystä tämän hetkisestä tulosluettelosta, että entisiä maailmanmestareita ja euroopanmestareita vilisee joka luokassa vielä varsin alhaalla. Kokemusperäisesti voi väittää, että viikon kuluttua he ovat järjestään kivunneet kummasti mukaan kärkikahinoihin. 

Ensi viikolla rupeaa kuntopohjan kestävyys tulemaan esiin…..

Eilisen päivän kysymys oli helppo. Nimimerkit Timppa, Kaitsu M ja Antti K olivat kärryillä. Kilpailun johtajahan siinä. Oli liian helppo tehtävä, kun kantti " loppui, enkä leikellyt kuvaa, vaikka ajatus hiveli… 

Question of the day: Mikä viiva – ollut kovasti täällä Saksassa "tapetilla" .

 

5.8.2008. Tiistai- kolmas kilpailupäivä.

Py.09.30. Paremmalta näyttää kuin eilen. Aaamutoimet vielä menossa. Sitten Briefinkiin.

Py.6.00.lc. Mitään ei ole voitettu eikä mitään hävitty- pitkä kilpailu edessä. Totta kai avoimen luokan tilanne on kutkuttava erityisesti, kun molemmilla kulkee hyvin aika karmeassakin kelissä. Antti manasi eilen sitä, että hän oli jo karussa muilta, mutta ajoi viimeiselle alueelle ehkä turhan pitkälle. Jono ehti hajota ja vastatuulen takaisin pakertaminen oli hieman tuskaista.

Harrilla oli toivottavasti eilen kisan huonoin päivä- tai onnekkain- miten sitä katsoo. 2 !! kertaa alta 150 metristä ylös 50km/t tuulessa… Ensiksi ilme oli kuin maansa myynyt, mutta tulosluettelon ilmestyttyä, katse kirkastui. Kyllä se tästä vielä. Minusta 2t aluetehtävä myrskyssä on täysin epäonnistunut tehtävämuoto. nk säkämomentilla on liikaa painoa. Jonot hajoavat ja syntyvät niin nopeasti, ettei tilanne ole kenenkään tulkittavissa. Tätä käsitystä tukee hyvin se, että Saksan 15M;sistä Theisinger ja Senne menivät peltoon hinauksesta. Ei pistettäkään.

Päivä tapaus oli tämä "kaurisjuttu". LT (Theisinger) laski. Pellosta nousi kauris laskeutuvan koneen eteen ja osui koneen siipeen. Siipi säpäleinä ja korjauskelvoton. Säännöissä on pykälä, ettei osia saa vaihtaa ellei kyse ole sellaisesta tilantesta jota pilotti ei voi välttää. Järjestäjät ja stewardit päättivät sallia koneen vaihdon. Asiasta pidettiin joukkueen johtajile informaatiokokous. Mitäpä tästä protestoimaan, kun katsoo juryn jäsenten nimiä. (Minusta asia on kyllä niin, että maastolaskuvaurio katsottiin ennen aina pilotin syyksi.) Niin miten sen kauriin kävi – huonosti sille kävi. 

Eilisen "päivän kysymyksen" selvittivät "Hene Turusta ja KX Luxemburgista". Venäjän edustajahan se kuvassa tepsuttelee.

Question of the day: Pysytään edelleen "pehmeissä" arvoissa. Kenenkähän kanssa tässä keskustellaan ?

4.8.2008. Maanantai – Toinen kilpailupäivä – tai sitten ei.

Py.18.30. Porukka lataa juuri loggereita tietokantaan. Saa nähdä paljonko tuloslista sekoittuu. Mara halusi lähettää kaikille terveisiä..

Eki kertoi Brittien lentäneen paljon, paljon paremmin kuin hän. ..nyt on se vaihe, että kaikki muut ovat lentäneet paremmin kuin kukin pilotti itse luulee lentäneensä…tavanomaista tällaisen paivän jälkeen…

Tässä ollaan nyt kuitenkin vasta tekemässä isojakoa, eli pää kylmäksi, kisat jatkuu vielä lähes 2 viikkoa…

PY.16.00. Jätin juuri Harrin ja Tapion lähtöajat toimistoon. Heillä oli hieman vaikeuksia päästä lähtölinjalle. Heidät hinattiin ensimmäisinä…Nyt on kyse siitä riittääkö illasta keliä. Eki lähti heti, kun linja aukesi. Menee edellä ja on varoitellut muita, ettei keli ole niin hyvää kuin näyttää. Mara ja Antti painelevat peräkkäin kuin köyhän talon porsaat…eli kimpassa ovat pysyneet ainakin toistaiseksi. Tertsi lähti Ekin kanssa, mutta palasi huonon startin takia ottamaan uuden lähdön. Pilvipohjat nyt 1500m. 15M;ssä tulee devalvoitu päivä, joten tärkeintä on nyt lennellä ilman suurempia kupruja. Ikävä tämä aluetehtävä. Ei ole mitään käsitystä kuinka pitkän matkan muut ovat lentäneen. Sama ongelma kilpailijoill, avustajilla ja maaorganisaatiolla-yleisöstä nyt puhumattakaan…Tulossählis taas odotettavissa illalla. 

Py. klo 6.00. Harrin ja Tapsan pistesaldo parani yöllä mukavasti, kun listan kärjessä roikkuneet "kummajaiset" saatiin tiputettua pois. Loistava alku. Hämmästyttää hieman, että jopa aktiivit purjelentäjät tuijottelevat kovasti sijalukuja. Niillä ei tässä vaiheessa ole merkitystä. Oleellista on seurata pisteiden kertymistä. Theisingerit ym ehdottomat huiput, jotka jäivät mm:ssa suomalaisille, totesivat heti maaliintulon jälkeen, että läpipääsy oli pääasia. Joukkue täydentyi illalla täysilukuiseksi (25 henkeä) Monan ja Paulan tullessa Antin avustajiksi.

Rintama lykkää päälle. Saa nähdä menekö aamupäivällä yli. Nyt olimme viisaampia. Katokset purettiin ja koneet ankkuroitiin jo illlalla tyyliin "Kebne". Puuskiin ennustettu 35kts. tuulia.

Question of the day:

Päivän kysymys: Mitä maata edustava kilpailija tepsuttelee kuvassa. Vaikeusastetta on lisätty laittamalla vain sivukuva, mutta helpotetaan toteamalla, että ajat muuttuvat…

Edellisen voitti Visa-Matti. Hän pystyi tunnistamaan naisten 15m:n luokan maailmanmestarin saksalaisen Katrin Sennen SAKSAN LIPUSTA, joka koristi Saksan joukkueen naisväen varpaankynsiä avajaisissa. 

3.8.2008. Sunnuntai -Ensimmäinen virallinen kilpailupäivä

Py. klo 19.00lc. Hieno avauspäivä. Avoin luokka ei kommentteja kaipaa. Antti hyrisi tyytyväisyyttä. Piste -ero on mitätön. Mara kertoi arkailleensa lopussa turhaan. 10 minuuttia meni hänen käsityksensä mukaan hukkaan. 15:n luokassa tuloslistan kärki on tarkistamatonta, mutta vaikka tilanne säilyisi, oli tulos hieno. Tämä päivä oli sellainen, että kaikki olisi voitu menettää heti alkuun. Harrin ja Tapion pistesijoitus on mukavasti maailmanmestareiden keskellä. Ekin puolesta harmittaa lähinnä se, että hän oli päässyt jo karkuun ja joutui ison aukon keskelle yksinään. Myöhemmin tuleet – eli hänen jo jättämät- tulivat perässä keliin, joka oli kehittynyt vasta päristyspäätöksen jälkeen. Mutta sellaista se on. Piste-ero ei onneksi heilahtanut isoksi. Ekin nopeus riittää hienosti sen kuromiseen, sitä en epäile hetkeäkään.

Py.6.10lc. Hollannin joukkueenjohtaja on taas aktiivi. Juoksentelee jonkun proopuskan kanssa nimiä keräämässä sääntömuutokseen. En allekirjoittanut edes kiusaksi. Nyt ei ole enää aika sääntömuutoksille, me keskitytään oleelliseen, antaa muiden tuhlata energiaa epäoleelliseen. Toivottavasti koko Hollannin joukkue kiehuu johtajansa mukana. Lisää hinauskoneita on luvassa-13kpl. Myös Puolan ilmatilassa olevalla kilpailualueella saa nyt tästä päivästä eteen päin lentää lentopinnalle 95. (2900m). On se kumma kuinka paljon keskisestä Euroopasta löytyy vapaata ilmatilaa…Gridaus alkaen klo 8.30 (siis lähtöryhmitys). Briefinki eli kilpailutehtävän anto on klo 10.00. Pikkuisen sinistä pilkistää pilvien seasta.. Hinauskoneet ovat lisineet yön aikana muutamalla Wilgalla.

 

Py. 6.00.lc. Question of the day: Viikko voitaisiin aloittaa "päivän" kysymyksellä; kenenkä näissä kilpailuissa lentävän hallitsevan maailmanmestarin jalka on kuvassa? 


Viralliset harjoitukset 29.7- 1.8

2.8. Lauantai. Avajaiset. Ei lentoja tänään.

PY.klo 20.00. Avajaiset pidettiin iltapäivällä Beldizin torilla. Sitä ennen osa joukkuetta kävi "työnhaussa" sosiaalitoimiston siirtolaisosaston edessä…

Kansanpaljous avajaisissa oli aika puhutteleva. Tori oli täynnä kuin Turusen pyssy. 

PY.klo 13.00. Sakujärjestäjä iski takaisin. Tuli uusi sääntö. Lähtölinjaa ennen täytyy olla 2min alle lähtölinjakorkeuden..täällä on menossa peli, kuka sanoi viimeisen sanan.

Avajaisiin on 3t. Kyseessä on pakollinen tilaisuus. Torilla seistään, poliitikkojen puheita kuunnellaan (niitä on useita), oppaina toimii Lufthansan emoja…sponsori ottaa kaiken irti. Kutakin maata opastava "emo" esittelee joukkueen yleisölle ja kertoo kyseisestä maasta. Ohjeen mukaan pitää tehdä "waves" (onko se; tehdä aaltoja vai heiluttaa?) ja aivan ehdottomasti "keep position" (tarkoittaako se, seistä asennossa vai pysyä torilla??)… järjestäjillä tulee olemaan vaikeata pitää 130 lentäjää ja 32 joukkueenjohtajaa, joista valtaosa aktiivilentäjiä (ja minun luonteisia), paikoillaan – siis asennossa -köysien takana auringonpaisteessa torilla, jossa on mukavia terasseja pitkin reunoja. Mielenkiintoista. Tässä lähellä on muuten linna, jonka vintillä busattiin aikoinaan liitokone tarkoituksessa päästä köysien takaa – siitä on tehty ihan filmi. Tarrahommat ovat nyt unohdettu, nyt järjestäjät höyryävät kilpailevien lentoyhtiöiden tarroista, joita on myös näkyvästi pitkin koneiden kylkiä…

PY.klo 7.00. Eilen joukkue kunnioitti täysilukuisasti kutsuani tulla syömään viereiseen ravintolaan. Kiitokset siitä. Hauska ilta varsinkin, kun ukkosmyrsky iski ravintolaan – eiku lautaset mukaan ja sisälle. Yllätys oli aikamoinen, kun palasimme klo 23 maissa kentälle. Vettä oli joka paikassa. Katoksia oli sikin sokin. Voi niitä jotka olivat jättäneet kattoluukkuja auki. Useita litroja vettä jokaisen avonaisen luukun alla vaunun lattialla. Onneksi koneet oli ankkuroitu kunnolla. Siellä puolen kaikki oli ok. 

Se joukkueenjohtajien kokous….onko olemassa toista urheilulajia, jossa ennen kilpailuja ruvetaan tekemään sääntöjä uudelleen järjestäjien ja puheripulia sairastavien joukkueenjohtajien kesken tyyliin meillä on vuosikaudet lennetty ilman korkeusrajoitusta lähtölinjalla, ilman nopeusrajoitusta lähtölinjalla, kaarrettu oikealle , vasemmalle, vedetty ylös sinne ja tänne ja kaikki mennyt hyvin. Porukka on unohtanut, että nyt ei ole kyse Saksan, Hollannin, Brittien tmv kansallisista mestaruuskisoista vaan MM_kilpailuista, joilla on viralliset säännöt….

 

Korkeusrajoitus lähtölinjalla johtuu siitä, että Saksassa ei saa lentää pilvipohjiin…järjestäjiä ei kuitenkaan kiinnostanut se, että kaikki saksalaisetkin olivat pilvenpohjissa ennen lähtölinjalle syöksymista….tämä laji tappaa itse itsenä sisältä päin ellei omavaltaista sääntötehtailua saada kuriin…asiaa olisi ollut 5-10 minuutin verran…kokous kesti 2t ! ja kaikki sen johdosta, ettei porukka lue sääntöjä, ymmärrä niitä tai -vielä pahempaa- ei välitä niistä.

Nopeusrajoitus onneksi saatiin pois. Hulluinta oli, että kyse oli maanopeudesta eli gps mittauksesta. Syöksymällä suoraan alas 2400m:stä lähtölinjalle 1700m:n korkeuteen jarrut auki 300km/t ..maanopeus on aika pieni……

Seikka, joka on tullut myös tiensä päähän, on pituudella pullistelu…yhtään ETA:aa ei ole paikalla ja todella pitkäsiipiset modifikaatiot alkavat olla aika ikäviä käsitellä…eivätkä taida kulkea kovin hyvin hyvissä keleissä…..

1.8. Perjantai-viimeinen virallinen harjoituspäivä

PY.14.00. Kylmä rintama puskee päälle. Illalla pitäisi ukostaa kunnolla. Visa-Matti soitteli juuri ja kyseli, onko lähtölinjalla nopeusrajoitus – onhan täällä – 170km/t. Kyseessä on sääntöjen vastainen rajoitus….mielenkiintoinen joukkueenjohtajien kokous illalla….

Työmiehet työnsä ääressä, eli avustajat hommissa….

Py.Klo 8.00. lc. Pitkäksi venyi eilen. Piti edustaa SUOMEA. Eilinen päivä oli aika hyvä harjoituspäiväksi. Tapsa vetäisi "peltoon" eli laski Dessaun lentokentälle…tekee nöyräksi…juuri sopivasti ennen kilpailuja. Eki oli taas reilussa 900+ tahdissa, vaikka tasoitti jälleen 8min etuajallaan…Mara ja Antti manasivat reitinvalintaansa kuivalla osuudella ensimmäisellä käännepisteellä…silti lähes 900+ tahti. Harrilla kulkee selkeästi suoraviivaisesti ja hyvin. Tertsi on myös tahdissa mukana. Ekin homereise mottori saatiin illalla korjattua. Niitä oli muuten ilmeisesti 4 kpl rikki, siis MM tasolla- mitenkähän on kerhokentillä??? Tehtaan miehellä oli kysyntää. Tapion avustajat lisivät …eilen tuli Ilkka…paljonkohan niitä vielä tulee ?????  Järjestäjät laittoivat tarrat kaikkiin koneisiin. Koeirroitus onnistui eli suojavahaus toimi. 

Torstai-kolmas virallinen harjoituspäivä

PY. Klo 15.40. hinaukset kestivät luokattoman kauan. 2t 10 min! Odottelemme maaliintuloja klo 17.20 paikkeilla. Liukunopeudet pitkälle yli 200km/t.

PY. klo 11.00 Vai ei kyse ole huippu-urheilusta…Suomen joukkue on "timmissä". 

Pidettiin briefingin jälkeen joukkueen taktiikkapalaveri. 15m: ja 18:n luokilla sama tehtävä, joten kaikki neljä yrittävät lähteä reitille samaan aikaan. Tarkoitus on lisäksi merkata avoimelle luokalle nostot. Toivotaan, että porukka pysyy suurinpiirtein samassa kasassa-ainakin samassa maassa- suurimman osan tehtäväajasta niin saadaan alle kunnollinen kenraaliharjoitus. Huominen sääennuste on hieman pessimistinen, joten tänään pitää saada rutiinit kaikilta osin sujumaan. Huomen illalla on joukkueen yhteinen illallinen läheisessä ravintolassa klo 19.30 -Pitää valmistella puhe, kun olen isäntä- Lauantai on avaispäivä. Silloin ei ole tehtävää. Tänään on klo 20.00 Hollantilas-Brittiläis-Italiainen ilta. Katsotaan mitä tuleman pitää. Nyt tuli johtamiskohtaus eli gridille…

PY. klo 6.48. lc. Aaamu alkaa aurinkoisena. Kyllä tästä lentopäivä tulee. Eilinen ""lepopäivä"oli tarpeen. IPakit ym. viritelmät saatiin pelittämään. Niissä piilee aikamoinen "sudenkuoppa". Vapaata ilmatilaa täällä on vaikka kuinka verrattuna käsittämättömän ahtaaseen Suomeen. Ongelma on siinä, että kaikki ilmatila käytetään. Berliinin TMA:n "portaiden " alle mennään ja pienten lähialueiden yli useissakin paikoissa. Ilmatilarikkomuksista "rokotetaan " heti. 

Kilpailualue muuten tarkoittaa täällä sitä aluetta, jolle tehtävät annetaan eli kartan kokoa! Tehtävät sijoittuvat kilpailualueelle, mutta eivät kolkuttele sen reunoja. 

Sponsorointi on nostanut uuden ongelman. Paikkalisääntöjen mukaan joka koneeseen laitetaan pieni sponsorin tarra eli nyt Lufthansan tarra kokoa 15cm…60cm. Jotkut tietenkin kieltäytyvät, koska häritsee koneen "putkeen laitoa!!!kuulema hankautuu juuri kehdon reunaan. Sopimuksen mukaan tarran pitää olla ohjaamon vasemmalla puolen siten, että näkyy TV.ssä samalla, kuin ohjaajan kasvotkin. Minun ehdotus oli joukkueenjohtajien kokouksessa, että tarra laitetaan Brittien suun ympärille. Molemmat ehdot täyttyvät ja kokoukset lyhenevät 70%:a…… 

 

30.7. Keskiviikko-toinen virallinen harjoituspäivä

PY. klo 14.00. Tehtävä tänään peruutettu. Eilinen harjoitus meni hienosti. Tulospalvelu tökkii, koska Saksalaiset eivät suostu käyttämään muuta kuin saksalaista tulosohjelmaa…joka tapauksessa nopeimmat "viralliset" olivat brittejä. Nopeudet luokkaa 137km/t. Antti ja Eki lensivät n 132.km/t mutta he tulivat maaliin etuajassa eli "menettivä" 5km/t. Suomalaisten perusnopeus on tallella. Loppu onkin taktiikkaa. 

Onhan nuoriso kiinnostunut purjelennosta onhan….. 

PY. klo 7.30. Aamukahvit juotu. Ripeksii hieman edelleen. Eilen meni aika liki. Oli vaara , että koko leirialue palaa. Pahimmillaan tulirintama vain 50m teltoista ja asuntovaunuista. Tuuli painoi sivuun……jopa palokunta juoksi välillä karkuun. Tuli sai alkunsa puimurista naapuripellolla, mutta kun pellon reunatkin kentälle saakka ovat kuivaa risukkoa.. Lähes kaikki maassa olleet joukkueen jäsenet olivat kaupungilla. Sieltä katsoen koko kenttä vaikutti olevan tulessa leirialueelta alkaen..onneksi kännykkä on keksitty..hätä oli ilmeinen. 

PY. Klo 6.00lc. Vielä rauhallista. Ekin moottoriongelma (kotiinpaluumoottori) pitäisi ratketa huomenna. Sitä on nyt liikkeellä ts eivät saa apumoottoria ulos koneesta. Tehdastuore lentsikka. Aika ihmeellistä touhua tämä tehtaiden homma. Naapurin ukko saa kyllä moponsa joka aamu käymään, eikä se juuri kummempi ole tuo "homereise". Parhaiden tuntuu pelittävän sähkömoottori. Näin ensimmäisen kerran, kun Antares starttasi. Nousi paremmin kuin muut. Vipu eteen ja moottori tulee ulos, käynnistys ja menoksi..HÄIKÄISEVÄ peli.. ääntä ei tule juuri mitään… potkurin läpytystä…kilpailee 20m kärkivälillään avoimessa luokassa, mutta on kuulema vakavasti otettava osallistuja. Kone on purtsikkana ilmeisen tehokas. Ainakin pilotin sielunelämä pysyy rauhallisena. Käynnisti moottorin kentän päällä finaalissa muutaman metrin korkeudessa…näytösluontoisesti… 

 

29.7. Tiistai -ensimmäinen virallinen harjoituspäivä

PY. 20.00. Iltapuhteet menossa. Koneet parkissa . Loggerit syötetty järjestäjien koneistoon, mutta mistään ei vielä näy toimiko kaikki kuten pitää eli järjestäjät harjoittelevat…kaikki suomalaisista vaikuttivat tyytyväisiltä päivään, kukin omalla tavallaan. Joku kävi ulkomailta (Puola) ottamassa korkeutta, kun ei Saksasta löytynyt. Lounaassa näkyy nyt aika paksu yläpilvi. Kylmän rintaman pitäisi mennä yöllä yli…ensi viikko on jo epävakainen…turha olla vahingoniloinen Suomessa, kyllä se sielläkin muuttuu… 

PY. klo 10.30. Ilmaan noin klo 12.00.lc. Ennuste 1-2/8 Cu max 2000-2300m. Lämpötila nousee varjossa 31 asteeseen. 

PY. klo 6.00. Briefing on klo 10.00lc. Aaamu on kirkas. Ennuste muutamalle lähipäivälle lupaa selkeää. Kumulukset kuivuvat hiljalleen etelään päin pois. Erityisesti pohjoisella taivaalla oli eilen korkeapaineen jalaspilviä. Länsipuolella Saksaa oli viikonloppuna tulvia….ne ovat pysyneet täältä puolen poissa. Avustajakaartikin täydentyy pikkuhiljaa. Eilen tuli Tapion isä paikalle. Pikkuongelmia on ollut, yhden auton ilmastointi poksahti-oikeasti, yhden koneen moottori ei nouse ylös, yhden koneen variometrin kaukosäädin ei pelaa, yhteen koneeseen pitäisi ladata uusi "moving map" ohjelmaversio, virallinen ilmoittautuminen pitäisi saada loppuun, yhden koneen paino jäi alle sallitusta maksimipainosta 820kg:sta peräti 8kg:a..ai.. ai.. pilotti syömään lisää, yhden koneen flarm (törmäysvaroitin) on asentamatta, kahden koneen mikrofooni on liian kaukana, kolme konetta ei ole käynyt vielä teknisessä tarkastuksessa, joukkueen nuorimmat eivät suostu kiillottamaan joukkueenjohtajan matkailuauton pöykapseleita – se siitä arvovallasta… Ts. ihan normaaleissa kuvioissa ja aikatauluissa ollaan. 

Oleellista on, että kaikki ovat terveinä ja hyvällä mielellä ! 🙂

 


VALMISTAUTUMINEN

28.7.2008. PY. Klo 12.00 lc. Ei se ihan niin mennyt…bumerangi tuli…täytyy viedä loggereiden todistukset… 

28.7.2008. PY. Klo 6.30.lc. Laittaa edelleen aprikoimaan…Tänään pitäisi hoitaa joukkueen ilmoittautuminen. Yleinen käytäntö esim Suomessa on , että jokainen pilotti kiikuttaa toimistoon kaikki viranomaisten myöntämät asiakirjansa kengännumerostaan saakkaa eli lupakirjat, medikaalit, koneen rekisteröintipaperit jne jne.

Täällä joukkueenjohtajan pitäisi mennä kisatoimistoon etukäteen täytettyjen lomakkeiden kanssa ja allekirjoituksellaan vastata siitä, että joukkueen asiakirjat ovat ok.

Olenkohan ymmärtänyt asian oikein….ei se voi mennä näin yksikertaiseti….ei millään…jotain tässä on kompana…mutta toisaalta ilmailulain mukaan koneen päällikkö vastaa siitä, että hän ja kone ovat lentokelpoisia..ei laissa määrättyjä vastuita voi siirtää keskinäisillä sopimuksilla ja allekirjoituksilla toisille eli miksipä ei se voisi mennä näin… mutta että Saksassa…… 

27.7.PY. klo 20.00 loc. Leppoisa iltahetki menossa. Ruokailua. Mittareiden tiedostojen latailua. Kevyttä päivän purkua. Onnistunut tehtävä: avoin luokka ja 18m (Antti, Mara,Eki) kiersivät yli 500:set. Harri ja Tapio (15m:n luokka) kävivät Hartz vuoristossa. Silmään pistään se, että vilkkaiden lentokenttien (Berliini, Leiptzig) TMA:t ovat varsin pieniä eli vapaata ilmatilaa on huomattavan paljon enemmän kuin Suomessa…..laittaa aprikoimaan…. 

27.7.klo 14.30.PY. Ei mene ukkoselle. Nosto 4-5m/s. Kumpiaista n.2-4/8. Ohessa kuva Ekin uudesta Asg 29:stä, joka on Brittirekisterissä. Antin kilpailukone 4M on Tanskan rekkareilla. Tuntuu hieman mittarit olevan vielä hakusessa, mutta sitävarten tässä harjoitellaankin…

 

27.7.klo 12.30. PY. Kadonneet nettisivutkin saatiin korjattua kiitos Hannun (YX) joka oli unohtanut tietsikkansa auki ja näin vanhat nettisivut olivat tallentuneet ikäänkuin vahingossa… sivullisen tietsikkaan. Pintalämpö nyt reilusti yli 30 ast, mutta onneksi tuulee jnkvr. Hinaukset alkavat juuri. Vapaata lentelyä Berliinin kaakkoispuolelle Puolan rajalle ja siitä etelään. Kaikki suomalaiset lähtevät ilmaan koelentääkseen kaluston. Ukkosriski on melkoinen. Katsotaan miten keli kehittyy.

 

27.7.2008.PY klo 6.08 lt. Huomenta. Hieno sunnuntaiaamu. Tertsiä tässä odottelen saapuvaksi kilpailupaikalle… Muuten kaikki on kunnossa. Kenttä on iso kuin "…fan" jopa niin iso, että loppuliuku voi pysähtyä kentälle pitkälle ennen maalilinjaa…pikkuisen on mahapuruja liikkeellä, muuten kaikki terveinä. 

26.7.2008. Py klo 19.30 lt. 

 

 

 

Mara ja Antti palasivat onnistuneelta harjoituslennolta. 

 

 

Maajärjestelyt alkavat olla kunnossa. Sää jatkuu huomenna helteisenä ja ukostavana. Tänään tuli muutama tippa. Puuskarintama meni yli ja useakin pilvi salmoi. Nettiyhteys sotki tämän SIL sivuston. Ainakaan minulle ei avaudu aikaisemmin kirjoitettu tältä sivustolta… 

26.7.2008. PY. Antti kävi eilen hakemassa Nimbuksen Tanskasta. Edestakaisen matkan mitta oli 1380km… Kone oli jo koossa, kun me "Travemunden" matkalaiset saavuimme tänään klo 10.30 loc. helteiseen (33 klo 12.00) Luesseen. Yövyimme Neustadt-Glewen kentällä puolivälissä- Rock konsertin soidessa kentän toisella puolen. Mara oli eilen ajanut Tallinasta yhtä päätä n.1700km . Aikaa oli mennyt 27t! Myös hänellä on kone jo koottuna. Eki ilmestyi myös tänne juuri eli kaikki muut paitsi Tertsi ovat paikalla. Jos tiedoitus pätkii, niin se johtuu pelkästään nettiyhteyksistä. Yritin saada läpi tätäkin tekstiä n. 2t. antennin pystytyksen ohessa. Kuvien läpimenosta ei ollut toivoakaan….Ukkosriski on nyt 40%. Oikealla Tapio ja Ingrid Tourula sekä Harri ja Eeva Hirvola laivan kannella jossain Itämerellä.

 

 

24.7.2008. PY. Joukkueenjohtaja luottavaisena ennen lähtöä. Kaikki kunnossa. Hyvä joukkue kasassa. Tänään illalla laivaan Travemundestä. Huomenna illalla perilla. Ajoa n.370km. Aiomme yöpyä puolivälissä Neustadt -Glewen lentokentällä. Antti lentää illalla Willen kanssa Hampuriin, vie asuntovaununsa Lusseen, ajaa huomenna edestakaisin Tanskaan hakemaan Nimbuksen…… Mara lähti aamulla Tallinan kautta matkaan…aikoo mennä yhtäpäätä… 1700km…..

 

22.7.2008. PY. Yhdistelmiä kasataan. Lähtöön on enää 2vrk. Antti käväisi Tanskassa 16.7. kilpakonettaan Nimbus 4M:sta katsomassa. Oli hienossa kunnossa. Koneessa on uusi maalipinta. 

Tapio, Harri ja minä mennään laivalla 24.7 suoraan Saksaan. Tulo Travemundeen olisi klo 20.00 ensi perjantaina 25.7. Suunnitelmissa on ajaa suoraan Lusseen 314km. Tulo olisi silloin puolen yön jälkeen. Nyt alkaa tuntua siltä, ettei ole viisasta kulutella ja väsyttää itseään turhilla hosumisilla juuri ennen kilpailuja. 

Hyvä vaihtoehto on -ainakin jos laiva myöhästyy-jäädä puoliväliin Neustadt-Glewen purjelentokentälle. Puheenjohtaja toivotti tervetulleeksi, kun Tapion vaimo Ingrid soitteli hänelle asiasta. Toivottavasti Balttian läpi ajavan Maran matka menee myös turvallisesti. Hän lähtee kuvassa olevalla yhdistelmällä Tallinan kautta 24.7. aamulla. Antille tulee koneenhakureissu 25.7.Tanskasta, mutta matka ei onneksi ole pitkä. Vapaat harjoitukset ovat sallituja 26- 28.päivä. Viralliset harjoitukset alkavat 1.8. Joukkueen kalustopuoli tuntuu nyt olevan kaikilta osin kunnossa.

15.7.2008. PY. Viimeiset harjoituspäivät ennen kilpailumatkaa menossa. Eki käväisi uudella koneellaan (ASG-29) Englannin mestaruuskisoissa. Säät olivat heikot. Mutta tärkeintä onkin tässä vaiheessa tarkistaa, että tekniikka pelaa. 

Antti käy huomenna Tanskassa tarkastamassa kisakoneensa (Nimbus 4 M) kunnon. Mara on harjoitellut ASW-22:sella muutaman lennon Piikajärvellä. 

Antti jaTapsa kävivät Jannen kisat Räyskälässä. Harri ja Tertsi ovat lennelleet harjoituslentoja, kun sää on sallinnut eli lentotuntumaa pitäisi kaikilla olla riittävästi. Sama se on tässä hommassa kuin koulun kokeissakin. Viime hetken pyristely ei paljon auta. Työ on tehty pitkällä tähtäimellä. 

7.6.2008.PY. Tärkein valmistaumisharjoitus eli SM 2008 menossa. 

25.5.2008.PY. Parin kuukauden päästä ollaan Saksassa. Näin se aika kuluu. Lentoharjoittelu on päässyt hyvin käyntiin. Antti kil…..

Järjestelmä kadootanut taas tekstit ja kuvat tästä taakseppäin..yritetään laittaa uudeleen..PY 28.7


SUOMEN JOUKKUEEN ESITTELY

 

 

 18M luokka

 

ERKKI (ERIC) HEINONEN: on liikennelentäjä, joka  asuu Englannissa ja työskentelee easyJetin Airbuskipparina.  Hän on toisen polven lentäjä, joka voitti Suomen mestaruuden vakioluokassa 1980 ja lopetti kilpailu-uransa. Innostui uudelleen ja heti loistosijoituksella Englannin avoimissa ("over-seas")mestaruuskilpailuissa, jota seurasi Suomen mestaruus 2005 ja 2006. Issoudunissa Ranskassa viime kesänä Eki osoitti kahdella päivävoitolla, että nopeutta löytyy. Kilpailukoneena ASG-29

 

TERO KOIVUNEN: on koulutukseltaan meteorologi, josta varmasti ollut hyötyä myös harrastuksessa. Siitä on näyttönä useita päivävoittoja kansainvälisissä kilpailuissa.  Hän edustaa Helsingin ilmailukerhoa. Suomen mestaruus Terolla on vakioluokassa vuodelta 1999. Hän on kolmas suomalainen, joka lensi Suomessa yli 1000km matkalennon. Lusse on hänelle kilpailupaikkana tuttu. Tero osallistui siellä EM-kilpailuihin 2002. Kilpailukoneena LS-8-18

Avoin luokka

 

ANTTI LEHTO: on Finnairin Airbus 340 päällikkö, jolle ilmailu on "leipäveitsi" ja elämäntapa. Hän on toisen polven lentäjä. Antti on edustanut Suomea 1991  lähtien kansainvälisissä  kilpailuissa.  Paras saavutus on EM-kilpailujen 5:s sija Unkarissa. Kees Musters Trofy MM-2001. Barron Hilton cupin voitto 15m:n luokassa 1982. Suomen mestaruudet  hänellä on vuosilta 1996,1998 ja 2000.  Antti on innostunut nuorten valmennuksesta. Kilpailukone Nimbus 4M

 

MARTTI KOIVULA: on Hämeenlinnalainen yrittäjä. Hänellä on useita edustuksia kansainvälisissä kilpailuissa. Maralla on lentotyyli, josta ei nopeutta ja näyttävyyttä puutu. Barron Hilton cupin voitto 15m:n luokassa 1982.  Lusse tasamaapaikkana  sopii hänelle hyvin. Suomen mestaruuksia Maralla on peräti 4 kpl eli vuosilta 1995,1997,2001,2003. Lussessa koneena  ASW 22:nen.

 15m luokka

 

 

 

HARRI HIRVOLA: on "Nokian insinööri", jolle ilmailu on koko perheen harrastus´ -"family affair". Harri on sinnikkyyden perikuva.  Tarkastuslentäjänä, opettajana ja kilpailuissa hankittu vankka peruslentokokemus alkaa tuottaa hedelmää. Harri sopeutui helposti kansainväliseen kilpailutempoon ensimmäisissä EM-kilpailuissaan viime kesänä. Hän rikkoi Issoudunin heikoissa keleissä vakuuttavasti vanhan myytin, "etteivät teekkarit pysy nostossa". Kilpailukone Ventus 2a.

 

TAPIO TOURULA; on 42v meteorologi. Hän on suurelle yleisölle tuttu "kasvo" TV-ajoiltaan. Tapion ura kilpapurjelentäjänä on viime vuosina ollut nousujohteista ja päämäärähakuista. Kilpailuluokan vaihto onnistui – asia joka ei ole itsestään selvä. Hän on hallitseva 15m:n luokan Suomen mestari. Kunto on tällä hetkellä kohdallaan. Kilpailukone – 15m:n Ventus 2 -sopii käteen. Tapio asuu ja harjoittelee Nummelassa. Hän edustaa Helsingin ilmailukerhoa.Tiima on kertynyt 1200t

Joukkueenjohtaja 

 

PEKKA YLIPAAVALNIEMI: on 62v dosentti, joka toimi 30v HY:n suu- ja leukakirurgian opettajana. Hän on ohjannut akateemisia opinnäytetöitä yli 80, tieteellisten julkaisujen määrä lähestyy 100:aa.  Pekka karkasi 56v osa-aikaeläkkeelle ja toimii YTHS:llä sekä asiantuntijatehtävissä.  Pekka lensi 80-luvulla kansainvälisellä tasolla. Joukkueenjohtajana hän on toiminut yli kymmenen kertaa. Lentelee hupia Nimbus 4DM:llä ja Ventus 2B:llä. Lentokokemus on n. 4000t.